Apua , neuvoja ym. asiaa tietokoneista, nettiyhteyksistä ja vast

Huawei tabetilla en päässyt tänne edge selaimella. Latasi koko ajan.
Piti tulla samsung tabletilla.
Selaimeen piti kirjoittaa keskustelut.puutarha.net, jotta pääsi tänne kirjautumaan.

2 tykkäystä

No nyt pääsin tänne Huawei tabletilla kirjautumaan.
Syynä oli se, että estin ettei sivut saa tallentaa laitteisiin tietoja.
Nyt sitten avasin sen eston.

Ja netti, tää valokuituyhteys joka poistaa kaiken pätkimisen, pätkii taas niin hemmetisti. Mua ärsyttää jo siellä liikaärsytys-rajoilla, ja kuhan tulee lasku asennuksesta niin saa nähä miten käy.
Yksiselitteisesti mulle luvattiin ettei enää netti pätki kun on valokuitu käytössä. Varmistin sen myyjältä ja hän totesi noin. Laittoi puhelinnumeronsa siihen myyntiasiakirjaan, pitäisköhän soittaa :thinking:

No,tottakai pitää soittaa!!!

Onko sulla kuinka vanha reititin? Oisko siinä vika.

Kitikat, ihan uus reititin on. Käytiin ostamassa samana päivänä kun valokuitu asennettiin. Kyl meille seinään saakka tuli se luvattu 100 megaa, ainakin silloin asennusvaiheessa se asentaja mittasi ja siinä hetkessä se tuli. Ongelma on nyt varmaan täällä sisällä meidän laitteissa, ainakin mun mies on sitä mieltä. Eilen kun taas pätki niin mittasin nopeuden muutaman kerran ja yks mittauksista sanoi et nopeus oli sillä hetkellä jotain 27 megan luokkaa.

Kyllä mä oon asiakaspalveluun yhteyksissä huomenna maanantaina. Siihen myyjään mun ei hyödytä olla yhteyksissä koska hänhän vaan myy. Aattelin eilen vaan että pitäskö antaa vähän palautetta myös hälle.

Täälläkin on valokuitu, mutta luulen, että kellarista tulee minun asuntoon muu piuha. En tiiä mitä ovat tehneet.
Tosin eteisessä menee puulista lattiasta kattoon ja se on rasian vieressä.

Aikoinaan tänne tuli lähes joka paikkaan valokuitu ja lisää tuli viime viikolla.

Nuu, miehesi taitaa olla oikeassa, pätkimisen syy taitaa olla laitteessa / laitteissa.
Jos kerran laatikkoon tulee se maximimäärä, laite / laitteet eivät pysty sellaista datamäärää käsittelemään.
Esimerkiksi jos tänään ostat uuden laitteen (halvempi hinta verrattuna uusimpaan malliin), ja laitteen malli ei ole se viimeinen - se uusin malli, voi olla että röpöttää ja pätkii koska laitteen tekniikka on ”vanha” eikä pysty käsittelemään uusia datanopeuksia. Sen takia alempi halvempi hinta.

Meillä menee TV vaihtoon, pätkii ja jäädyttää kuvan. On nettiin liitetty ja tällä hetkellä (ristin sormet) meillä on tosinopea mobiilidatayhteys. Telkkari on 5-6 vuotta vanha eli kuulemma vanhalla tekniikalla (välimuisti, prosessori, muisti ym ym ym). Omasta mielestäni telkkari ei ole vanha mutta kun tekniikka menee tänä päivänä niin nopeasti eteenpäin, telkkari ei enää jaksa myllyttää ja käsittelemään tämänhetkisiä datamääriä.

1 tykkäys

Me valmistauduttiin ennen valokuidun käyttöönottoa korvaamalla talon sisäisiä puhelinjohtoja CAT6-kaapelilla. Kun meille tuli valokuitu (Lounea), pakettiin kuului yksi langaton TP-Linkin reititin, mutta se kuidun päätelaite on eteisessä, mikä ois kattavuuden vuoksi ollut huono paikka WiFi reitittimelle. Tilasin Ubiquitin langallisen reitittimen, mikä on kytketty siihen valokuidun päätelaitteeseen ja langaton reititin on olkkarissa keskemmällä taloa ja toimii siis vaan langattomana tukiasemana. Telkkari on netissä kiinni piuhalla ja kaikki netin kautta katseltava näkyy hyvin. Myös läppärit on kiinni langallisessa verkossa eikä ole enää ollut mitään pätkimistä etätöitä tehdessä.
Niitä TP-linkin pönttöjä meillä on oikeastaan kaksi ja ne juttelee keskenään, niin saatiin autotallinkin kattava WiFi. Noita WiFin tarvitsevia laitteita tulee kokoajan lisää, vaikka tarkoituksella olen karttanut kodinkoneita, missä olisi nettiliityntä.

Nuu, missä se teidän reititin sijaitsee? Onko keskeisellä paikalla? Minkälaisella kaapelilla se on kytketty kuidun päätelaitteeseen ja onko se kaapeli lähellä sähköjohtoja?

