Anopinkieli, Sansevieria

Mulla kävi samoin , mutta ne olivat kastelematta varmaan kuukauden .Heti kun annoin vettä , ne tokenivat...nyt ovat pystyssä kuin tikarit  Odottele rauhassa, kyllä ne siitä nousee.

Jos nuo lehdet on ihan jäntevät noin, niin ei ne välttämättä siitä oikene. Seuraavat lehdet vasta. Minun mielestäni ne on varsin kauniit noin

Elikkä ongelma olisi siis pitkäaikainen vedenpuute? Jotten hukuttaisi anoppiani, olen yrittänyt kovasti varoa liikakastelua, vissiinkin hieman liikaasurullinen. Lehdet ovat siis tosiaan aivan napakat ja jäntevät, kaartuvat vain tuollain. Annan vielä yökylpyä, edellisestä on viikon verran aikaa. Ja lupaan kastella useammin..

Siis jos kerran kasvisi lehdet ovat napakat ja vain kaartuvat tuolla tavalla, se ei johdu vähäisestä kastelusta. Jos lehdet olisivat pehmeämmät ja taipuvat, se olisi merkki kovasta janosta (tai mätänemisestä…). Joillakin lajikkeilla tuo lehtien taaksepäin kaartuminen on ihan ominaista kuten anopinhammas '‘Hahnii’'lla. En kyllä tiedä miksi tuo sinun kasvisi on päättänyt käyttäytyä noin. Anopinkielet kestävät hyvin pitkääkin kuivaa kautta ja helpommin ne tappaa liialla vedellä. Kasvin liian vähäisen kastelun huomaa siitä, että lehdet hieman rutistuvat tyveltä ja nämä korkea- ja melko ohutlehtiset lajit myöskin voivat rupeta lerputtamaan lehtiä. Kasvisi näyttää minusta oikein hyväkuntoiselta. Anna vaan mullan kuivahtaa kunnolla kasteluiden välillä.

Tosiaan, anopinkielestä tulee kuivuessaan samannäköinen kuin ihmisestä liikaa kylpiessään. naurua Mutta siitä anopinkieli kyllä yleensä tokenee. Minä annan vettä semmoiselle isolle (halkaisijaltaan >35 sentin ruukussa) vettä kaksi litraa kuussa talvella ja kesällä litran-puolitoista viikossa. Altakasteluruukku siis.

Minä kanssa eppäilen, että voipi olla tuo sinun anopinkielesi tuommoinen avoin laji, mutta minä en noista lajeista niin tiedä.

Ja minä mietin että tulikohan meidän anopinkieltä kasteltua lainkaan koko talven aikana...no-jaa 

asuu altakasteluruukussa parvella jossa ei juurikaan edes käydä. Ainakaan kastelukannun kanssa...

Kiitokseni neuvoista, peli ei siis ole vielä menetetty. Liikakastelua tuo anoppini ei taatusti ole saanut, eivätkä merkit siihen viittaakaan. Jospa se nyt innostuisi, kevään korvalla, vaikka kasvamaan suoraan niin.

jos vaan pystyt, niin kurkistappa ruukkuun. Pitäs olla valkoiset juuret jos terveet. Jos ovat oranssit, niin jokin vialla. Jos kumpaaki väriä juuria niin kasvisi tokeneekyllä ajan kanssa. lamppu

Lisäysvielä äakeiseen, märkyys ja kuivuus,molemmat aiheuttavat lehtien kurtistumisen.

Tällä lajilla oranssi väri juurissa ei ole sairauden merkki vaan ihan normaali ominaisuus. Ja en kyllä keksi miten näillä märkyys näkyisi lehtien kurtistumisena. Liika märkyys mädännyttää kasvin ennen kuin se kurtistuu.

eipä näy suoristumisen merkkejä, eikä tee uutta kasvuakaan. jurottaa vaan yhä edelleen lehdet kippuralla apea..

Minulla on noin 15cm korkea anopinkieli. Onko kyseinen kasvi helvetin hidaskasvuinen vai tarvitseeko lannoitetta, kun ei tule uusia lehtiä. Kasville ei ole tapahtunut yhtään mitään ja se on minulla ollut jo kohta puolivuotta.

Missä vika?

Kasvattelee varmaanin ensin kunnon juuret. Sitten kun alkaa lisätä lehtiään, halkaiseekin lopulta ruukun, kun pullistelee semmoisella voimalla. Ei puoli vuotta ole vielä mitään. Ettei sitten olisikin anopinhammas, joka pysyy suht matalana ja ruusuke vain rehevöityy ?

