Liina, millä vyöhykeellä asut, kun noin hyvin apinankukka talvehtii ulkona ?
Kaisaliisa, minä en ole saanut keltaista talvehtiin ulkona.
Hyvä että tuli puheeksi,apinani ovat vielä kellarissa
Satues, minullakin talvehti ulkona suojaamatta! Paulastiinalla on tosi kestävää kantaa.
No voi,ei meillä vaan , Paulastiinan kantahan on aina takuuvarmaan ;))
Vaan kussas mun omat apinani ovat? En ole muistanut käydä edes tutkailemassa.
Täällä 1b:llähän minä. Ja minullakin siis on kyseessä keltainen apinankukka.
Niin, siis meilläpäin talvehtii kellarissa tai vastaavassa, ei ulkona. Mutta “varma” talvetettava.
Minunkin pitänee sitten huomenna tutkailla kans, onko säilyneet hengissä talven yli.
Onpas kiva kuulla, että talvehtii. Minun siemenet taisivat olla keltaista. Koulin tupsuina purkkeihin ja nyt ovat hujahtaneet kasvuun. Laitan itselleni parvekkeelle purkkiin ja äidilleni perennapenkkiin. Sitten kokeillaan kummankin talvehtimista.
Minulla apinankukka talvehtii komposti kasassa josta kurpitsa on syksyllä korjattu pois. Kesäksi keräilen apinankukan alkuja ruukkuihin joissa kesän kukoistavat. Apinankukatkin olen tuonut lapsuuden kodista vuosikymmeniä sitten. Siellä ne kasvoivat seinän vierellä komeana kasvustona. Väriltään ovat keltaisia.
Ensimmäinen apinankukan kukka
Ihanan värinen! Oletko aloittanut siemenestä?
Siemeniä laitoin. Helppo kasvattaa, mutta minulla oli purkit liian tiiviisti ja kasvoivat aluksi aika takkuun. Koulinkin tuppaina kun siemeniä kylvin ihan liikaa.
Hei!
Kiva kun löysin tämän ketjun. Ostin nimittäin tänään apinankukkia keltaista, oranssia ja vaaleanpunaista tai kaikki oli vähän sellaisia monivärisiä. Laitoin taimet ruukkuihin mutta täytyykin teidän kokemusten mukaan yrittää talvehdintaa.
Millainen kasvupaikka on paras apinankukalle? Aurinkoinen/ puolivarjoinen vai varjoinen?
Puolivarjoinen on hyvä. Ovat janoisia kasveja, auringossa tahtovat kärsiä, ainakin kovassa paahteessa.
Kelta-apinankukka talvehtii helposti, muut värit taitavat olla vaikeampia talvetettavia.
Apinankukasta tuli kyllä suosikkini. Mukavan helppo kasvatettava ja kukkii runsaasti ja aloittaa kukinnan aikaisin. Tämä ei vaan taida olla sitä talvehtivaa sorttia?
Todella kaunis Välke. Miulla ei olekaan vielä ollut apinankukkaa. Jospa ens kesänä.
Mikä helppo tuo muka on…
Kylvin kahta erilaista, eikä kumpikaan itänyt.
Välkkeellä ihanat apinankukat, kerääpä siemenet talteen!
Minä annoin kaikille kylvöksilleni alkupotkun lämpimän patterin päällä. Pakasterasiaan multaa, siemenet, kostutus ja reijitetty kansi päälle. Itävyys oli huimaa lähes kaikilla siemenillä
Apinat, kuten monet muutkin, kylvin ihan liian tiuhaan, joten jouduin koulimaan ne sotkuisina tuppaina isompiin ruukkuihin. Ulos päästyään tanakoituvat silmissä.
Varmasti kyttäilen siemeniä ja laitan etiäpäin jos on laitettavaa
Niin minäkin leivinuunin pankolla lämmitän siementen varpaita.
En kuitenkaan apinankukasta saanut mitään aikaan, ehkä ensi vuonna.