Anopinkieli, Sansevieria

Onpa kiva sivusto! Kävin nuo kaikki kuvat useampaan kertaan läpi, mutta ei tuntunut tärppäävän. Osaisikohan joku tarkkasilmäisempi auttaa?

Yksi tuntomerkki on vielä se, että välillä kasvaa leveämpiä, enemmän anopin näköisiä lehtiä (näitä on yleensä kunnossa yksi per kasvi) ja muut lehdet ovat kapeampia ja tummemman vihreitä ja kiertyvät enemmän. Ne leveämmät lehdet näyttävät vähän samalta kuin tässä:
http://public.fotki.com/Grootscholten/plant-collections/sansevieria/aubrytiana.html

Tässäkin on taas jotakin samaa kuin kasveissani, vaikka lehtien väritys ei täsmääkään, eivätkä lehdet kierry:
http://public.fotki.com/Grootscholten/plant-collections/sansevieria/sansevieria_spoon_ww96a.html

Ääh, tein nyt päätelmän, että minulla on ihan tavis-anoppi, joka ei vain jaksele kauhean hyvin :slight_smile:

Minäkin tulen nyt kertomaan omasta anopinkielestäni. :) Sain viime vuonna, hieman ennen joulua, kaveriltani yhden anopinkielen lehden. Tuikkasin sen multaan ja nyt tilanne on tämä:

Selkeästikin siis se kaverilta saamani lehti on tuo pisin. Mutta siis kolme uutta pötköä se on mullasta työntänyt. Onko kellään vinkkejä, miten saisin tämän jatkossakin kasvamaan?

Kuva on aika huono kun ikkunaa vasten otettu, ei näy lehtien kaunis kaksivärisyys kunnolla.. :(

Älä tee sille mitään ihmeellistä, siinä paras neuvoni :slight_smile: Kohtuu vähäistä kastelua ja pieni ruukku, niin tekee uusia alkuja. Juuri kun pesin ikkunoita, niin leikkelin omiani. Pisimmät lehdet olivat n. 170 cm pitkiä ja tänä keväänä ne alkoivat taipuilemaan ja lötköttämään. Ilmeisesti pituutta oli tullut liikaa. Ronskisti leikkasin taipuneet pisimmät pois ja taas näyttää siistiltä.

Piti tulla kertomaan tänne anopinkieleni kuulumisia. Keväällähän meinasin tappaa hänet liialla kastelulla, vaikka muka harvoin kastelin. Nyt täällä voidaan oikein isosti. Vanhempiin lehtiin tulee korkeutta ja uusiakin pukkaa. Tämä on ilmeisesti sellaista harottavaa lajikketta. Vähän hassun näköinen. Sitten jos kasvaisi "tuuheammaksi" niin ei tuo harotus pistäisi niin silmään. Hän onkin muuttanut kesäksi saunaan, pois remontin tieltä.

Meilläkin harottavat mutta silti näyttävät viihtyvän, koska kukkivat (tai oletan kukkimisen olevan merkki viihtyvyydestä, tiedä sitten)

Molemmat siis saviruukussa, mutta aurinkoisemmassa paikassa oleva kukkii enemmän.

Mikä avuksi, kun anopinhampaani meinaavat kurtistua kokoon? Elikkä näyttävät tosi kuivuvilta, vaikken ole tällä kertaa hukuttanutkaan ja sormen kun työnsi multaan, ei ollut rutikuiva, muttei märkäkään.

Ikkuna taitaa olla etelään päin ja viime keväästä asti kaikki mennyt ok. Isommasti en ole tosin lannoitellut, koska olen oletuksessa, etteivät välttämättä juuri lannoitteita kaipaa. Tänhän pitäisi olla tosi helppo kasvi!?

Mulla kans nahistui anopinkieli eteläikkunalla. Siirsin sisemmälle huoneeseen, niin heti piristyi. Ainoastaan keltaiset raidat muuttuivat limenvihreiksi.

Liikaa vai liian vähän vettä?
Kumpi voisi olla syynä siihen että aikuisen ja noin metrisen anopinkieleni lehdet käpertyvät sisäänpäin. Siis pituussuunnassa...vaikea selittää...Olen ihan ymmälläni. Vai voisiko syy olla ihan joku muu?
Voi olla että tätä on jo täällä käsitelty, en vain jaksanut käydä läpi kaikkia viestejä..

