Apua huonekasvien tunnistamiseen

Hei!

Eli alla näkyvissä kuvissa olevien kasvien nimet ovat hukassa. Nimien lisäksi myös hoito-ohjeet sekä mahdollinen pistokassoveltuvuus ovat tervetulleita tietoja..

Ikkunalaudoilta löytyvät myös piikkikruunu ja apostolinmiekka, jotka molemmat ovat uusia tulokkaita ja pienissä ruukuissa. En tiedä miten kookkaiksi kyseiset kasvit yleensä kasvavat, eli tästä kaipaan myös tietoa viisaammilta...

Yleiskuva ensimmäisestä tuntemattomasta...hymy

Tässä lähikuva saman kasvin lehdistä...

Tässä toinen tuntematon.

Tässä on lähikuva noiden törröttäjien päästä, joita edellisessä kuvassa näkyi....hymy

Ja vielä saman kasvin lehdet läheltä kuvattuna...

Tässä on kolmas tuntematon. Lehtien alapuolet ovat tumman violetit ja tyvestä kasvaa tuollaisia hauskannäköisiä kukintoja. Alimpia lehtiä oli vielä jokin aika sitten enemmän, mutta kissamme näki tarpeelliseksi karsia muutaman... hymy

Ja vielä viimeisenä kukinto ja samassa näkyykin lehtien alapuolten värisävy...

ensimmäinen on ellinkissus, toinen kiharalehtinen rönsylilja ja kolmas on mystinen mullekkin…muuten menis purppurajuorusta, mutta koko hämää…kuvakulma voisi kyllä selittää että näyttää liian isolle…Mitä muut ootte mieltä?

Taskujuoru?

Kyllä toi on taskujuoru, jotkut kutsuu myös nimellä pampaskukka

Mulla ellinkissus viihtyy itä-ikkunalla, on altakasteluruukussa peikonlehden kanssa, mutta pistokaista oon ruukullisen laittanut amppelinaruihin samalle ikkunalle. Ei ole kauhean nirso kasteltava, mutta hukutettua senkin varmaan saa jos oikein läträä sitä sille koko ajan. Tähän kuulemma iskee yleensä vanhemmiten joku tauti joka mustuttaa versoja ja lehtiä,lopulta tappaen koko kasvin, mutta itelläni on ollut jo monta vuotta ja aina kun jotain outoa on ollut, olen leikannut sen oudon reilulla kädellä pois, ja ei ole sen isompia ongelmia ollut.

Pistokkaat juurtuu tosi hyvin ihan vesilasissa, -varmaan mullassakin. Ite oon varmuudeksi pitänyt muovipussia päällä jota oon joka päivä vaan vähäksi aikaa nostanut pois että tuulettuu ja poistanut kun uutta kasvua on näkynyt.

Sitten rönsylilja: Sillä on juurissa semmosia mukuloita tai vastaavia, joihin se varastoi vettä, joten kestää pitempiä kastelutaukoja. Rönsyliljasta muuten myös näkee millon se tarvii vettä: Sen lehdet menee semmosisksi harmaan-vihreiksi, vähän läpikuultaviksi. Kasvaa nopeasti kun saa sopivasti valoa (itellä rönsyliljat itäikkunalla myös) ja lisättyä saa siis niistä rönsyjen päissa kasvavista poikasista, joissa välillä on jonkunnäköset juuretkin jo valmiina.Poikaset voi juurruttaa esim. vesilasissa ennen ruukkuun tyrkkäämistä.

Siitä viimosesta en vielä sano mitään, katotaan mitä mieltä muut on siitä :slight_smile:

Taskujuoru on muiden juorujen tapaan helposti kasvatettava. Tyytyy monenlaiseen kasteluun ja lähtee latvapistokkaasta helposti kasvuun.

Kiharalehtinen rönsylilija on lajikenimeltään ‘Bonnie’.

Kiitokset tiedoista! Tulin vähän viisaammaksi.. .

Mikäköhän tämä mahtaa olla nimeltään? Olen yrittänyt jo pitkään löytää vastausta, mutta kun itselläni ei ole pienintäkään havaintoa mikä se voisi olla. Kiitos avusta jo etukäteen!

Jonku sortin ihmepensas(?)

Nibes, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle myös privaattiviestin, katsopa postiasi :slight_smile:

Ihmepensasta, eli krotonia veikkaisin. Niitä on montaa eri värivariatiota ja lehtien leveyskin vaihtelee tuollaisesta ihan kapeasta hyvinkin leveään.

Tälläistä kasvia? Ollut minulla muutamaan vuoden mutta on nyt ruvennut tiputtamaan lehtiä ja muutenkin surkeassa kunnossa :( Olisi siis kiva tietää mikä kasvi on kyseessä että voisin googlettaa hoito ohjeita. Kiitos kaikille jotka osaavat auttaa etukäteen!

Näyttäisi olevan kirjava limoviikuna. Se monesti talvella puottaa lehtiään, paljonkin joskus, jopa niin että suurin osa on pudonnut ennen kevättä. Mutta tekee siis keväällä rankoihin uudet lehdet. Mutta jos ei ennen ole tuota tehnyt, niin sitten varmaan on joku pielessä... Onko kasvupaikka muuttunut? Tuo kirjava versio vaatii enemmän valoa kun normi vihreä versio. Ja tietysti kastelu on toinen minkä kanssa itekki välillä painin talvisin (ja mulla kuoli muuten ihan järkyttävän paljon kaikkea tänä talvena ennenkun hankin pikkusen valoa avuksi).

Nämä minulle tuli nyt mieleen, kertokaa muut lisää jos tulee mieleen.hymy

J29178...jne....Kävisitkö lisäämässä itsellesi nimimerkin, se kuuluisi tehdä. Tapahtuu tuolla "oma profiili"-kohdassa. Sen jälkeen tervetuloa tänne keskustelemaan :)

Siirsin myöskin viestisi tänne jo olemassaolevaan tunnistusketjuun. Olisin laittanut sinulle ohjetta vastaisen varalle privaattiviestillä, mutta nimimerkin puuttuessa en voi sitä tehdä :(

Ja kyllä on, limoviikuna nimittäin :)

Kiitos todella paljon neuvoista, tuli juuri mieleen että siirsin kukan ikkunan lähelle jokin aika sitten eli varmaan tuo lehtien pudottelu siitä johtuu… enkä kyllä ole paljon lannoittanut välillä vain antanut jotain veden sekaan laitettavaa ravinnetta. pitääkin heti siirtää limoviikuna takaisin vanhaan paikkaan :slight_smile:

Limoviikunasta kysellyt henkilö, jolla ei ole nimimerkkiä vaan pelkkä numerosarja J2917871912, voisitko käydä laittamassa itsellesi ihan oikean nimimerkin, Annoin jo tuossa yllä ohjeet eilen :slight_smile:

Tietäisikö joku mikä kasvi tämä on:

Pimeähkö kuva, mutta jokin posliinikukka lienee kyseessä…

Vaihdoin kuvan.

En löytänyt ainakaan netistä posliinikukka- nimellä tuon näköistä kasvia.

Juoru jotakin… tai jos lehdet ovat paksuhkot ja kovahkot tuliköynnöskin tuo voisi olla…