Nopsis,nurkkan!![]()
...
Mä sain viime talvena pidettyä hengissä tulipunaisen apinankukan. Mulla on vanha ja pieni (yhden lehmän) navetta josta on tehty “studio” mulle ja kasveille =(kasvivalot ja lämmitys) Kaikki mahdollinen ja mahdoton mitä voin keksiä yrittää talvettaa on raahattu sinne ruukuissa. Pelargoonitkin kukki runsaasti helmikuulle saakka. Apinankukka voi hyvin kevääseen asti ja kukki koko tyalven, mut sit sain sen kuolemaan kastelun puutteeseen kun vein sen ulos ja hössötin kaikkien tomaatintaimieni kanssa.
Eikös apinankukkaa kutsuta myös nimellä juoppo? Näin ainakin muistaisin ja toivon nyt, että kesän yli selvinneet taimeni ei olleet moksiskaan näistä pikku pakkasista. Ja Irsa, ethän sinä sitä anoppia oikeesti hauanna, vuan minä! On vuan niin vaekee pittee…
Siis, minä olen leikannut varret lyhyiksi ennen kuin vien ne sisälle ja ovat pimeässä koko talven.
Minunkin apinani ovat vielä ulkona.
Pitäisikö ne minunkin siirtää ulos jotta kokevat “aidon paleltumisen”? Sitten vasta kun kasvusto on nuukahtanut siirtäisin autotalliin talvehtimaan? Luulin että ne on niin kylmänarkoja että kuolevat ensimmäisiin pakkasiin, siksi siirsin talliin ennen ensimmäistä kunnon hallayötä. Leikkasin tosin silloin noin 5 senttisiksi varret.
Satues, joudutko keväällä seuraamaan milloin ne alkavat kasvamaan vai onko niillä jokin tietty aika milloin alkavat heräämään?
Nuu, niissä on pientä vihreää alkua koko talven ajan.
Tosin joskus nekin kuihtuu, mutta keväällä kun aloittaa kastelun,niin virkoavat.
Ei mulla mitään vakiaikaa ole koska tuon ne valoon,ehkä silloin kun pasuunatkin, huhti-toukokuulla.
Ei sinun tarvi siirtää niitä takaisin ulos,osa minullakin on sisällä ja osa ulkona.
Nopsis,kuitataan ymmärretyksi!
Kiitos Satues!
Ei apinankukkia tarvitse palelluttaa. Sisään vain, minulla ovat talvehtineet sekä pimeässä kellarissa että hämärässä varastossa. Aika helppoja talvetettavia.
Ainakin minun apinankukkani ovat “elossa” koko talven, eli pientä vihreää kasvustoa on koko ajan. Kastelen niitä silloin tällöin.
Kuinka kauan apinankukan itämisessä pitäisi keskimäärin mennä? Olleet mullassa nyt viikon verran, vielä ei näy mitään. Eka kertaa kokeilen itse kasvattaa.
minäkin pistin eielen kasvamaan,saas nähä onnistuuko,toivottavasti,näytti niin kauniilta,parvekkeelle kesäksi ajattelin:)
Löytyi tuolta kellarista aikas vihreä apinankukkapurkki. Mitäs sille nyt pitäisi tehdä, pitääkö tuoda sisälle, nostaa kasvariin vai peräti suoraan ulos? Vai annetaanko olla kellarissa?
Jos tilaa riittää, apinankukat voi ottaa sisälle jo nyt. Samalla voi jakaa, ja kohta ottaa pistokkaita. Tietysti voi nostaa myös kasvariin, jos ei mene pakkaselle.
Eräs tuttavani ottaa aina vapun aikana valoon ja lämpöön.
Kyllä siellä kasvarissa taitaa pakkanen käydä, vaikka pariin yöhön ei ole kuin puoli astetta ollut. Ei taida apinankukalle riittä siellä pelkkä moninkertainen harso päälle. Josko täältä sisältä tilaa löytyisi.
Täältä saamieni hyvien talvetusneuvojen mukaan toimin ja apinankukkani ovat ruukussaan talvehtineet mainiosti - koko ajan pienellä vihreällä kasvustolla kuten syksyllä jo sainkin kuulla. Lunta aina silloin tällöin ruukun päälle laittelin kun oli asiaa muutenkin käydä autotallissa. Toivottavasti ne eivät siellä nyt kovin innostu kasvamaan vaan malttavat mielensä vielä - sisällä ei ole tilaa millekään ylimääräiselle ja kasvari on lämmittämätön.
Joskus olen ottanut muutaman alun jo tammikuussa kasvamaan kasvatusinnoissani. Sellaisesta ehtii saada monet pistokkaat kevään aikana.
Yllätys yllätys, osa apinankukista jäi syksyllä maahan ja sieltä näkyivät lykkäävän uutta kasvua, ennen eivät ole kestäneet talvea ulkona.
Nyt kun oli paljon lunta, ehkä se auttoi asiaa.
Myös kellarissa olevat olivat hyvällä alulla,mutta saavat olla vielä siellä, ei ole tilaa tuoda niitä sisälle.
Minä kylvin noin kuukausi sitten apinankukansiemeniä, melko pieniä vielä ovat, mutta miten on? Kukkiiko ne jo ensimmäisenä vuotena?
Kukkivat kyllä ja kukkivatkin koko kesän:)
Minä kylvin elämäni ensimmäiset apinankukat viime lauantaina, pirskutin pieniä olivat siemenet… Kävi sitten niin, että nyt on kahdessa pienessä ruukussa noussut kymmeniä pienenpieniä taimia ripirinnan. Missä vaiheessa koulin ne? Saanko niitä enää edes erilleen?