Päivimaaria, oletko kokeillut työntää sormea reilusti multaan - onko multa kosteaa siellä syvemmällä? Jos on niin sitten syynä ei kai ole ainakaan liian vähäinen kastelu.

Eikös anopinkielien lehtien kuulukkin käpertyä ikään kuin rullalle? Minun kaikki anopinkielet ja -hampaat on rullilla ja kierteillä mutkilla.

Kastelen omia hampaita ja kieliäni maltillisesti. Välillä vien kylppäriin kunnon suihkuun, että multa kastuu läpi ja sitten annan olla useita viikkoja ilman vettä. Kesäkuukausina saavat välillä jotain ravinnetta. Pisimmillään anopinkieleni olivat melkein minun mittaisia, mutta sitten pisimmät lehdet alkoivat taipuilemaan, eikä kasvi näyttänyt enää kovin sistiltä. Leikkelin ne lörpäkkeet pois ja nyt se on taas olohuonekelpoinen. Uskoisin, että liialla kastelulla ja sillä, että multa on jatkuvasti märkänä, saa nämä kasvit tapettua?

No ei kyllä mun mielestä kuulu käpertyä enemmälti. Kyllä vaikuttaa silloin olleen liian kuivana liian pitkään. Melko suorina ne ovat komeimmillaan.

Tälläisiä tarkoitin:

Hyvinvoivan näköisiähän nuo ovat :slight_smile: Kyllä tuon lajin anopinkielen lehdet kiertyileilevät hieman. Rullalle menemistä ei ole minun kasveillani tapahtunut, tosin mulla on tuosta keltareunaisesta puolet lyhyempi versio.Tuokin on tosi kaunis. Liian kuivumisen merkki on ainakin selkeä lehtien nahistuminen ja uurteille meneminen, se näkyy hyvin anopinhampailla. Siis miksi ei pidempi lehtisilläkin. Itse kastelen mullan kosteaksi kunnolla ja sitten kasvu-alusta saa kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Siihen ei välttämättä mene useita viikkoja, riippuu kasvu-alustamateriaalista, ruukun ja kasvin koosta sekä vielä ympäristön lämpötilasta. Talvella kastelu saa olla maltillisempaa, kesällä kasvukautena runsaampaa. Ihan oikeilla linjoilla olet, välke :slight_smile:

Just niin, tosi hyviltä nuo näyttävät. Sanoissa on joskus tulkinnan varaa itsekunkin päässä :slight_smile: Kauniin sävyisiä.

Tulen nyt näyttämään tänne uudestaan anopinkieltäni, joka sai siis alkunsa viime vuoden joulun aikoihin yhdestä kaverilta saadusta lehdestä. Nyt se näyttää tältä:

On komeasti kasvanut ja olen tästä hyvin ylpeä. :) Olen pitänyt tuota aika naftissa ruukussa. Onko tuo nyt sitten tuollainen vai onko mahdollista, että se pukkaa vielä ihan uusia alkuja mullasta? Nuo kolme "alkua" tuossa on ollut siitä asti, kun niitä alkoi pukkaamaan.

Pahoittelen, jos tulee tyhmä kysymys, mutta onko anopinkieli kukkiva kasvi?

Kyllä anopinkieli kukkii…mutta mielestäni se on aika hankala saada kukkimaan

Komeasti on anoppi kasvanut! Pari kertaa on meilläkin kukkinut (siis viimesen 20 vuoden aikana...), en kyllä muista mitä kommervenkkejä käytin...en varmaan mitään. Mutta ihana, tuoksuvainen on kukintonsa, näkis vaan vähän useammin. Ja vähänkö teki mieli ostaa kun äskettäin näin kaupassa kukkivia yksilöitä...hinta oli vaan niin suolanen että sinne jäivät.

Anopinkieli on aika helppo saada kukkimaan.

Jos se on useammanvuoden vanha, ainakin vihreämuoto.

Monet pitää sitä nii pimeessä, et se ei kuki, täytee valoo ni jo rupee kukkimaan.

Mulla on ihan ikkunan edessä se, parikertaa on kukkinut.

Tänävuonnakin oli 2-3kukkaa

Alkuperäinen kirjoittaja: David2