Angervo, Spiraea / Physocarpus, Suljettu ->jatko erillisinä

Mutta kaunis on hän.

Kiitos kuutamo että laitoin paremman kuvan ja koko pensaasta . Omani on niin korkea, etten saanut siitä kunnon kokovartalokuvaa silmän isku Kun se on kukkinut, leikkaan sen maata myöden, että tulee tuuheammaksi, on kasvanut pitkäksi rohjaleeksi.

Siis, laitoiT kukkanen

Ole hyvä satues! Tuo mun pensaani on vasta parinkesän ollut meillä. Voiko sen sitten leikata niin rajusti alas? Kukinta ei ehkä ole samana vuonna ihan täydellinen,vai onko. Kiva seurailla mitä tuleman pitää tuosta mun pensaasta. Laita sitten kuvia vuoden päästä:)

Ei se varmaankaan kuki seuraavana eikä vielä seuraavanakaan kesänä , mutta aion silti leikata. Tyttäreni leikkasi omansa joskus aivan alas ja nyt se on todella tuuhea ja kaunis. Laitan kuvia ensi kesänä...jos elän  ;)

Kukinta on päättynyt, mutta nyt se vasta kaunis on , en raaskinnut ihan vielä laittaa poikki.

Lännenheisiangervo , Physocarpus opulifolius '''' Diabolo'''' lie tässä kuvassa,

aarre ei valitettasti ole omani mutta onnekkaana pääsin sen kuvaamaan lomareissulla. Kaunis kuin mikä, hankinta listalle laittanen, kunhan tutkiskelen löytyykö minulla hänelle tarjota kasvupaikkaa arvoisessaan ympäristössä. Etualalle on tyylitaituri istuttanut sävysävyyn rohtovirmajuuren.

Saakohan tästäkään kuvasta yhtään selvää siitä, miksi lännenheisiangervo mielestäni niin mainiosti käy yhteen mäntymetsän kanssa? Jos runkoihin paistaisi kuvassa ilta-aurinko, arvannette, mitä tarkoitan

Angervoaita kukassa,

Tämä pensas näytti kirjoissa ihastuttavalta kauniine punaisen eri sävyisine kukkineen. Haluaisin tämän yhdeksi uuden kukkamaani koristukseksi, mutta onko jollakulla kokomuksia tästä?

Lisäsin tuon tieteellisen nimen otsikkoon ja käsittääkseni tuo memulin kaipaama pensas on lajikenimeltää ''Odensala''.

Kiitos Raakki.

Norjanangervo on kyllä sitkeä sissi. Neljä vuotta sitten siirsimme äitini pihasta alasleikatut pensaat tiukkaan savimaahan. Katetta laitettiin toki, mutta aikamoisten rikkaruohokasvustojen kanssa joutuivat elelemään.

Viime heinäkuussa ne kaivettiin ylös, runtattiin auton takapaksiin muuttokuormaan ja istutettiin uuteen kotiin. Ehkä neljä kertaa saivat vettä loppukesän aikana, syksyllähän sitä riitti sitten taivaalta.

Hengissä ovat ja kukkaa tekevät .

Hei kaikille! Kokemattomana puutarhurina taas kyselen apua viisaammilta. Kovasti tekisi mieli laittaa muutama norjanangervo kuistin pieleen, mutta ongelmana on katolta putoava lumi. Pensaat tulisivat kyllä sen verran lähelle seinää, että hyvällä tuurilla lumet tulisivat niiden yli, eikä niiden päälle. Jos nyt kuitenkin varmaan voidaan olettaa, että nekin jonkin verran saavat lunta päällensä, niin onko turhaa istuttaa niitä? Miten norjanangervon oksat kestävät esim. katolta putoavaa lunta?

Onkohan minun norjanangervo nyt kuollut iäksi kun siihen ei ole tullut minkäänlaisia silmuja saati lehtiä? Minulla on noin 12 kpl näitä angervoja (toissa vuonna istutettuja ja viime vuonna ihanasti kukkivat) ja toiset niistä elävät ja niihin on tullut lehtiä, mutta toiset ei? Ja niinpä sitten leikkasin ne lehdettömät alas kokonaan (äsken). Kannatteeko odottaa että alkaisiko niistä vielä kasvamaan mitään vai istutanko uusia? Onkohan tuo lehdettömyys /(hengettömyys) jänisten syytä? Ne pirulaiset kun menivät ja söivät näitä angervoja parempiin suihin....?vihainenärtynyt Tuossa on muutama kuvakin tuhosta... Olis hyvä jos joku viittis auttaa.

Sain muuten täältä muutamalta henkilöltä toissa vuonna perennataimia! Kiitos vielä kerran, ne voivat edelleen hyvin, paitsi jättimaksaruoho (vai mikä se olikaan) ei ehkä näin pohjoisessa jaksanut talvehtia

!hymy

Älä vielä luovuta ! Mulla on myös toissa syksynä istutettu n-angervoja ja jänis söi ne ihan matalaksi ekana talvena ja ne oksat mitä jäi jäljelle, eivät tehneet lehtiä. Mutta kesän edetessä juurelta alkoi kasvaa uusia oksia ja ne ehtivät viime kesän aikana kasvaa jo n. 40 cm korkeiksi. Viime talvena taas jänöt kävivät niitä jyrsimässä ,mutta eivät ihme kumma syöneet niitä maan tasalle  Odota siis ainakin syksyyn ja suojaa ne talvella verkolla kun kerran noita pensaita ei ole kovin montaa. Mulla on niin paljon että en jaksa verkkoja laittaa, vaan luotan siihen että jänikset eivät jaksa kaikkia syödä.

Eikö kenelläkään ole kokemusta vastaavasta? Pliis, vastatkaa... !!!!!!!!!!!!!N apea