1 tykkäys

Genesee, kiitos. kirjotan vastauksen tänään vähän myöhemmin kuhan oon läppärillä, puhelimella on niin hankalaa :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jouduin konsultoimaan mun miestä että varmasti osaan vastata Geneseelle oikein. Tässä siis: Meillä se päätelaite on mun huoneessani, ja siellä on myös reititin joka on kiinni ethernet-kaapelilla päätelaitteessa. Reititin on seinän vieressä pöydällä sen päätelaitteen yläpuolella. Läppäri on samalla pöydällä kuin reititin ja se on langattomasti yhteydessä reitittimeen. Tämä yhteys ei ole pysynyt riittävän stabiilina.

Testasimme myös yhteyttä kaapelilla läppärin ja reitittimen välillä, mutta nopeus jäi 40 Mbit:iin. Asentaja sanoi että syynä tuohon pienempään nopeuteen (luvattu on siis 100 Mbit ja sen verran päätelaitteeseen tuli kun asentaja asennusvaiheessa nopeuden mittasi ) olisi se että ethernet-kaapeliin jouduttiin laittamaan USB/RJ45 -adapteri väliin.

Tällä hetkellä oottelemme netistä ostettua kaapelia USB-C/RJ45 (siis ilman adapteria) joka toivottavasrti ratkaisisi tän meidän netin pätkimisongelman.

Kysyit että onko kaapeli lähellä sähköjohtoja. Onhan se. Samalla pöydällä läppärin kanssa on myös tulostin, ja onhan tossa jalkalamppu ja jotain muutakin jatkojohdon päässä. Meillä on sellanen akku tai mikä se nyt lieneekään nimeltään, eli jos sähköt pätkäsee niin virrat ei katkee laitteista heti vaan ne pysyy päällä jonkin aikaa antaen mahdollisuuden sammuttaa koneet hallitusti. Vanhassa kodissa sähköt pätki kovasti ja sillon se meille hommattiin.
Se akku on mun pöydän alla, eli kaikki keskittyy siihen yhteen nurkkaan lattiatasolta pöydän päälle.

Ei kai sähköjohdoilla ym. oo vaikutusta ?

Dataliikenneongelmat on todella ärsyttäviä aika kimurantteja ratkaista, kun ei tiedä onko kyseessä laitteiden ongelma vai johtuuko se häiriöistä. Vastauksena kysymykseen, että onko sähköjohdoilla vaikutusta, niin kyllä niillä on, jos ne kulkevat vieretysten datakaapeleiden kanssa ja varsinkin jos johdot ovat kietoutuneet toisiinsa, niin ne voivat aiheuttaa häiriöitä. Myös erilaiset tehoelektroniikkalaitteet kuten ne kaikenlaisten laitteiden mukana tulevat pistorasiaan kytkettävät jänniteadapterit ja tuo UPS voivat aiheuttaa häiriöitä lähellä kulkeviin datakaapeleihin ja siihen reitittimeen.

Jos yhteys katkeilee läppärillä sekä WiFin kautta ja reitittimen LAN porttiin kytkettynä, ongelma on kuitupäätteen ja reitittimen välisessä yhteydessä. Jos se läppärin Ethernet adapteri olisi syyllinen, niin silloin WiFin olettaisi toimiva ilman ongelmia. Sellainen USB-C/RJ45 kaapeli on oikeastaan sama kuin se adapteri, sillä siinä on se sovitinelektroniikka USB liittimen sisällä.

Onko teidän kuitupäätteessä LAN porttia mihin saa kytkeä tietsikan suoraan? Jos se on mahdollista, niin sillä voi testata aiheutuuko pätkiminen reitittimestä.

Oletteko kokeilleet kytkeä sen UPSin pois käytöstä ja kytkeä laitteet tavalliseen jatkojohtoon?

Minä en ole mikään expertti näiden uusien supernopeiden tietoliikenneyhteyksien suhteen, mutta aika monta vuotta suunnittelin ja ratkoin ongelmia teollisuuden laitteiden välisessä kommunikoinnissa, joten samat vianetsintämetodit pätee näihin nykyisiinkin kuparilla kulkeviin yhteyksiin kuin vanhoihin RS485 väyliin. Aikoinaan tuli usein todettua, että jos jokin ei toimi syy on yleensä johdossa…

On portti mihin voi kytkeä suoraan mut kun on se adapteri mukana siinä niin siitä ei tuu läpi kuin se n 40 megaa.

Me saadaan tänään se uus kaapeli ja kokeillaan onko siitä mitään apua.
UPSin ottaminen pois käytöstä kokeillaan myös, sitä ei oltu ajateltu aikasemmin. Kiitos :heart:

Minullakin on TP-link reititin, jossa on 4 antennia.
Hyvin toimii.

Osaako joku auttaa?
Mulla iPad ja nyt ku kirijotan viestiä niin ”laatikko nousee niin korkealle etten nää kirijotusta.
Ensin oli vaan muutamassa viestiketjussa,nyt näyttää etton kaikissa.
Onko jollaki muulla tätä ongelmaa?

Vedän hatusta :top_hat:auttaako Ipadin kääntö,? Kirjotusnäyttö koko näytöön, kaksinuolta siinä, selaimen vaihto, Safarissako oot,? Chrome ja firefox on mulla myös

Ios:s tuosta muuttuu, jos muuttuu

Minullakin on välillä käynyt niin. Näppäimen olen alentanut.

Käytän edge selainta.

Eioo apua,ylös pomppaa.
Safaria käytän.

Chromella laatikko tosi pieni