löytyisikö keneltäkään kuvaa apinanleipäpuusta?itselläni on siemen itänyt ja nyt kiinostaisi!
Kuvia löytyy, kun laittaa Googlen kuvahakuun hakusanaksi “Adansonia digitata”.
Itse kaipailisin apinanleipäpuun hoito-ohjeita, sillä oma taimeni on aika huonossa kunnossa. Se on noin 10 sentin pituinen ja tällä hetkellä siinä on vain yksi lehti, toinen kuivettui ja tippui pois. Pidin sitä aluksi “pienoiskasvihuoneessani” akvaariossa, mutta koska se ei kasvanut siellä niin siirsin sen ikkunalle valoisampaan paikkaan. Kastella olen yrittänyt säännöllisesti niin ettei multa pääse kuivumaan kokonaan, mutta siitä huolimatta en saa sitä voimaan paremmin. Mikähän on vikana?
Mistä te olette saaneet siemenet tai kasvit? Itse olen vuosia haaveillut ko. kasvista mutta on jäänyt haaveeksi vielä. Lähteekö siemenestä hyvin kasvamaan?
Minä tilasin siemeneni Exotic Gardenista, siellä niitä näyttää olevan vieläkin tarjolla. Kyllä ne ainakin itselläni itivät, joten luulisi että sama onnistuisi myös muiltakin.
Nyt tuo oma taimeni onkin alkanut kasvattaa uusia lehtiä, joten ilmeisesti se sai vain liian vähän valoa ja aurinkoisemmalla paikalla voi taas paremmin. Toivon mukaan jatkaa vielä kasvua yhtä hyvin kuin alkuvaiheessakin.
Nyt on varmaan huono aika istuttaa siementä kasvamaan - odoteltava ensi keväälle varmaankin. En millään jaksaisi odottaa sinne asti. Olisiko jollakin jäänyt pientä taimea kun on siemeniä istutellut? Myisitkö vai halauaisitko vaihtaa johonkin, minulla on perinteisempiä sekä harvinaisempiakin kasveja. Laittakaa viestiä niin kerron tarkemmin.
johanneksen leipäpuun siemeniä olen keränyt puistoista maahan pudonneena, berliinin korkeudella vielä kasvaa. kyprokselta toin maaliskuussa ja lähti helposti itämään. kasvuvauhtikin oli reipas, mutta pahus nyt kasvihuoneessa kituu sokin saaneena. pahoin pelkään, että 1 palko tuli jaettua toiselle harrastajalle ja nyt on tuhottu kaikki
Meillä Baobab on jurottanut koko talven. Lehdet tiputti, mutta hengissä näyttäs olevan, kalju vaan. Vuoden ikäinen taimi on suunnilleen. Onko kenelläkään mitään kokemusta onko tuollainen käytös ihan normaalia.
Ja jos joskus idättelette tätä niin ei kannata kovasti hötkyillä. Meillä kesti itäminen puolitoista vuotta. Kyllä harmittaa jos ei ekasta talvestaan selviä.
Baobab pudottaa lehtensä ainakin suurimmaksi osaksi talvella reagoiden kuivuuteen luonnollisilla kasvualueillaan. Niin ei ole syytä huoleen. Kasvi pidetään talven ajan melkein kuivana ja sen voi viedä vaikka kellariinkin kunhan lämpötila on yli 10 astetta. Huoneenlämmössäkin menestyy talven vaikkei kasvakkaan silloin. Kasvukausi mieluiten ulkosalla tai sisällä hyvässä valossa, eikä silloinkaan saa kastella liikoja.
Hei kiitti R.V. Jonkin verran oon sitä kastellut, mutta ei oo näyttäny hirveesti pahastuneen siitä. Mutta on tosiaan ollu aika lämpimässä koko talven.
Ei näytä hirveän aktiivista keskustelua olevan tässä ketjussa. Kirjoittelenpa kuitenkin.
Minä laitoin kaksi baobabin siementä neljä päivää sitten itämään. Itäminen kestää kylvöohjeiden mukaan jopa vuoden. Tulee olemaan pitkä aika. Toivottavasti en kyllästy kesken kaiken ja nakkaa kompostiin.
Liotitko siemeniä?
