Anopinkieli, Sansevieria

David, oliko se sulla eteläikkunalla ?

Länsi/koillisikkunalla mulla kukkii. Mutta sen pitää olla aika ahtaassa ruukussa ja sitä pitää vähän rääkätä: hyvin naftisti vettä lepokaudella, ja a vot!

Mikä tuoksu iltaisi niissä kukissa onkaan!

Safrane, kyllä tuohon vielä uutta alkua mahtuu.

Kolmen kukan varret, tänää kuvattuna.

Tuossa mun kasvattama Anopinkieli, yhdessä Seurakunnan tiloissa.

(n.150cm korkeinlehti), rääkkäys auttaa, katon kuinka täyteen tuon ruukun saa kasvatettua.

Anopinkieli oli ikkunan edessä Elokuuhun asti jossa se kukki, tänävuonna kaksikertaa

Ekana oli kaksi kukkaa ja vähän myöhemmin yksikukka.

Länsi-Pohjoisikkuna suoraa aurinkoo 15-19,00

Vettä tulee annettua, aika paljon.

Kukat oli ns. seinänpuolella jossa on ruukussa enemmän tilaa

Lannoitteena, useitakertoja puutarhan kevät lannosta

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

Minkähänlaisia kukkasia anopinkieli tekee? Tuleeko ne sieltä lehtien seasta vai mullasta suoraan? Kun en ole koskaan nähnyt kukkia anopinkielessä. Voi, jos joskus näkisi.

Ja mikähän juttu sitten on tuo, kun jotkut anopinkielet ovat lehdiltään sellaisia, että lehtiä reunustaa sellanen kellertävä reunus? Esim. sivulla 2 nimimerkillä Tiny 75, hänen kuvassaan on sellainen. Kun mun anopinkielessä lehdet ovat reunoja myöten ihan vihreät vaan. Muuttuuko ne ajan kanssa vai teenkö joteain väärin tuon kanssa? Vai onkohan kyseessä jokin eri laji? Kaikki anopinkielet, joita olen esim. kaupoissa nähnyt, niin niissä lehdissä on nuo kellertävät reunukset.

Davidin kuvassa ainakin kukkavana näyttäis tulevan lehtien seasta...lisää kuvia täällä: kukkakuvia
Minusta ovat eri lajikkeita, itsellänikin on just tuo keltareunainen. Muistaakseni on vielä niin että jos lisää tuota keltareunaista lehdenpaloista, niin siitä kasvaa kokovihreä...

Hyrinä totta turiset.Minulla katkesi keltareunaisen anopinkielen lehti kun lamppu kaatui päälle.Pätkin sen osiin ja laitoin kasvamaan.Nyt samassa purkissa kasvaa kahdenväristä anopinkieltä

Alkuperäinen kirjoittaja: ¤¤kissa¤¤

Safrane, se keltareunainen on Sansevieria trifasciata ‘Laurentii’.

anopinkielen jakamisesta kysy; miten mahtaa suhtautua jos jaan sen kahteen purkkiin. ja onko jotain mitä jakamisessa tulisi huomioida. anopinkieleni on melkoisen pimeässä nurkassa - ja menestyy siinä koht. hyvin. lisävaloa suunnittelen; mitä suosittelisitte?

Miksi keltareunainen anoppini kasvattaa keskelle vihreitä lehtiä ?

Osaisiko joku vastata, miksi vihreitä lehtiä kasvaa keskelle, eikä yhtään lisää keltareunaisia ?

En tiedä, mutta arvaan:

jos kyseessä on lehtipistokkaasta kasvatettu yksilö, niin on taantunut takaisin vihreäksi perusmuodokseen. Mulla on kotona kirjassa asiasta joku maininta, mutten enää muista ihan tarkkaan. Voinhan sitä ehtoolla sitten vilkaista.

Ihan kaupasta keväällä nuo ostin jonain mixinä, mullat ja purkki vain vaihdettu, vaan näinhän siinä voi käydä.

Kiitos Nanikka.

Onpa jännä juttu, että kaupasta ostetulle käy tuolla tavalla. Asia on niin kuin nanikka kertoi. Jos anopinkieli kasvatetaan pistokkaasta se todellakin taantuu alkuperäiseen muotoonsa. Jos taas kasvatetaan sivuversosta kasvista pitäisi tulla saman näköinen kuin mistä verso on otettu. Tuossa kuvassa kyllä ihmetyttää kun tuo ei näytä, että olisi pistokkaasta kasvatettu. Lehtiä kun näyttää olevan jo useampia. On kyllä ihme juttu.

Lehtiä tosiaan on useampi, mutta uudet keskeltä kasvavat ovat vihreä-valkoisia ilman keltaista reunaa.
Valoa kuitenkin saavat sen mikä täällä ikkunalla riittää, eli sekään ei varmaan selitä värieroa.
No, hän on sitten erilainen nuori.

Siis ei valkoista, vaan tavallisen kielen vakio väritystäoho.

Ainakin minun keltareuna-anopissa nuoren lehden reuna ei ole heti keltainen, vaan ennemminkin vaalea/valkoinen. Täysikasvuisessa on sitten ne selkeät keltaiset reunat.

Sekin on totta, että se keltainen reuna tulee vasta vanhemmiten. Tuosta kuvasta on vaikea sanoa kuinka vanha tuo uusi lehti on tai että onko siinä hitustakaan sitä raitaa.

Siinä purkissa on kaksi erillistä alkua.

Isoksi kasvaneessa vihreässä lehdessä ei mikään viittää siihen että reuna muuttuisi keltaiseksi, mutta se toinen pienempi eri kasvissa, siinä voi olla toivoa. Kun ihan tarkkaan tiirailin, voin kuvitella näkeväni siinä hentoa reunaa.

Tästä lähtee anopinkielen kasvatus tässä huushollissa. Katsotaan viihtyykö.....anoppisilmän isku

onko tuo anopinkielen vai anopinhampaan lehti?

Anopinkielessähän on ne pidemmät lehdet? Eli sellainen. Tuo on vielä tommoinen vauvalehti.