Minulla on altakasteluruukussa länsi-ikkunalla. Mielestäni on juoppo joten anna enemmän elämän eliksiiriä.
Ai että on juoppo ,no pitäkin sitten ruveta juottamaan enemmän eliksiiriä,KIITOS VIHJESTÄ
Ostin eilen viherkasviksi luulemani apostolinmiekan kirpparilta!! Aivan ÄIMÄN KAKENÄ katselin tätä palstaa kuinka kauniisti se kukkii! (Jos sen saa kukkimaan )
Nostinkin sen heti eteläikkunalle talveksi.Samalla kolmella eurolla sain samassa ruukussa kolme käärmekaktuksen alkua ja yhden jonkinlaisen tikkukaktuksen alun! Vielä siihen oli oikein söpösti laitettu koristekiviä.
Lähetin nyt aika monelle noita apostolinmiekan
poikasia. Osassa oli jo tosi paljon juuria ja ne voi istuttaa heti
ruukkuun ihan normaalisti.
Suurin osa poikasista kuitenkin on juuri irroitettuja, joten ne
kannattaa ilman muuta juurruttaa vedessä ja istuttaa vasta sitten, kun
niissä on kunnolliset juuret.
Miten apostolinmiekasta saa otettua pistokkaita? Pitääkö odottaa kukintaa vai voiko kasvista ottaa jotenkin osan erilleen? Minulla on “yksiviuhkainen” malli, kymmenkunta lehteä, ja on juuri nyt alkanut pukata uusia lehtiä viuhkan juuresta. Istutettu pienehköön ruukkuun, kastelua kaipaa rutkasti…
Apostoli tekee niitä vauvoja, niitä voi hyvin irrotella ja isoksi kasvanutta voi jakaa myös niin että irrottelee niitä viuhkoja
Odottele, että lisävihkoja ilmestyy.
Minun apostolikukat,vasemmanpuoleinen kapealehtinen pitäisi kukkia keltaisella kukalla.
Kiitos, annan tämän siis kasvaa ihan rauhassa. Uudessa viuhkassa on neljä tomeraa lehteä, isoimmat jo parikymmensenttisiä. Saa nähdä kukkiiko tämä joskus…
Itse ostimme apostolinmiekan puutarhalta,siellä oli kaikkissa kunalku,ja otettiin sellanen,joka oli pisimmälle dennyt,nuppu on vielä lehden sisällä,mutta tuskin kauaa enään joutuu odottamaan,laitan kuvan tähän jos näkyis,pitää sit tännekkin kukasta laittaa kuva,aijon nimittäin olla paikalla ku kukkii.harmi ku ei oo kunnon kameraa webbikameralla joutuu kuvat ottaan. se nuppu on neljännessä lehdessä vasemmalla,ei oikein näy kuvassa.
Apostolikin on aloittanut lehtien teon ihan kohinalla
Mulla on isossa pehkossa kaksi nuppua, viime vuonnakin kukki tähän aikaan - kukahan sen on ohjelmoinut...
Minullakin alkaa vääntämään kukkaa. Kasvin ostin aika pienenä parisen vuotta sitten. Vietti viime kesän ulkona kuusen alla kuten kaikki kynnelle kykenevät sisäkasvini. Se taisi pitää ulkona olostaan, sillä kesän loputtua se oli kasvanut kokoa vallan mahdottomasti kurjasta kesästä huolimatta. Tämä kasvi ainakin kumoaa väitteet, että se kukkisi vasta tusinan lehden jälkeen. Juurella on pieni sivutaimi.
Jaa että ... kukkii tusinan lehden jälkeen..... Kävin laskemassa lehdet mun miekassani - minulla se pitää paikkansa, siinä kahdessatoista ''''''''lehdessä'''''''' oli kukkavana! Tämä on täys yllätys - en ole tätä kasvia olleenkaan... nyt tulee (minulle) ensimmäinen!!!! Tämä Apostolinmiekka on 2-3 vuotias..
nuppua tekee, nuppua tekee viimekeväänä kukki vasta toukokuussa.
Minulla on samankokoinen kuin törnrosalla,poikasineen, 12 lehteäkin, mutta ei kukkavanaa. Laitoin pari viikkoa sitten inan isompaan ruukkuun. Kolmivuotias minullakin, mutta on ollut vain sisällä ja aika aurinkoisella paikalla.
Meiiläkin lehtejä on tullut hirmusestio lisää ja kukka nuppu tulee kohta esiin=)sekun on niin kaunis kukka ja lyhyt ikäinen otan kyllä kuvan siitä kameralla ja webbikameralla kans,niin voin täälläkin näyttää kukan=)kumpa ei kestäisi hirmusen kauaa enään,noh tulee sit ku on sen aika ja apostolinmiekka on ollut meillä noin kuukauden pari=)
Trekooli, olisikohan tuo mullan vaihtaminen siirtänyt kukintaa? Luulisi kasvisi jossakin vaiheessa kukkivan, kun on tuo tusina lehtiäkin kasassa . Valoisassa paikassa kasvi viihtyy varmasti. Sisällä ollessaan oma kasvini on eteläikkunalla. Edessä on kuitenkin taaja kuusimetsä ja siksi paikka ei ole kovinkaan kirkasvaloinen.
Piti oikein viestiarkistosta käydä tsekkaamassa, kenen jälkeläisiä apostolini oikein on ja Päivänhattu näytti olleen asialla v. 2006 En irroittanut poikasta mullanvaihdon (ensimmäinen sitten ym. vuosiluvun) yhteydessä, kun ajattelin, että on varsin näyttävä isona pehkona. Odottelen siis kukintaa rauhassa tai kuten kliiviani kanssa kävi, jonka kukinta tuli täytenä yllätyksenä talvella.
Huomasin eilisellä kauppareissulla, että Launeen Cittarin pienessä kukkakaupassa on myynnissä muutama apostolinmiekka hinta oli jotakin 12:- euron paikkeilla.