AnnemariKO, se on lehtosinivukko , vaikka et nyt sitä kysynytkään, mulla itsellä meni kauan sitä tunnistaessa.
Kiitos Irsa tarkennuksesta.
Tässä ollaan pesty nyrkkipyykkiä mökillä viime kesänä.
Sinivuokko (Hepatica nobilis, myös Hepatica triloba; aiemmin Anemone hepatica
näköjään annettu uusi suomenkielinen nimi
Tässä viime kesän akileijoja mökiltä.
Suloisia <3
Pienen kivikon tein ja tässä on tulos:
Keltamaksaruoho
Lusikkamaksaruoho
Patjarikko
Seittimehitähti
Nyt mua naurattaa, kyllä täälläkin sinivuokkoja. Miksi se näytti niin vieraalta ensin kuvassa.
Koira ja kissa selvästi nauttii luonnosta olosta.
Ihana mökki teillä, tuollahan asuisi:) Ja lämpimän kesän pyykki oli oikein hauska - sukkia ja uikkareita;)
Nuo mehitähdet on kyllä suloisia, toivottavasti meni meilläkin talven yli penkissä, pahoin pelkään ettei kuitenkaan, kun täällä on niin kylmää…
Hei Inki ja kesäheinä. Mökki on kyllä ihan asuttavissa ympäri vuoden. Vaimon työ vain pitää täällä Turussa… Olisi se mukava vaihtaa 900 e vuokra 200 euroon, jolla lyhentäisi lainaa, kun se nyt menee joka tapauksessa joka kuukausi… Tai sitten tietenkin voisi lyhentää lainaa isommastikin niin olisi sitten ennemmin maksettu.
Minun täytyy tunnustaa, etten ole ikinä ennemmin nähnyt sinivuokkoa. Ei taida pohjanmaalla niitä olla tai jotakin. Helsingissä näkyi valkovuokkoja pilvin pimein sen yhden kevään jonka siellä asuin.
Ihania kuvia sinulla. Tuosta kukkineesta mehikasvistasi tuli mieleeni seuraava seikka: Useimmat mehikasvit/kaktukset jne kasvit kukkivat ennen kuolemaansa ihan kirjaimellisesti. Eli se hyvin tyypillistä monille eri lajikkeille. Esim nuo pihassa suositut erilaiset mehitähdet juuri tekee niin. Ne tekevät poikasia ja kun lopulta tekevät hienon korkean kukkavarren se emokasvi kuolee ja ne poikaset jatkavat sitten elämää.
Harmi että minulla ei ainakaan ole tuosta sinun kasvistasi omakohtaista kokemusta, josko se josain osastaan lähtisi leviämään ja siten saisit siitä pistokkaan jatkoa ajatellen. Koita jos google löytäisi lisätietoa.
Sinivuokoista että muistaakseni niitä koskee edelleen vain se osa rauhoitusmääräyksiä että sitä ei saa kerätä myyntiin tai kaupallisiin tarkoituksiin luonnosta.
Kevät keikkuen tulevi leskenlehtiä täälläpäin ainakin jo pientareet pullollaan…
Kiitos Rosmariini&Timjami. Minulla on jokin mehitähti mökillä, joka viime kesänä on tehnyt sellaisen korkean kukkavarren. Poikasia sillä on aika paljon. Täytyy katsoa onko “emo” kuollut.
Leskenlehtiä kyllä näkyy.
Minen oo nähny vielä yhtään leskenlehteä!
Päivän sana on hevostelu. :)
Oltiin katsomassa Alvan tallilla Raisiossa estekisoja. Oli tosi kylmä tuuli ja kuvia tuli otettua vain pari. Mistään kuvasta ei tullut tarkkaa, mutta ei se mitään.
Tällaisia tönteröitä tuossa pihassa on. Ei kovin silmää miellyttäviä ainakaan kun ei vielä viherrä. Jokin pioni kasvaa ylemmässä ruukussa, viereiseen on istutettu akileijaa (valko-violetti) ja onnenapilaa. Alhaalla keskellä on sitä sinivuokkoa, vasemmalla jokin tuntematon kasvi ja oikealle istutettiin viime kesänä purppurakeijunkukkaa ja kääpöjaloangervoa. En tiedä yhtään miten kaikki kasvit sopii toistensa kanssa yhteen tai tuohon kokonaisuuteen. No, ehkä kesällä sitten nähdään ja voi muokata ajan mittaan paremmaksi. :)
Viime kesän loppupuolella tönteröt näyttivät tältä:
Pääsiäisenä oli ihanat narsissit piristämässä.