Apila, Trifolium

Kiitos ohjeesta, yritän tuoda sen kuvan heti kun ilma on sellainen että pääsen kuvaamaan. On niin pahuksen sateista!

Mun penkissä oli tallainen, aika söpö!

Voi kun onkin tosiaanin nätti ja söpöläinen kaunis kuvio lehdessä.erikoinen eipä oo vastaan vielä tuollaista tullutkaan.

eikös tuo söpönen ole Oxalis?

Käenkaali?No voi,voihan se tietysti ollakin! Pitäiskö mun nyt poistaa tuo täältä apilaketjusta?

Musta-apila - Trifolium spadiceum.

Kuinkahan yleinen valkoinen puna-apila on? Meillä on yhdessä kohtaa pihaa valkoista puna-apilaa ja näyttää kauniilta. Seassa on semmosta apilaa, jossa on aavistuksen verran vaaleanpunaista, mutta pääväri on valkoinen.

Ei ole tavallinen valkoisena, ikuna en ole nähnyt! Aarteen olet saanut. Puna-apila on niin kaunis, että jos sitä olisi puutarhakaupoissa myytävänä varmaan kaikki ostaisivat, ja hyvä perhoskasvi

Joskus olen valkoisen puna-apilan nähnyt ihan tässä omilla ojilla, mutta se oli vain yhden kesän vieras kai, tai sitten en vain ole sitä enää löytänyt. Oli tosiaankin huomiota herättävän näköinen kaikkien punaisten joukossa. Meillä on ollut puna-apilaa tienvarret piukassa ja oma piha myös, joten ihan heti ei tulisi mieleen, että pitäisi niitä puutarhaliikkeessä myydä :smiley:

Löysin viime syksynä valkoisen yksilön, kun isän ruohonleikkuri hajosi pidemmäksi aikaa.

Kaivoin ylös, katkaisin ja istutin purkkiin tarkoituksena keväällä keksiä sille paikka.

Väärin tehty, se ei selvinnyt purkissa talvesta ulkona, mikä ei ollut tullut mulle mieleenkään.Nyt tiedän.

Mä rupesin kattomaan sitä valkoista puna-apilaa tarkemmin ja rupesin epäilemään, että se on alsikeapila. En ole täysin varma. Sitä samaa kasvaa siis valkoisena ylätontilla, jossa on kuivaa ja alatontilla jossa on märkää tuon joen takia.

Mutta kahtena vuotena olen nyt näitä ihastellut, kun on silmiinpistäviä.

Lisäksi meillä kasvaa nyt ainakin kolmatta vuotta (siis mun oman havainnonmukaan) kahdessa tietyssä paikkaa variegata valkoapilaa. Ensimmäisenä vuotena luulin, että se on jotenkin kipeä siitä kohtaa. Mutta toisena vuotena jo tajusin, että se on joku luonnonoikku, eikä sairas.

Ja-Na, mä kovasti tykkään valkoapilasta ja niittyhumalasta nurmikolla. Nurmikkokin kukkii :slight_smile:

Mä oon samaa mieltä ku Tuomipihlaja, että nurmikko ei ole nurmikko, jos siinä ei ole apilaa. Toisen veljen markille ei saanu laittaa valkoapilaa kasvamaan, koska vaimo ilmeisesti kielsi. On kuulemma rikkaruoho, mutta mun mielestä heinäkin on rikkaruoho. Tai siis rikkaruohoja ei ole olemassakaan, mutta rikaksi sanotaan sitä, joka kasvaa väärässä paikassa…

Niillä on sitten palanu nurmikko ku sielä ei kasva apilaa. Ketjua sivuuttaen, mä en näe mitään pahaa myöskään niittyhumalassa. Se ei meillä edes leviä kukkapenkkeihin, jonka apila joskus tekee. Mutta siitäkin huolimatta apila kuuluu nurmikkoon.

Kyllä nurmikolla apilaa pitää olla, mistäs niitä nelilehtisiä onnen apiloita sitten etsis. Minä etsin pienenä tyttönä nurmikolta nelilehtisiä apiloita ja ja sellaisen löydettyäni toivoin.

En kyllä tiedä miten apilan saa pois, mutta sen tiedän, että miten sitä voi lisätä, eli leikkaamista lykätään siihen saakka, että apila on ehtinyt siementää. Itse tykkään kyllä apilasta, mutta mukuloiden kannalta se on hiukan ongelmallista, koska sitten on ampiaisiakin nurmikko täynnä ja aina jotain pistää. Juuri joku päivä näin nurmikon, joka oli kauttaaltaan ja pakusulti aivan valkoinen, ja kyllä silloin ajattelin, että liika on sentään aina liikaa, vaikka olikin toisaalta hieno :slight_smile:

Juuri vähän aikaa sitten hämmästelin, kun jollain keskustelupalstella kyseltiin, miten apilan saa pois nurmikosta, kun se tekee nurmikosta niin epäsiistin

Minunkin mielestäni apila kuuluu pihanurmikkoon, vaikka yhtä ja toista muuta kitkenkin pois.

Joskus apila saattaa kasvattaa sellaisia kovia, paksuja rönsyjä, jotka ei enää ole kivoja jalan alla. Siksi on kivempi että joukossa on nurmikkoa.

Onko vaaleanpunainen puna-apila harvinainen ?

Mulla olis tuossa aika lähellä sellainen pöheikkö , mietin vaan kaivelisinko siitä palasen mökille :slight_smile:

Taitaapi olla, en muista nähneeni. Nätti se varmasti on, ei tarvitse kastella ja on kestäväkin.

Tässä vielä kuva  , verrokkina on tavallinen apila .