Ja lopuksi vielä tyypillinen kevätkuva: narsissi, helmililja ja kukintaansa aloitteleva lemmikki.
Hoyabella, en ole varma, mutta tällaisen löysin netistä: Anemone nemorosa f. caerulea.
Hämyvuokko ja nimetön esikko ovat kyllä kauniita!!
Ihanan näköistä! Voisiko se esikko olla suikeroesikkoa?
Vai onko se julianesikko?
Tuota julianesikkoa olen nyt käynyt googlailemassa ja minusta näyttää ihan samalta. Sopii oikein hyvin, sillä nuorempi tyttö on meillä Julia
Minulle tulee tuosta anitan esikosta mieleen Primula capitata (ssp. mooreana) - suomenkielinen nimi vain on minulta nyt hukassa…
Suikeroesikkona minulle on tuonnäköistä esikkoa lahjoitettu.
Kylläpä nyt menikin vaikeaksi Googlailin hiukan lisää ja näyttää siltä, että suikeroesikko ja julianesikko on yksi ja sama kasvi (suikeroesikko = Primula Juliae). Kiitos teille kaikille
Esikon nimi sittenkin yhä hakusessa. Tässä minun esikossani on paljon isommat lehdet kuin suikero/julianesikossa.
Särkynytsydän
Anita, suojaa kaunis särkynyt sydämesi nyt tulevina öinä, niin ei halla vie kukinoa.
Ai särkynyt sydän pitää peitellä hallalta… Sielä se pikkuinen nimittäin jo kukki ja jos se nyt heittää henkensä jonkun hallan takia, nii kyllä saattaa vähän riepoa!! Muuten ihmetyttää mitä enää loppukesästä puutarhassa kukkii kun nyt on sellainen kukkaloisto päällä.
Joskus käykin niin, ettei syksyllä kuki mikään, jos ei ole huomannut syyskukkivia hankkia.
Jos särkyneen sydämen kukat vie halla, niin toki se siitä aikanaan toipuu ja kukkii toki sitten joskus kesällä, mutta kivahan sitä olisi katsella kukkivana nyt keväällä. Itselläni on nupulla kaksi särkynyttä sydäntä ja ajattelin heidät ja kaiken sortin angervot suojata tuleviksi öiksi hallaa vastaa,. Angervot palelluttavat lehtensäkin, arkajalat.
(Anita, anteeksi nämä kirjoitukset kesken pihakuviesi. )
Jaahas, joo minulla on uusvanha puutarha, eli tänäkeväänä hankittu ja nyt vaan jännitetään mitä kaikkea edelliset omistajat ovat maihin laittaneet mitäkin vuodenaikaa ajatellen. Nyt on ainakin kerennyt kukkia jo skillat, narsissit, krookukset ja kiurunkannukset ja tällä hetkellä kukkii tulppaanit, tuo yksi ihana särkynyt sydän, kevätvuohenjuuret, alppikärhö, luumupuu, esikot ja sammalleimu. Minäkin kaivan kameran naftaliinista ja otan pari kuvaa, se on niin riemullista ilotulitusta kukkapenkissä.
Onnea, Yrttimaa, uusvanhalle puutarhallesi :)
Kiitos vinkistä, Viherpekalo. En olisi varmaan enää mitään ruvennut suojaamaan, ellet olisi vinkannut. Mielessä kyllä kävi, mutta ajattelin, että kyllä ne nyt jo kestävät, noin isot.
Ja sitten pari uutta kuvaa. Tulppaani Monsella
Ja ihan hölmösti kuvattu Double Beauty of Appeldoorn.
Tulppaanit ja lemmikit yhdessä.