Apinankukka, Mimulus

Mitä jos olisit viskannut siemenet ulos jonnekin penkin syrjään ja sieltä sitten poiminut taimet. Toimii, sanoo nimim. leivinuuniton.

Pitänee niinkin tehdä tulevaisuudessa

Viime vuonna kukki minun apinankukat, eivät säilyneet talven yli kukkapenkissä.

Pitänee ens vuonna kylvää uudelleen. Oli ne niin nättejä!

Meillä apinankukkia purkeissa (rappusilla joka toisessa krassia):

Ansu75, sinulla nättejä erivärisiä apinankukkia ja kohtuukasvuisia. Omillani ei tänäkesänä

ole ollut kohtuutta ja niitä on vielä useissa paikoissa.

Tykkään kovasti tästä punaisesta apinankukasta

Eevastiina, tuosta minäkin tykkään! Silinjärven torilta ostin itselleni kesäkuussa matkamuistoksi yhden. Odotan saavani siitä siemeniä. Otin pari pistokastakin. Toivon jollain konstilla saavani ensi kesänäkin niitä kasvuun.

Minä olen keräillyt omasta kirjavasta jo mukavasti siemeniä talteen. Koko apinankukkaistutus on pahasti rähjääntynyt, mutten viitsi leikata sitä alas kun kyttäilen siemeniä, nostin vain sivummalle. Mutta tuo punainen on kyllä todella makee, sitä kyllä haluan ensi kesäksi :slight_smile:

Välke …kiitos, kiitos niistä tammikuussa tulleista apinankukan siemenistä, oli oikein laatutavaraa, nopeasti itiävät ja nyt olen jo jakanut pehkon kahtia…hyvältä näyttää, väri onkin sitten yllätys:))

Täälläpäin sanovat tuota keltaista apinankukkaa evakoksi johtuen siitä, että jotkut toivat sitä tullessaan kun palasivat evakkomatkalta Ruotsista kotikonnuilleen Suomeen sodan jälkeen 1940 -luvulla. Itsekin olen sitä parina talvena säilyttänyt kellarissa, kun sain sitä eräältä vanhalta emännältä.

Pitäisköhän minunkin laittaa jo apinat multiin. Tälle keväälle onkin kolmenlaisia siemeniä :slight_smile:

Tuolla kasvikortistossa mainitaan, että apinankukka tuoksuu. En muista lähemmin olleeni kanssakäymisissä apinakukkien kanssa, enkä siis ole nuuhkinut. Voisiko joku apinoita kasvattanut tuota tuoksua kuvailla jotenkin tai verrata johonkin? Tuoksuvatko kaikki lajikkeet?

Meilläpäin tuota apinankukkaa kutsutaan pusuksi =D

tässä on yksi erikoisen värinen apinankukka Mimulus lewisii...

tällä sivulla on paljon tietoa apinankukista…

Täällä naapuri sanoo sitä lapinorvokiksi, eikä millään usko, että lapinorvokki on eri kasvi.Apinankukka on varmaan niin ruma nimi kauniille kukalle :wink:

Omani kuoli viime vuonna, olisikohan naapurilla antaa latvaa,jos sanon sitä tuolla kauniimmalla nimellä :wink:

Entä se tuoksu ????

Minä en ole huomannut mitään erityistä tuoksua omissa keltaisissa apinankukissani.

En minäkään, mutta ehkä en ole nenääni vienyt niin lähelle.

Maininta tuoksusta on tarha-apinankukan (ne isompikukkaiset risteymät) kohdalla, kelta-apinankukassa ei tuoksumaintaa olekaan. Tuosta Bluedreamsin linkistä ei kyllä paljoa herunut… (muihinkaan kuin tuoksuasioihin)