Apinankukka, Mimulus

Laitoin nyt oikein tänne perennapuolelle keskustelun apinankukasta, sillä ilokseni huomaan sen talvehtineen ilman suojauksia perennapenkissäni! En olisi ymmärtänyt moista yrittääkään, ellen olisi lukenut sen talvehtimismahdollisuuksista täältä pentistä. Kasvaako muiden perennapenkeissä apinankukkaa?

No tuohan on kiva tietää että apinankukka talvehtii myös ulkosalla, minäkin olen aina rahjannut apinankukat kellariin talveksi. Tosin en muista millä vyöhykkeellä Liina olet…

Asustelen Turun liepeillä, joten täällä on hyvät edellytykset saada herkempiäkin kasveja talvehtimaan. Myös pihani on hyvin suojaisa. Muistan lukeneeni, että jossain Turun suunnalla kasvaisi apinankukka ihan luonnonvaraisena pienenä kasvustona. (En muista asiaa ihan tarkasti.)

Täällä Kainuussakin Apinankukka säilyy kukkapenkissä oikein hyvin. Tai on säilynyt jo monta vuotta, toivottavasti on säilynyt tämänkin ihmetalven yli.

Täytyypä kokeilla Apinankukan säilyvyyttä talven yli perennapenkissä sitten täälläkin, Eteläisessä-Keski-suomessa ollaan. hmm… eteläinen keski-suomi onpahan hassusti sanottu… : ) Apinankukka on innokas kukkimaan ja kun se loppukesästä ränsistyy sen voi leikata ja ehtii silti kukkimaan vielä uudelleen.

On olemassa ainakin kahta apinakukan kantaa;toinen,joka tekee itäviä siemeniä(kokemusta) ja toinen ,joka vain  kukkiii. Itse lisään  sitä parturoimalla puskan matalaksi ja istutan leikkuut märkään hiekkaan,pidän märkänä ja odotan,että juuret kehittyy. Helppoa lisäämistä.
Talvet  ne ovat kyllä kellarissa.

Talvet minäkin olen pitänyt kellarissa. Naapuri  on kokeillut maassa ja huonolla menestyksellä III- vyöhyke. Näkyipä olevan jo pieniä alkuja apinassa, kun katselin , kohta tuon ne lämpimään, kasvavat todella nopeaan. Viime kesänä sai  pariin kertaan leikata poikki. Tuota formenin kikkaa pitääkin kokeilla, tupsale hiekkaan ;)

Oletteko saaneet talvetettua kaiken väriset apinakukat? Minulla on keltainen mennyt hyvin talven yli kellariolosuhteissa, mutta punaisen kanssa en ole onnistunut.

Keltainen minullakin, sekavärit eivät ole talvehtineet .

Minullakin on keltainen.

Näyttäisi minullakin keltainen apinankukka selvinneen hengissä talven yli. Sain sen tuttavalta viime kesänä tuliaisiksi. Hän on talvettanut sitä kellarissa vadissa, mutta minulla kun ei ole kellaria, jätin sen kukkapenkkiin. Kun en kovasti välitä keltaisista kukista, niin ajattelin, ettei niin väliä, jos ei selviäkään...Vaan sieltäpä näyttäisi nousevan!

Meillä apinankukat ovat talvehtineet kolmena talvena perennapenkeissä erilaisissa kasvupaikoissa ja jälleen vihertävät. Pikkuapinoita on kasvanut emokasvien viereen niin,että viime kesänä tein niistä oman apinapenkin ja keltaisena kukki koko kesän.Ei rikkaruohoksi leviä,mutta hyvin kestää
keski-Suomessa.

Minun itse keväällä kylvämät taimet ovat nyt tämän kokoisia.

Tässä se nyt on

kukkivana yksi taimista.

Melkein kaikki kukkivat (miten näistä saa siemeniä? kyselen tyhmänä).

Kun ne tuleentuvat, huomaat kyllä. Miljoonittain mustia pienenpieniä pyörylöitä sellaisissa jutuissa.
Tänä keväänä kylvin viime vuoden markkinakukkien siemeniä ja nyt on noita tunnuskuvani värisiä apinakukkia meillä aika hyvin.

Kiitos tiedosta!

Kuinka koulin apinankukat. Kovin on tiivis, eli voinko koulia pieninä tuppaina?

Toisen talven jälkeen (suojaamaton) apinankukkakasvustoni on laajentunut ja hyvinvoiva. Tänään se näyttää tältä: (kuvassa näkyy myös hopeahärkkiä)

Viime kesänä huomasin, että keltainen apinankukka, kesäpikkusydän, hopeahärkki, jättipoimulehti, kyläkurjenpolvi ja tarha-alpi olivat todella kaunis yhdistelmä. Alunperin ne päätyivät samaan penkkiin lähinnä sattumalta.

välke, koulisin pieninä tuppaina ja vaikka harventaisin saksilla, jos ei muuten saa tarpeeksi väljyyttä.

Keltainen apinankukka talvehtii helposti - punaista en ole saanut talvetettua, ovatko muut?

(Joskus aiemmin tästä on muistaakseni keskusteltu…)