Hyvin pärjäävät. Ei anopinkieltä helposti hengiltä saa.
Nyt vasta huomasin että edellisessä viestissä jäi mainitsematta että tuo on siis keltareunainen anopinkielen lehti . Ja sen laitoin keskeltä kahtia ja vesilasiin. Lähteekö tuo pelkästään lehdestä kasvamaan? Olen kyllä ymmärtänyt että lähtee mutta kestää kauan…
Lähtee, mutta keltainen reuna ei periydy pistokastaimille.
Laitoin aamulla anopinkielen palaset multaan pieneen ruukkuun. Ei ollut kuin tavallista kukkamultaa joten kastelu vaatii hieman tarkkuutta minulla
Kauanko siinä menee että juurtuvat? Tiesinkin jo ettei tuosta tule keltareunaista.
Voi kestää kauan.
Muistaakseni pari vuotta sitten leikkasin omastani lehtipistokkaan, jonka leikkasin kolmeen osaan (oli tosi pitkä lehti) ja tuikkasin vesilasiin juurtumaan. Siinä meni melkein 2kk, että ekat pienet juuren nysät ilmestyi. Lasissa oli vettä ehkä sentti max.pari ettei mätäne.
Sitten laitoin multaan ja ekat lehdet alkoi kasvaa siitä parin kuun päästä.
Eli kannattaa varautua useampaan kuukauteen.
Kuinka monessa vuodessa tuollainen jaettu alku kasvaa tuuheaksi ja isoksi tikkunipuksi?
Lehden palaset ovat juurtuneet, kun niitä näkee pohjasta reikien läpi tulevan joten en ole saanut tapettua liikakastelulla tai kuivuuteen
Pinnalla ei viel tosin näy mitään, mutta odotellaan… Eiköhän ne sieltä puske läpi jossain vaiheessa.
Syyskuun alussa multaan laittamani anopinkielen palaset ovaat juurtuneet hyvin ja toinen niistä palasista on pukannut mullan pinnalle ensimmäisen taimen Saas nähdä milloin toinen puolikas pukkaa, en usko että menee kauan siinäkään. Joten en ole onnistunut tappamaan noita
Anopinkieltä on kyllä melkein mahdotonta tappaa
Tuolla on jossain taaempana kertomus äidin anopinkielestä, joka kyyhötti pakkasessa parvekkeella kauan eikä siltikään kuollut Omani on tästä yksilöstä peräisin ja kokenut myöskin jos jonkinmoista rääkkiä vuosien varrella ja elossa on.
Mulla on tällä hetkellä kolme Sansevieria trifasciataa. Yksi anopinhammas ja kaksi tavallista anopinkieltä. Tavallisista anopinkielistä toinen on kirpputorilta kolmella eurolla ostettu, metrin korkuinen kasvi. Kasvi on ruukussa olleen lapun mukaan tuotu tuliaisena lehdenpalasena Dominikaanisesta tasavallasta 90-luvulla.
Anopinhammas on mielestäni anopinkieltäkin helppohoitoisempi. Itselläni se on istutettu erittäin ilmavaan kasvualustaan. Kasvualustassa on multaa joukossa noin kolmasosa, loput kevytsoraa.
Pikainen kännykkäkuva anopinhampaasta. Ruukkuna läpinäkyvä muovimuki. Ruukun läpinäkyvyys mahdollistaa kasvualustan kosteuden seuraamisen.
minun vanha huonekasvikirjani (valittujen palojen "koti kukkii") sanoo näin-> "anopinkieli on todellinen joka paikan ruukkukasvi. ellei se viihdy, on turvauduttava muovikukkiin."
olen onnistunut tappamaan yhden ison - hukuttamalla tietenkin - mutta silti yritän sitkeästi kasvatella ihan eläviä kasveja. muovikukkiin en aio sortua; olen mieluummin ihan ilman.
tosin mätänee suhteellisen helposti…liika kastelulla!
SANSEVIERIA CYLINDRICA… juurtui n. vuoden ennen kuin alkoi tehdä kasvupistettä jatkoa varten!
^Kukkakaupoissa myytävät keihäsanopinkielethän ovat usein vain nippu multaan tökättyjä pistokkaita.
Ylikastelun mä olen välttänyt käyttämällä ilmavaa kasvualustaa.
tuli vaan mieleen, että miksi yrittää hävittää sieniä kukkaruukusta, jose ei ole haittaa kasville eikä kenellekään muulle!!! Meillä on useammassa purkissa noita pienikasvuisia ja hajuttomia sieniä kasvien purkeissa ja eivät oiekastaan ole olleet haitaksi… ovat meistä jotenkin hauskoja!
Minun anopinkieleni innostui viimekesänä kukkimaan peräti kolmella kukkavarrella. On todella kivan näköinen ja tuoksuva. Kukista mesi ihan tippuu.
Piti vaihtaa anopinkieli uuteen ruukkuun ja multaan. Ei viihtynyt edellisessä oikein hyvin.
Kun ei ollut sopivaa ruukkua, tein yhdestä kolmion mallisesta isohkosta maljakosta sille kodin. Tein salaojituksen ja sinne vain sitten, kahtellaan miten asettuu, söpöltä se ainakin näyttää
Mulla anopinkieli, useammat lajikkeet, ovat kukkineet joka kesä. Tosi voimakas tuoksu.
Tässäpä tämä anopinkieli, harmi että tuo kirjava koki katoa, kun eräs pieni hoito laps koki niiden olevan oivaa miekka ainesta Säästyi silti yksi ruusuke tuholta ja nuo perintö anopit saivat olla rauhassa
Onko kenelläkään kokemusta, kukkiiko Futura simplex lajike? Itselläni muutama pienehkö ollut vetoisalla ja kylmällä ikkunalaudalla (eivät ole olleet moksiskaan) ja kolmas kanssa kuivuusrääkillä nyt lepokautena. Jostakin kohtaa palstalta lueskelin, ettei kasvin tarvitsisi olla kamalan vanhakaan kukkiakseen? Nämä ovat n. 1-2 vuoden vanhoja.