Uutta kasvua tullut kesän mittaan muutaman lehden verran, ja arvatkaa- ihan suoraan kasvavia! jippii! Etiggeriltä saamani anopinhampaan lehdet  ovat myöskin juurtuneet hienosti, ja pikku piippoja mullan pinnalla näkyvissä.

Mun oli ihan pakko
kirjoittaa tähän oma kokemukseni. Sain viimme keväänä ystäväni anopilta
anopinkielen. Lähes kaikki lehdet roikkuivat (kuvassa, kuva todella
huono, mutta jotain selvää saa)

Kasvatti kesällä n.5 uutta lehteä suhteellisen suoraan. Epäilin, että
oli kärsinyt veden puutteesta. Syksyllä meni hermot kun se vei niin
paljon tilaa, joten leikkelin ison nipun lehtiä. Pari viikkoa sitten
päätin vaihtaa sen (outoa kyllä) pienempään ruukkuun ja huomasin
kauhukseni että iso lasitettu ruukku oli tehnyt tehtävänsä ja osa
juurista olivat mädäntyneet (vaikka pintamulta oli aivan kuiva). Vaihdoin sen lasittamattomaan ruukkuun ja
alkoi heti kasvattaa uutta. Tältä näytti ruukun vaihdon jälkeen:

Vieläkin saisi vanhoja roikkuvia lehtiä leikellä, mutta en ole ihan heti raaskinut. Uusia lehden alkuja on laskelmieni mukaan ilmestynyt 8kpl. Kunhan kasvavat taidan leikata kaikki roikkuvat pois. Hiljaa hyvä tulee

Anopinkielen omistajat auttakaa... en ymmärrä mikä anopinkielelle on tullut, kun se kellastuttaa lehtiään juuresta ylöspäin. Voiko olla jokin tauti? Olen lähiaikoina kiinnittänyt erityistä huomiota kasvin hoitoon (kasteluun), mutta muutosta parempaan ei ole tapahtunut. Tänään vaihdoin ruukun ihan vain sen takia, että pääsin näkemään juuret ja mullan. Mitään erikoisempaa ruukusta ei löytynyt. Olen joutunut leikkaamaan ainakin viisi lehteä irti, koska ovat menneet aivan keltaiseksi. Kasvista otetut pistokkaat (12kpl) voivat oikein hyvin. Pistokkaat on otettu syksyllä, joista yksi on juurtunut. Tuossa edellisessä viestissä on kyseessä sama kasvi, josta siis selviää aiemmin tapahtunutta. Voinko tehdä jotain? Vai pitääkö vain odottaa ja toivoa, että se siitä selviää. Tässä vielä kuva:

On lehtikato käynyt edelliseen kuvaan verrattuna. Täytyi laittaa tukea kasville, kunnes se juurtuu uuteen ruukkuun.

Anopinkieli viihtyy parhaiten pienessä ruukussa ja vettäläpäisevässä kasvu-alustassa, jolloin liikakastelun vaara on pienempi. Juuresta päin kellastuvat lehdet viittaisivat liikakasteluun ennemmin kuin kuivumiseen. Olisiko tämä mahdollista?

Silloin aiemmin kasvia oli kasteltu liikaa kun oli siinä isossa lasitetussa ruukussa. Vaihdoin sen silloin pienempään ruukkuun ja annoin aina kasteluiden välillä kuivahtaa kunnolla. Ihmettelen, että nytkö se vasta on alkanut oireilemaan. Tai voi kai sekin olla mahdollista. Eipä oikein muuta järkevää selitystä ole…

Osaatteko sanoa, onko anopillani joku nimi, vai onko se vain joku tavis-vihreä, jolla on jotakin vikana? Se ei nimittäin kasva anoppimaisesti sotilaallisen suoraan ylöspäin, vaan lehdet kaartuvat usein hieman ulospäin, ja menevät vielä hieman kieroon tai kierteelle. Perin yksilön tädiltäni ja hänen molemmat anoppinsa olivat tällaisia. Vanhat lehdet kaatuvat helposti kokonaan, mutta se kai kuuluukin anoppien elämään. Juurrutin pistokkaita sekä kosteassa mullassa että vesilasissa ja lapsetkin näyttäisivät omaavan tämän kaartumis- ja kääntymisominaisuuden. Pituuskaan ei viittaa perusanoppiin, sillä lehdet eivät kasvat korkeammiksi kuin 30-35 cm.

Kuva on aika surkea, otettu heti silloin kun olin tuonut anopin tädiltäni ja saksinut kaatuneet ja vahingoittuneetlehdet pois. Uusia lehtiä pukkaa nyt jännästi vinottain ruusukkeiden ulkosyrjälle.

http://public.fotki.com/Grootscholten/plant-collections/sansevieria/