Apila, Trifolium

Mukavan näköistä kirjavaa apilaa.

Kuvitetaan vähän tätäkin.

Valkoapila

Kelta-apila, Trifolium aureum

Kasvimaalla kasvaa jotain apilaa, jolla on aivan mieletön puumainen syvä juuri. Ei ole toiveitakaan saada sitä juurineen pois, on se niin tiukassa, ja vaikeaa on juuren katkaisukin. Riittäisiköhän, jos leikkaisin vain vihreät osat pois, vai pitäisikö yrittää taistella niiden juurien kanssa? Nimim. kiire alkaa vähän olla.

Kyllä ne juuret pitäisi saada pois, muuten versoo uudelleen. Talikko apuun!

apila on muuten hankala saada pois, jos se pääsee isoksi.

Kiitos talikkoneuvosta, Kaisaliisa! Selvisin apiloiden kitkemisestä puolessa tunnissa . Ihmettelin, mistä sellainen määrä apiloita oli kasvimaalle tullutkin, mutta olin käyttänyt viime kesänä apilasekoitusta viherlannoituksena.

Keräsin tänään tien varresta kelta-apilan siemenkotia kotiportin luo kylvettäviksi. Tietäisikö joku milloin nuo kannattaisi kylvää, jotta itämisen todennäköisyys olisi mahdollisimman iso?

Eiköhän se luontainen kylväytymisaika ole tässä pian käsillä.

Vähän erikoisempi apila, lienee luonnonkasvi Etelä-Suomen alueella. Siemenestä kasvattelin, kun täältä joltakin niitä sain. Olen yrittänyt siirtää sitä pihani luonnonkukka-alueeseen, vaan näkyy viihtyvän paremmin

kukkapenkissä.

Musta-apilassa on tyyliä! Muutaman siemenen olen ojanvarresta siirtänyt kukkapeltooni ja aina sieltä jokunen löytyy, todella viehättävä ja jos isompi olisi niin suosiota suurta varmasti nauttiai!

Tällainen apilanlehti tuli vastaan tänä aamuna, näitä oli yksi pieni tupas ja muut ympärillä ihan tavallisia. Joku virus niinkuin pelakuilla?

Hieno se ainakin on.

Mietin mahtaisiko olla periytyvä/pysyvä tila, jos kaivaisi ne pellolta ylös ja siirtäisi pihaan :slight_smile:

No kokeile edes. Jos ens vuonna on vielä kirjava, ni mää oon ekana jonossa sitä sulta vinkumassa =D!

Mulla oli viimevuonna tuollaista kuviota vuohenputki tuppaassa,vain yhdessä.Sekin oli tosi nätti :slight_smile:

Voi kuinka kaunis apila!

Minä löysin toissa illan kävelylenkillä peltotien reunasta hienon apilapehkon: sen lehdet olivat upean valkokirjavat! Ei siis säännöllistä valkoista raitaa, niin kuin tavallista, vaan kaikki lehdet vaihtelevan valko-vihreän kirjavia! Kukan väristä en tiedä, kun ei kuki vielä, mutta voi olla valkoapilaa. Kannattaisikohan siirtää puutarhaan vai jättää sijoilleen kasvamaan? Siinä taisi olla vain yksi sellainen yksilö. Miten muuten saa kuvia liitettyä tänne? Voisin käydä nappaamassa kuvan siitä kauniista apilasta.

IrisFinlandica, kuvan lisäys ei ole mahdollista viestin pikalisäyksessä, eli jos kirjoitat viestin laatikkoon jonka alla lukee vihreässä lootassa “lisää uusi”, niin silloin et voi lisätä kuvaa. Jos taas lisäät viestin käyttäen valintaa “lisää uusi viesti tähän keskusteluun” (viestilootan alla oleva valintavaihtoehto) niin siellä on sitten kuvake jonka kautta kuvanlisäys tehdään.

Hyvän ohjeen sait. Odotan kovasti kuvaa, mielenkiintoisia nuo variegatat.