Sain tuttavalta Anopinkielen, joka oli isomman kukan "jakojäännös". Tämä kaunis jakojäännökseni oli muutaman päivän pöydällä kuivillaan, ennenkuin istutin onnettoman uudestaan multaan. Miten lie, lähteeköhän tuo vielä kasvamaan ja miten sitä pitää kastella näin alkuvaiheessa? pitääkö mullan olla kosteana vai päteekö tuohon samat hoito-ohjeet kuin jo juurtuneelle kukalle? Anopinkieli on noin 40-50 cm korkea.
Sain tuttavalta Anopinkielen, joka oli isomman kukan "jakojäännös". Tämä kaunis jakojäännökseni oli muutaman päivän pöydällä kuivillaan, ennenkuin istutin onnettoman uudestaan multaan. Miten lie, lähteeköhän tuo vielä kasvamaan ja miten sitä pitää kastella näin alkuvaiheessa? pitääkö mullan olla kosteana vai päteekö tuohon samat hoito-ohjeet kuin jo juurtuneelle kukalle? Anopinkieli on noin 40-50 cm korkea.
Pistokkaat olen itse juurruttanut vedessä. Juuren kanssa pätkityt vaan suoraan multaan. Jos sulla on pistokas (ilman juuria) suoraan mullassa, niin kosteana tarvii pitää, mutta ei saa olla märkä.
Jakopalojen hoito on ihan samanlaista kuin kasvilla muutenkin. Eli anna kuivahtaa kasteluiden välillä. Ja tuo kasvisi lähtee kyllä takuuvarmasti kasvamaan Anopinkielet lähtee kasvamaan, vaikka olisi ollut kuiviltaan pöydällä useitakin viikkoja.
hmm, mitä oikeasti tarkasti tarkoittaa tuo "anna kuivahtaa välillä"? Musta tuntuu, että kun joku sanoo mulle noin, niin sitten en uskalla kastella juuri yhtään kukkaa. Tarkoittaako se anopinkielen kohdalla useita päiviä, viikkoja kuivana? Vai saako keväällä, kesällä kastella reilusti? Kuinka paljon te kasteletta kerralla? pieni loraus vai kunnon huikka? :) kerran viikkoon vai enemmän? :)
Tulipas paljon kysymyksiä, hih. Toivottavasti joku uskaltaa johonki vastatakki. :)
"Anna kuivahtaa välillä" tarkoittaa, että multa on kuivaa ennen kuin kaadat siihen lisää vettä. Jotkut kasvit nimittäin tykkäävät tasaisen kosteasta mullasta.
Joo, kuivahtamisella tarkoitin juuri sitä, että kun tökkäät sormen multaan, sen pitää tuntua kuivalta ennen kuin kaadat lisää vettä. Olisin voinut yhtä hyvin sanoa, että anna kuivua kasteluiden välillä, mutta tämä peruslaji ei ole niin tarkka. Ja siinäkin olisi ollut ihan sama tulkintakysymys Ei sen tarvitse kuivana viikkotolkulla seistä, muttei se kyllä siitäkään suuremmin pahastu. Perusanopinkieltä (oletan, että siitä on kyse eli laji Sansevieria trifasciata) kastelen kerralla kyllä ihan reilusti, mutta se ei tykkää olla koko ajan märkä.
Kastelutiheys riippuu ihan siitä millaisessa mullassa ja ruukussa ja paikassa kasvisi on. Pieni lasittamaton saviruukku, hiekkainen multa ja aurinkoinen paikka vaatii kastelua huomattavasti useammin kuin hieman liian isossa muoviruukussa, mustassa mullassa ja varjossa (millaista yhdistelmää en kyllä suosittele)… Kesällä kasvi kuluttaa enemmän vettä ja sitä haihtuu myös mullasta, joten kastelu on yleensä hieman tiuhempaa kuin talvella. Itsellä kastelutiheys vaihtelee yleensä n. viikosta kahteen riippuen yksilöstä. Eli se sormi multaan ennen vettä
Oma anopinkieleni rupesi taas kukkimaan, tosin vain yhdellä kukkavarrella. Viime vuonna niitä oli muistaakseni 3 tai 4.
