Apinankukka, Mimulus

Ja mulle oli ihan täysi yllätys kun viime kesänä löysin pihanreunasta apinankukan, en ollut viime kesänä sitä laittanut nimittäin. Toissakesänä oli apinankukkaa, ja jotenkin sen siemeniä oli kulkeutunut pihan reunalle ja siinä se sitten ehti kukkimaan, ilman mitään esikasvatuksia.

Apinankukka, Lapinorvokki, Juoppo-Alpertti ja mitä kaikkia muita nimiä lieneekään: sama kasvi mielestäni. Se talvehtii ainakin nelosella vaikkapa pellon reunaan istutettuna ja peitettynä. Kokemuksesta tiedän , tosin paikka järven rannalla, mikä saattaa vaikuttaa talvehtimiseen.

Irsa, Satues tarkoitti sitä, että lapinorvokki-nimitys on harhaanjohtava, koska on olemassa kasvi, jonka nimi virallisesti on lapinorvokki, Viola biflora, pieni suo-orvokkia muistuttava, mutta keltakukkainen kasvi, luonnonvarainen Lapissa. Tuo juoppo-nimitys tuli minulle ensi kerran vastaan jossain kasvilistassa, muuten aivan asiallisia nimiä, sitten “juoppo”. Taisi päästä hämmentynyt tirsk ja ihmettelin kun kukaan ei reagoinut mitenkään…(selvisi sitten vähän myöhemmin)

mahtaakohan tuo juoppo olla taas käännös ruotsista? ainakin ruotsinkieliset ystäväni tuntevat apinankukan törstig fredrikinä = janoinen fredrik.

Oho, eipä ole tullut mieleenkään että voisi viimevuotiset apinat vielä tulla takaisin kukkimaan! Hyvä kun luin, olisin muuten repinyt rikkaruohona jos ilmaantuvat.

Apinankukat siirretty suurempaan rukkuun, vähän ‘rötköllään’ ovat, jos ei tietäisi niin luusi olevan riippuvaan lajia mutta ans’ kattoo nyt alkavatko nostaa niskaa :slight_smile:

Minkä kokoisia noiden apinankukkakylvöstaimien pitäisi olla? Mun kylvöksistä nousee hentoista, lobeliaa muistuttavaa kasvustoa. Jos nyt enää nousee mitään, kun mun rähmäkäpälätassuista se purkki putosi maahan ja sitten ne oli ihan sikinsokin sekaisin sen jälkeen :frowning:

Kyllä osaa olla punaiset apinankukat hankalia! Sain jopa talvetettua yhden yksilön. Jaoin juurakon muutamaan ruukkuun. Nyt olen hellinyt ja hoivannut pieniä alkuja - muovin alla ja ilman, lämpimässä, viileämmässä… Ne ovat kituneet jo monta viikkoa henkitoreissaan. Aivan kuin niitä vaivaisi taimipolte tms :confused:

Keltaiset sen sijaan kasvavat kohisten samoin kuin niiden pistokkaat.

Sain keltaisen (?) apinankukan juurakkoa “viipaleen”. Näytti jauheliharasia päässeen talvetusastiaksi :slight_smile:

Siinä näyttää olevan valkoiset paksuhkot pitkät juuret. Matalaa vihreää kasvun alkua oli siinä pinnalla. Jouduin repimään viipaleestani paloja irti toisistaan, ja sitten istutin kunkin palan omiin ruukkuihinsa. Nähtävästi se on kova kasvaja, eli ei kai sitten kärsi tuosta käsittelystä?

Tuskin kärsii. Apinankukka on innokas kasvamaan.

Kiitos Liina, mukava saada vahvistus :slight_smile: On se kyllä niin nätti kukka etten tajua miksen ole aikaisemmin tajunnut sitä haluta :slight_smile:

Pitäisikö apinankukan jo näkyä, jos se on talvehtinut? Meillä ei ainakaan vielä näy mitään. Onneksi kylvin niitä tänä vuonna, ekan kerran ikinä. Ja ne kukkiikin jo. Olin luullut paljon hitaammiksi, ja kylvin jo maaliskuun alussa.

Olisiko kellään laittaa kuvaa apinankukan pienistä siementaimista? Viime vuonna esikasvatin ja istutin kukkapenkkiin. En silti muista miltä ne aluksi näytti. Nyt kun sieltä penkistä nousee kaikenlaista, niin en tiedä jos jotkut onkin niiden siementaimia. Jotain uutta siellä kuitenkin on sirkkalehdillä ja joissain jo yksi hirmu pieni oikeakin lehti. Toivottavasti eivät ole uudenlajisia rikkaruohoja.

Muistelen tämän olevan apinankukkaa. Voisiko joku viisaampi vahvistaa? (olen unohtanut "koulinnan" jälkeen nimilapun pois)

On se.

Välke,näkisit (sinun) minun apinankukat miten rehottaa ja isosti ovat nupuillaan, taisivat ollakkin taikasiemeniä, väri on vielä arvoitus.Latvoja olen napsinut ja istuttanut uudelleen, hyvin lähtevät kasvuun

Voi miten kivaa! Huomasin kanssa noiden omakeräämien huiman itävyyden. Onnistuin kuivattamaan ensimmäisen kylvöerän, joten minun apinat ovat vielä aika pieniä.

Niin ovat minunkin. Mahtavatkohan ne kasvaa… Luulin niitä nopeammaksi.

Nopeita ne oli minulla viime keväänä,ensimmäisten joukossa kukkivat kesäkuussa. Nyt jostain syystä vähän takkuavat. Seemnemaailman erikoisempi pinkkivalkoinen on ollut erityisen huono kasvamaan.

Minä luulin kylväneeni keltaista apinankukkaa, mutta näkyy tänään auenneen viittä eri väristä. Jaksaako noi nyt kukkia koko kesän, kun ne nyt jo kukkii? Vai kannattaisiko nyppiä nuppuja pois, että voimia riittäisi?