Minulla ränsistyi loppukesästä. Annoin myös tehdä siemeniä, kun halusin niitäkin talteen. Leikkasin koko pehkon alas, mutten sitten kuitenkaan jaksanut kastella, että olisi kasvanut ja kukkinut uudestaan.
Anna kukkia vaan ! Kun kukinta heikkenee, leikkaa alas koko kasvi,näin saat uuden kukinnan samalle kesälle. Keltaisille apinankukille olen tehnyt tämän tempun joka kesä.
Kiitos! Kerrankin saan viedä ulos jo jotain valmiiksi kukkivaa. Näitä kylvän ensi vuonnakin, kun on näin helppo kasvi.
LukinLilja, kelta-apinankukka talvehtii helposti!
Kiitos välke ja kukat kiitttää myös ja joka kukka on varmasti erilainen ja kasvavat tosi reippaasti.

Jadeliilalta saadut apinankukan siemenet ovat itäneet ja kukkivat nyt upeimmillaan. Tässä "keskikokoiset" Tipilinnun daturan kanssa (jossa on jo kaksi nuppua, jee!)

Tässä pieneksi jääneet, kuiva paikka....

Ja tässä valtavan isot kukat Sundaelta saadun pasuunankukan seurassa ( Just se pasuunaraukka, jonka lehdet ensin poltin auringossa, sit seuraavat uudet paleltui ja nyt kolmannet uudet kasvaa....)
Tarvitseeko apinankukka talvehtiakseen suojausta? Ostin Tommolasta viime vuonna apinankukan, joka myytiin perennana. Emokasvi kuitenkin kuoli talvella. Kasvatin sen siemenistä tänä kesänä uudet taimet. Nyt mietin minne ne kannattaisi istuttaa, että ne selviäisivät talvesta. Kasvi kasvoi todella hitaasti, mutta odottaminen kannatti, kukka oli sellainen oikea punainen… todella kaunis. Mitenhän sen saisi parhaiten selviämään?
zaira,anoppini laittaa apinankukan perunapellon laitaan talvehtimaan,syksyn lehtiä päälle!Tosin hänellä on se keltainen lapinorvokki,en tiedä,onko kestävyydessä eroa! Kokeile nyt ainakin!
Meillä…III- vyöhyke ,ei ole säilynyt talvea ulkona, vien aina jossain ruukussa alakertaan kylmempään…noin +8* , siellä säilyvät, minullakin on sitä keltaista apinankukkaa.
He taas asuvat nelosella,siellä on tosi paksu lumipeite,kun järveltä vielä tuiskuttaa! Vaikuttaa varmaan asiaan.
Niin, varmaan tuo lumi auttaa asiaa, meillä sitä ei ole paljoa näkynyt.
Hmmm... lunta meillä kyllä piisaa. Taidan ottaa varman päälle. Yksi maahan ja talvisuojaus, yksi varastoon ja kolmannesta siemeniä ensi kesälle
. Tuo oli niin kaunis, että haluan sen säilyttää. Miten pitää toimia sen varastoon laitettavan kanssa. Pärjääkö se pimeässä? Annanko paleltua ennenkuin vien varastoon? Pitääkö kastella talvella?
kyllä meillä talvehtii ulkona ja siementää kiusaksi asti…
alku saatu joskus rikiltä ![]()
Yhden pienen alun löysin pihalta. Ei pahemmin lumipeitettä ole.
No, tuosta siementämisestä olen samaa mieltä. Siementää tosiaan mahdottomasti. Pitäisiköhän viskoa siemeniä vähän maahan, jospa ne sieltä keväällä nousisivat… noiden edellisten lisäksi…
hmmm… valitettavaa ettei tuo linkki tarjoa mitään hyötyä teille! Omasta mielestäni siellä tuntui olevan aika runsaastikin asia tietoa mimuluksista…
Apinankukan talvettamisesta kyselen minäkin vielä. Tuossa yllä on jo asiaa vähän sivuttukin muttei ihan selväksi tullut. Joten jos talvettaa apinankukan siten että nostaa sen esim. kellariin, tai minun tapauksessani +5…+10 asteessa pysyttelevään autotalliin, tarvitseeko se jotain hoitoa? Nyt minulla on ollut jo joitakin viikkoja ruukku nostettuna talliin, kastelematta ollut siellä. Kasvusto on edelleen vihreä. Pitääkö sitä kastella, vai annanko kuivua ? Koska kyseessä on kuitenkin jonkin verran lämmin tila, kuoleeko se kastelematta? Kertoisiko joku kuinka on hoitanut tallissa tai kellarissa talvettamisen?
Mun apinankukka talvehti ulkona 2 talvea, sitten katosi. 2008 oli niin vähän lunta, ettei siitä ollut sitä suojaamaan.
Mä olen tuolla jossain kertonut anopin talvetuksesta,siis hän istuttaa perunapellon laitaan,peittelee mullalla ja lehdillä,sieltä se keväällä nousee. Lunta siellä on kyllä paljon,mutta kenties paksu turve tai lehtikerros auttaisi,jos on vähäluminen talvi.
Ai anoppikin pitää talvettaa? =)))Näin sieluni silmillä, miten anoppi keväällä nousee pottupellon reunasta ja karistelee pahimpia roippeita päältään!