Mulla on kotikoneella käytössä pääasiassa Opera. Ja tän kanssa on joskus jotain tällasia häikkiä, mutta tosi harvoin, enkä missään ole näin suuriin toimintaongelmiin törmännyt kuin täällä uudessa pentissä. Töissä käytän Firefoxia ja se kyllä tuntui toimivan. Oli ihan erinäköinen tämä kirjoitusikkunakin kaikkine lisähörselöineen ja nappuloineen. Operalla kaikki puuttuu ja tekstin muokkaus on mahdotonta edes alkeellisimmassa määrin.
Mitä kävi anopin poikaselle? Anopinhampaani pykäsi juurelleen kolme lasta, jotka laitoin omiin ruukkuihinsa noin kuukausi sitten. Jokaiselle lapselle koitin saada hiukkasen juuriakin mukaan. Nyt niistä yksi on tyvestä alkanut nahistua, ruskettua ja pehmetä. Vähän siltä näyttää että mennyttä on. Vieressä toinen kasvaa ja voi hyvin, samalla hoidolla ovat olleet.
Onko nyt siis kasteltu liikaa vai liian vähän, voiko istutussyvyydellä olla vaikutusta? Poikaset istutin lasittamattomaan saviruukkuun kaktus- ja kylvömultaan.
Kuulostaa kyllä siltä, että poikanen olisi mädäntynyt Ei noita voi minusta väärään syvyyteen istuttaa, kastelu on melkein ainut, missä näiden kanssa voi mennä vikaan. Eikä perusvihreät anopinhampaat edes mätäne kovin helposti. Oliko kirjava?
Oli poikaystävälläni hoidossa ruukutuksesta asti, hänelle sen piti jäädäkin. Olisi vain sittenkin pitänyt ensin itse auttaa elämän alkuun
Oli kirjava juu, ja keltareunainen. Ostin sen anopinhampaana, mutta en enää ole lainkaan varma kuka hän oikeastaan onkaan. Nimilappu sanoo, että Sansevieria tr. ''Suberba''. Hammasko siis vai kieli? Mielestäni vähän korkea ollakseen hammas.
Kukkiva Anopinkieli on hädissään: Minulla on ihan vanhanaikainen vihreä n. 60 cm korkea anopinkieli ja pukkaa useita kukkavanoja. Joskus olen kuullut, että silloin kun juorut ja anopinkielet kukkivat on niitä kohdeltu huonosti. Viimeisessä hädässään pyrkivät sukuaan jatkamaan ??? Pitäneekö luuloni paikkansa ; )
Tuohon voisi melkein sanoa, että höpsistä.
Mulla kukkivat juorut joka vuosi ja kukinnan jälkeen ne jatkavat kasvuaan entistä innokkaammin. Ei tuota anopinkieltäkään mikään kukinta näytä hidastavan.
Minä olen siinä uskossa anopinkielien suhteen että tiettyyn, kypsään ikään päästessään aloittavat kukkimisen.
Minä tykkään niiden kukkien tuoksusta mutta siitä sotkusta en.
Hannanen, kuinka arvasinkin että oli kirjava Kirjavat nimittäin ovat paljon herkempiä liikakastelulle. Mitä enemmän vaaleaa, sitä vähemmän vettä. Tuolla ‘‘Superba’’ tai ‘‘Futura Superba’’ nimellä myydään yleisesti lajiketta ‘‘Futura Simplex’’. Eli kasvisi on keskikoinen anopinkieli.
Kiitos tiedoistasi, Hermione! Näillä eväin jatkan taistelua muiden poikasten henkiin jäämisen puolesta.
Ostin tänään kirpparilta anopinhampaan ja nyt kiinnostais tietää että paljonkohan uudella ystävälläni olisi suunnillee ikää eli onko mitään keinoa sitä selvittää.. esim. lehtien koko, ym?!
Mulla on kaksi n. 5 vuotta vanhaa anopinkieltä, sellaista tummaa lajiketta. Sen sijaan, että niiden lehdet olis jämäkästi pystyssä, niin ne roikkuvat sinne sun tänne kaartuen. Mikä mahtaa olla vikana?
En mielestäni ole mitenkään erityisen huonosti tai hyvin niitä hoitanut eli muuttanut kastelutapojani. Uusi kevättalvella ostamani anopinkieli (sellainen keltareunainen) näyttää ihan hyvältä ja jämäkältä.
Pitäiskös lannottaa? Kasteltu liian vähän /paljon? Mulla yleensä pääsee kyllä mieluummin kuivamaan kunnolla, ennen kuin taas annan niille vettä.
En raaskis kukkia poiskaan heittää, kun ovat jo kohtuukokoisia. Auttais varmaan, jos vähän sitoisin niitä johonkin, mutta ensiapuhan tuo vain on itse ongelmaan.
- hansu
Voihan niitä tietty lannoittaakin sopivasti, anopinkielen saa kuivua ihan reilustikin välillä, eikä se siitä ole moinaankaan, liikakastelulla sitä vastoin saa kyllä helposti sen nuupahtamaan (kokeiltiin yhtenä talvena kun minä kastelin kerran kuussa isännän tietämättä ja isäntä kasteli viikoittain minun tietämättä...). Mutta vanhat lehdet kyllä ainakin meillä nuupahtaa ihan omiakin aikojaan, eli kerran vuodessa silppuan "kaatuneet" lehdet pois ja laitan vesilasiin juurtumaan. Sitominen ei ainaskaan meillä toimi.