Ilokseni (ja yllätyksekseni) huomasin eilen, että myös 2-vuotias Anopin hammas näyttäisi puskevan kukintoa :) Muutenkin kaveri on täysin villiintynyt, ostaessa siinä oli 3 pientä alkua, nyt 12 isoa.
anttil, minkä kokoinen tuo anopinhampaasi on? Kuvissa kun ei näkynyt koko kasvia missään. Ei ihan anopinhampaan kokoiselta vaikuttanut noiden perusteella. Ja se selittäisi kukinnankin :)
minkä kokoinen tuo anopinhampaasi on?
Kuvissa kun ei näkynyt koko kasvia missään. Ei ihan anopinhampaan
kokoiselta vaikuttanut noiden perusteella. Ja se selittäisi kukinnankin
Pisimmät (ja vanhimmat) lehdet ovat abt. 25cm. Lehdet ovat paljon leveämmät kuin anopin kielessä ja yhdestä "ruusukkeesta" lähtee useita samanpituisia lehtiä, kun taas anopin kielessä käsittääkseni on yksi pitkä, suhteellisen ohut lehti ja pari parin sentin pituista suojalehteä. Olen kyllä epällyt, että tuo ei anopin hammas olisi ollenkaan, mutta sellaisena se aikoinaan minulle myytiin :)
Mutta ei tuo kyllä normaali anopin kielikään ole, tuo "oikea" kieli on samassa ajassa kasvattanut monen kymmenen sentin pituisia suikaleita (siis uusia "poikasia"), kun taas tuolla se kasvu tyrehtyy uusilla 15 - 25cm pituuteen.
Eihän se vain ole Sansevieria trifasciata ''''Futura Simplex''''?
Saattaa ollakin, itse en mikään laji-expertti ole, joten on hyvinkin mahdollista.
Yritin googlata tuota Futura Simplexiä, ja todellakin kovasti omani näyttää tältä: http://home-and-garden.webshots.com/photo/1134018175026882957pvBYbM joten on varmasti mahdollista että se tuo on. Tuo Futura on ilmeisesti jonkinlainen variaatio "normaalista" Anopinkielestä? Joka tapauksessa oli pienoinen yllätys, että noinkin nuori yksilö lähtee kukkimaan.
Pitänee varmaan sitten käydä jostain hakemassa oikea Anopinhammas ja katsoa mitä siitä saa aikaan :)
Hmm, minunkin anopinkieleni taitaa olla tuollainen "Futura Simplex", kun sen pisimmät lehdet ovat vain noin 30cm pitkiä ja lähes kaksi kertaa niin leveitä kuin anopinkielessä yleensä... Ihan tavallisena "kielenä" minä olen sen ostanut. Aina oppii näköjään jotain uutta.
Joo, Sansevieria trifasciata ‘‘Futura Simplex’’ on juuri tuollainen n. 30 senttinen, lehdet on '‘Laurentii’'ta paljon leveämmät ja ruusukkeessa on enemmän lehtiä. Ja tuo kukkii herkästi. S. trifasciatan lajikkeita on kolmea eri kokoa eli korkeita, keskikokoisia ja matalia. Niitä matalia (n. 15 cm) sanotaan anopinhampaiksi ja ne ei yleensä kuki.
Miksi tämä uusi systeemi on näin p*ska! En pysty vaihtamaan riviä, kirjoittamaan kursiivilla ja näköjään tämä vaihtaa vielä ihan itsestään heittomerkit lainausmerkeiksi!! Ei näin suuria vikoja voi hyväksyä! En jaksa etsiä täältä kaiken *** keskeltä edes oikeaa valituspalstaa.
Hermione, tuo kaikki johtuu vissiin Firefoxista (näin mulle valisti Raakki). Mutta minusta meitä Tuliketun käyttäjiä on niin paljon, että pitäisi saada niidenkin kanssa toimiva alusta. Jospas mie nyt etsisin oikean valituspalstan, tule sie perästä :-)