24.3.25 n.6.51
Ei huonosti veikattu
Se on kaunis. Muistelen että sillon kun mun apostoli kukki, siinä oli pari kukkaa. Saatan olla väärässäkin. Luovuin sittemmin koko kasvista koska se vei niin paljon tilaa pienellä ikkunan edessä olevalla tasolla. Kukka on kyllä kaunis
Minua ei tuo kukinto visuaalisesti niin miellytä, mutta tämä prosessi tai ilmiö ja sen vauhti kiinnostaa ja hämmästyttää.
Juu, tilaahan tämä vie, tämäkin on melkein 75 cm korkea ja leveyttä on n. 120 cm. Meillä se mahtuu tuollaisen vanhan matka-arkun päälle joka ei kestä paljon painoa (= paljon kasveja). Olen ajatellut, että jos se ryhtyy myös syvyyssuunnassa viemään tilaa, niin ryhdyn jarrutustoimiin.
Vihdoinkin!
Tuo on kuin kurjenmiekan ja orkidean kukan risteytys.
Nuppu on.
Onnea ja pitkää pinnaa odotukseen. Täällä jo lakastutaan.
Palasin äsken asioilta. Apostolinmiekka yllätti. Eilen viimeksi katselin kohtaa jossa 1.kukka oli ja koitin päätellä mistä kohtaa uuden kasvin alku lähtee. Tätä en osannut arvata.
Apostolini on venyttänyt tämän päivän aikana kukkavana vartta huomattavasti. Koitin aamupäivällä suunnata vanaa toiseen suuntaan, mutta äsken huomasin kukan päättäneen suunnan eritavoin kuin minä.
Funtsin, että pitäisikö minun laittaa ruukku täynnä multaa tuohon alle, jotta voisi ryhtyä tekemään uutta alkua siihen?
Kertokaa te kokemusta omaavat.
Ohhoh, tuohan on vähän niin kuin orkidean keiki?
Olen antanut sen pikkuisen kasvaa vähän isommaksi ennen kuin olen irroittanut, sitten irti ja suoraan multaan.
Tuo kukkavarsi on 115 cm pitkä, ja kasvi on vängännyt sen liki lattialle, vaikka koitin suunnata muualle. Pohdiskelin tässä, pitäisikö se kuitenkin varovasti tukea kohti valoa tai edes samalle tasolle ruukun kanssa vai antaa roikkua. Hiukan pelottaa, että se katkeaa.
Olen laittanut sen pitkän kukkavarren joskus kattoon kiinni neulan avulla. Kun on ollut lyhyt kukkavarsi niin olen antanut roikkua mutta ei minulla lattiaan asti ople kukinto koskaan ylettynyt. Voihan sen jollain tukea vaikka tuohon kukkapurkin viereen. En kioskaan kokeillut laittaa pikkuista multaan sen ollessa kiinni kukkavarressa, mielestäni se olisi ollut vaikea saada hyvään asentoon. No olisihan sen tietysti juurtuneena voinut istuttaa uudelleen eri asentoon… Mkonet vuodet ihailin apostolinmiekkaa mutta sitten kyllästyin ja hävitin sen.