Mulla on ongelma, bongasin tässä netistä jutun jossa sanottiin että ''Moonshine''n lehtipistokas muuttuu ''Robusta''ksi matkallaan mullan alta pinnalle. Ongelma on siis se että minulla on tälläinen mainittu muuttunut kasvi, jossain. Innostuin tietysti kovin että minulla onkin enemmän anopinkieliä kuin olen kuvitellutkaan. Ongelma on se että sain kerran tutultani myös samantyylistä kasvia, on siis hieman isompaa kuin anopinhammas. Tietenkään eivät ole vielä täysikasvuisia joten koosta on vaikea sanoa mitään, kun ovat vain hieman isompia kuin anopinhampaat.
Tässä siis selventävät kuvat.
Tuossa anopinhampaan kanssa on toinen tällainen isompi ja ''Laurentii''n ruukussa toinen. Luulisin tuon anopinhampaan kanssa olevan sen ''Moonshinen'' poikasen, ehkä. Kuinka yleisesti ''Robusta''a on mynnissä, josko ne tutulta saamani olisivat kanssa tuota vai ovatko ne kromosomihirviö anopinhampaita?
Tässä vielä ''Futura Simplex'', ''Moonshine'', oletettu ''Robusta'' sekä ''Hahnii'' Kuten koosta huomaa, se on isompi kuin anopinhammas mutta vielä ainakin pienempi kuin oletettu emonsa tai sen toinenkin mahdollinen kantavanhempi.
Mun silmään noissa kuvissa ei ole '‘Robusta’'a. ‘‘Hahnii’’ vaihtelee paljon kooltaan ja joskus ne on tuon kokoisia. ‘‘Robusta’’ ei tee noin paljon lehtiä per ruusuke, lehdet on paksumpia, jäykempiä ja pystympiä kuin '‘Hahnii’'lla eikä ne kaarru taapäin kärjestään kuten '‘Hahnii’'n lehdet tyypillisesti tekee. ‘‘Robusta’’ on siis kuin ‘‘Moonshine’’, mutta vihreäkirjavilla lehdillä. Vaikea uskoa, että toinen noista olisi ‘‘Robusta’’. Eivät vaan yhtään näytä kumpikaan siltä. Pikkasen enemmän musta '‘Robusta’'lta näyttää '‘Laurentii’'n ruukussa oleva, mutta kun sekin on musta ihan selvä ‘‘Hahnii’’…
Mutta sitten herää kysymys että minne minä oikeasti olen tuupannut sen moonshinen poikasen, täytyy vielä kierrellä purkkeja Itseasiassa sen takia kysyinkin kun tuo kasvutapa ei oikein muistuttanut kuitenkaan moonshineä.
Moonshinen poikanen edelleen kateissa, viis siitä tällähetkellä odottelen senegambicana ostetun anopin poikimista. Purkkia vaihtaessa paljastui iloinen perhetapahtuma. Mutta tässä kuva vielä odottavasta emosta
Sitten vielä ihmettelyä että mitä ihmeen kevättä tälle on tapahtunut, ei meinaa mahtua kuvaan
Sitten kuulumisia siitä tilauksesta aikaisemmin tänä vuonna.
Aethiopica on alkanut vihdoin kasvaa
Kuvassa nelsonii ja sen poikanen jonka se pyöräytti melko pian minulle tulonsa jälkeen. Ovat muuten aika erinäköisiä.
Kuvassa näkyy hiukan gracilistakin mutta siinä ei ole kehumista, mitään ei tapahdu suuntaan tai toiseen. No hengissä on sentään.
Kuinka suureksi anopinhammas voi kasvaa. Hammas on ollut minulla ehkä noin vuoden ja sillä on jo korkeutta hieman yli 30 cm ja kasvin halkaisija n. 20 cm. Kasvin alimmat lehdet ovat tumman vihreitä joissa hieman vaaleata kuviota, mutta ylimmät lehdet alimpia huomattavasti vaaleampia ja kirjavampia. (vähän valoa?) Lehdet ovat kovia ja pystykasvuisia ja hampaana olen sen ostanut. Lähinnä huolestuttaa kasvin tuleva korkeus. Nyt jo kasvi otti pitkästä kuivasta ajasta nokkiinsa ja meinasi laittaa maata!
Kasvi kuulostaa lajikkeelta ‘Robusta’, se on suunnilleen tuon kokoinen.
Tämän ongelman kanssa huutelin ohjeita jo tuolla vanhalla puolella.. Anopin lehdet riippuvat alaspäin, en ole kastellut liikaa, pikemminkin liian vähän. Saviruukussa asustelee hän, eikä ruukku liian pieni ole, juurilla ihan reilusti tilaa vielä kasvaa. Kahdesti olen nyt antanut olla yön uppokastelussa, luullen, että raukka kärsii vedenpuutteesta. Muutosta ei ole tapahtunut, jurottaa ihan samanmoisena edelleen..Multaa tarkastelin, oli ihan ilmavaa eikä ylimääräistä elämää näkynyt.
Tässä kuvat :