Kirjallisuus sanoo siemenen idättämisestä:
- Idätys kestää 21-365 vrk.
- Laita siemeniä astiaan ja kaada kiehuvaa vettä päälle niin että siemenet peittyvät.
- Liota 24 - 48 tuntia (kunnes siemenet turpoavat). Vaihda vettä päivittäin (haaleaa vettä), jos vesi ei ole kirkasta. On tärkeää, että siemenet turpoavat. Jos siemenet ovat kovia, älä epäröi toistaa prosessia useita kertoja.
- Kun siemen on turvonnut, kylvä se heti. Peitä 2 mm:llä multaa
- Idätä 25°C:ssa
- Liian syvään kylvettäessä voi olla, että itävyyttä ei tapahdu.
Tilasin nuo siemenet eksotiikista. Heidän ohjeiden mukaan liotin kuumassa vedessä ja annoin olla siinä samassa vedessä vuorokauden. Vesi ei ollut kiehuvaa, vain kuumaa. Se tietysti jäähtyi pian. Siementen turpoamista en pannut merkille. Nakkasin multiin vain. Lämpötila 24 astetta.
Noita siemeniä on vielä pari jäljellä. Taidan kokeilla vielä tuon Raipelin ohjeen mukaan. Tuo siementen turvotus kiinnostaa. Kiitos vaan! =)
Meillä on baobab vieläkin hengissä. Luulin jo että se kuolee, kun jurotti samalla tavalla lehdettömänä koko viime kesänkin. Unohdin jo melkein koko kasvin kasvihuoneeseen ja pelastin sen viimehetkellä syksyllä räntäsateesta. Sisälle päästyään se sitten innostui ja alkoi yhtäkkiä kasvattaa uusia lehtiä latvaan. Muutamia lehtiä kasvatti ja alkoi sitten taas jurottaa ja pudotti nekin vähät uudelleen. Nyt kun sitä katselin äsken, näyttäisi siltä että latvasta pukkaa taas uutta lehteä. Pitää ottaa jossain vaiheessa tuosta rimpulasta vähän kuvia ja laittaa tänne ketjuun ilostuttamaan ihmisiä
Laitapas kuvia. Olisi mukava nähdä, miltä se näyttää, kun ilmeisesti ihan siemenestä asti olet sitä kasvattanut. Itselläni on pari siementä idätyksessä. Kylvin ne 22.1.11. Tulee olemaan odottavan aika melko pitkä.
Muistin että meillä oli jossain vanhempiakin kuvia, joissa on vielä vähän lehtiäkin jäljellä, mutta ei ne nyt sitten niin kovin vanhoja olleetkaan. Tämä on kuvattu joulukuussa. Tammikuussa sitten pudotti nuokin vähät lehdet. Idätys kesti jotain 1,5 vuotta, mutta unohtelin sitä kastella kausittain. Lopulta viskasin sen siemenen jukkapalmun juureen ja sitten yhtenä päivänä huomattiin, että sieltä se nyt pukkaa.
Ja nyt se on enää vain tällainen onneton talventörröttäjä.
Jo pelkästään tuon ulkonäön perusteella kannattaa minunkin odottaa ja nähdä vaivaa . Kyllä se varmaan joskus tuosta haaroittuu, tuore silmukin on latvassa. Taidan minäkin nakata omani tuonne pikkukentiapalmun juureen, kun mullakin pukkaa kuivahtamaan aika usein.
Baobab alkaa kyllä keväällä tehdä uusia lehtiä. Haarottuu kuitenkin heikosti. Vaikeinta on pitää hengissä talven yli, ei saa kastella liikaa mutta ei pitää ihan kuivillaankaan. Kesällä saa helposti elukoita, punkkeja.
Meidän baobab otti jostain itseensä ja heitti henkensä. Ehkä johtui sitä kun oli moneen otteeseen viimetalvena lämmöt poikki ja sähkökatkoviikon aikana jouduttiin lähtemään evakkoonkin, mutta voi olla että kastelijakin oli vähän epävakainen.
Nyt on kuitenkin uudet siemenet hommattu ja heti kun saadaan muutto hoidettua pois alta menee siemenet multaan ja uusi iäisyysprojekti alkaa.