Mulla on jo yksi kukka, jee! Pieniähän minunkin taimeni vielä ovat, ihan sellaisessa melko pienimultaisessa kennostossa. Meinasin sitten silmäni pudottaa, kun näin nupun pari päivää sitten.
Eka apinankasvatus mullakin on meneillään. Itse en ole koulinut ollenkaan, kun eivät ole oikeastaan venähtäneet. Joku muu tietää varmaan paremmin.
Eltsu mulla oli vain muutama siemen. Ja sirkkalehden jälkeen tulevien oikeiden lehtien jälkeen koulin. Aika pienet juuret ovat. Minun mielestä oli helppo koulia. Kiitoksia vielä kaikille (Inkille) vastauksesta.
Minulla oli apinankukkaa eka kerran viime vuonna, enkä osannut ajoissa koulia. Varsia katkeili paljon, kun olin päästänyt ne lähes 10-senttisiksi. Nyt osaan (ehkä) olla ajoissa koulintahommissa.
Kiitos vastauksista, ehkä odottelen vielä noiden pienten kanssa 
LukinLilja vastasikin samaan aikaan ja tuollaisella kokemuksella! No, ehkä vielä odotan, taimet ovat nyt 1-2 cm 
Minullakin talvehtivat ulkona. Toissa syksynä tyhjensin kaikki kesäkukka ruukut tekeillä olevaan kukkapenkkiin. Apinankukkakin meni sinne, ja nurin päin vielä. Keväällä kun olin hajottamassa niitä paakkuja niin kukapa se kurkkas sieltä alta; Apinahan se.
Arvatkaa, tarviiko apinankukat vettä näillä helteillä…vastaus kyllä !
Ei sitä suotta Juoppo Alpertiksi kutsuta:D
Olisi yksi tyhmä kysymys. Miten poimitte apinankukan siemeniä? Yritin etsiä sellaisia. mutta en jostakin syystä nähnyt mitään mikä muistuttaisi siemeniä. Onko ne minkä näköisiä?
Siemenet ovat tosi tosi pieniä. Minä olen kerännyt ne, ottamalla koko siemenkodan irti ja kuivattanut sen. Pienet siemenet varisevat kuivuttuaan siemenkodasta.
Onko siemenet sellaisia pieniä palloja vai niitä pitkuliaita siemeniä?
Pieniä palloja
Kiitos Elluk
Kuinka suuri todennäköisyys on, että apinankukka selviää talvesta maahan istutettuna? Koko kesän on ollut ruukussa ja ajattelin nyt siirtää sen maahan.
Minusta se pitäs talavettaa kellarissa joten kartanolla taitaa olla liian kylymä
Minä laitoin tänä keväänä ensimmäisen kerran apinankukkaa, koska oli helppo siemenestä kasvatettava aion ensi vuonna kasvattaa myös siemenistä. En jaksa talvettaa kellarissa, sillä pitäisi viedä äiteen työ.
Kuten jade sanoikin, ei talvehdi pihalla.
Tuossa vielä kuva pienistä siemenistä.
Luin jostain että ihmiset ovat saaneet kasvamaan pihalla. Täyttyy siis kerätä siemeniä.
Riippunee lajista. Keltainen sekä tarha-apinan- että apinankukka on talvehtinut ja siementänyt. Olen tosin 1 vyöhykkeellä.
Minulla on joskus edellisen pihan aikaan talvehtinut se peruskeltainen,
vielä erikokoisissa ruukuissa jotka olin laittanut pensaan alle kyljelleen.
Ja olen 2 vyöhykkeellä.
minulla oli siementänyt omia aikojaan viime vuonna sinne tänne ja nyt sitä on ilokseni löytynyt yllätyksenä ruukuista ja kukkapenkistä sieltä täältä. Aattelin nyt syksyllä johonkin kohtaan ihan tarkoituksella tiputella siemeniä, niin josko ensi kesänä olisi sitten ihan kunnon omana rykelmänään.