Apua , neuvoja ym. asiaa tietokoneista

Avasin uuden paikan tietokonekeskusteluja varten.

Alkuperäinen kirjoittaja: tarleena

Voisiko tänne saada alkuun ohjeen kuinka kuvat pienennetään Picasa 3:ssa., kiitos

Picasan käyttöohjeita, kopsasin Mediablogista - http://hpguru.net/2009/02/25/picasa-3-kuvankasittelyopas-osa-1-valokuvien-muokkaus-tutuksi/ - siellä on paljon muutakin yhtä hyvää;)

*Alaosan toiminnot

• Lataa-toiminnon avulla lähetät valokuvan Picasan verkkoalbumiin.
  • Sähköposti-toiminnon avulla lähetät valokuvan sähköpostitse vaikkapa ystävällesi.
  • Tulosta-toiminnon avulla tulostat valokuvan.
  • Vie-toiminnon avulla teet valokuvasta kopion. Mahdollista myös lisätä vesileiman tai muuttaa valokuvan kokoa pienemmäksi! Tässä siis muokkaat valokuvan kokoa pienemmäksi, monilta tuntuu olevan ominaisuus aina kadoksissa. Tästä se siis löytyy.
  • Kollaasi-toiminnon avulla teet valituista valokuvista kollaasin. Toiminto on ohjattu.
  • Elokuva-toiminnon avulla teet valituista valokuvista elokuvan. Toiminto on ohjattu.
  • Paikkamerkki-toiminnon avulla lisäät valokuvalle paikkamerkin Google Earth -maapallolle.

Kuva picasa-3-2622009-1009131 julkaisusta Picasa 3 -kuvankäsittelyopas, osa 1, valokuvien muokkaus tutuksi
Pikkukuvakkeet esittelyssä -kuva

Alaosan “nimettömät” toiminnot

1. Lisää valitut kohteet albumiin.
  2. Poistaa kaikki kohteet valinnasta.
  3. Asettaa valitut kohteet piiloon.
  4. Lisää valokuvaan tähtimerkinnän.
  5. Kierrä kuva vasemmalle.
  6. Kierrä kuva oikealle.
  7. Lisää valokuvaan tunnisteita, jotka auttavat valokuvien etsintää myöhemmin.
  8. Suurenna kuvaa tällä liukusäätimellä.
  9. Sovittaa valokuvan näyttöalueen sisään.
  10. Näyttää valokuvan todellisessa koossa.
  11. Näyttää ja piilottaa histogrammin ja kameratiedot. Tarkemmat tiedot saat, kun painat valokuvaa hiiren oikealla ja valitset Ominaisuudet.
  12. Näyttää tietoa valokuvasta, esimerkiksi sijainnin kiintolevyllä.*

Nuo ohjeet on siis siihen osioon, missä pienennetään nettiä varten. Vie napilla tulee valikko, josta itse voit valita kuvan pikselikoon portaittain ja kilotavukoon lähes portaatta.

Kuvan rajaaminen muuttaa pikselikokoa, mutta kilotavuja jää silti yleensä ylenmäärin.

Tämän näköinen ruutu, jossa minulla on tämän näköiset säädöt antaa Picasassa mahdollisuuden valita kuvalleen uuden kilotavukoon kuvalleen nettiin siirtoa varten.

Picasaa koskeviin kysymyksiin yritän mielelläni vastata. Picasan suomenkieliset ohjeet 1 ja kakkososa.

Hidastelevalle tietokoneelle apuva löydät täältä

voi miten hyviä ohjeita! kiitoskukkais pyöritystä

Jippii, nyt latasin picasan ja heitin gimpin roskiin. Aivan käsittämätön ohjelma mun käsityskyvylle :smiley:

Picasa on oikeasti näppärä ohjelma kuvan käsittelyyn. Sen oppii kuka tahansa helposti vaikkapa inkin ohjeilla. Suosittelen lämpimästi.

Kiitti Inki, nyt on tosiaan helppo kun tajusin tuon pienennyksen. Tein jo muutaman mustavalkokuvan, joista yritän piirtää äiteen kuvan.

Lukinlilja, kävikö sinullekin gimpin kanssa niin? Sillä tehtyjä kuvia olen ihastellut netissä, mutta itse en saanut sillä tehtyä suurin piirtein yhtään mitään8)

Picasalla ei saa tehtyä hienoja taidekuvia, mutta sillä saa omista digikuvista hienompia;)

Siis mää en käsittäny siitä yhtään mitään! Silloin tällöin kokeilin jotain saada aikaan, mutta hermo meni joka kerta ja kärsivällisyys loppui kesken kaiken. Picasa sentään puhuu samaa kieltä kuin minä.

Gimp on open source ohjelma, jota kehittää koko ajan sekalainen joukko ohjelmoijia eteenpäin palautteen myötä. Myönnän, että käyttäjäystävällisyys ei ole gimpin vahvimpia puolia=)

Laitanpa tänne ohjeen siitä, että miten Photobucketin kuvapankin saa asetettua yksityiseksi.

Kun valitsee jonkin oman kansionsa sieltä, niin näkymä on tällainen Vasemmassa reunassa on Albums -tekstin perässä Edit -nappi.

Kun siitä Edit -napista painaa, niin tulee tällainen näkymä, jolloin tuon albumin nimen perästä voi valita, että onko albumi yksityinen vai julkinen.

Ja jos haluaa albuminsa yksityiseksi, niin silloin siirtyy sivulle, jossa voi antaa sille salasanan, jolla taas käsittääkseni muillekin voi halutessaan kuvia antaa katseltavaksi. Itse en laittanut mitään salasanaa, koska en sieltä suoraan kuitenkaan kuvia jakele muille, vaan sen on vaan kuvavarasto, josta niitä laittelen linkittämällä eri foorumeille.

Kiitos tosi paljon Raakki! Alkuun löysinkin tuon ominaisuuden mutta sitten hukkasin. Nyt voi linkittää kuvia sellaisestakin kansiosta, missä on joukossa immeisten kuvia:)

Mulla on skannereitten ja muitten välineitten asennuksessa koneelle kertynyt kaikenlaista kuvankäsittelyä, mutta se mitä mieluiten käytän, on ilmainen IrfanView. Suosittelen.

Edit: Irfaniin kannattaa asentaa samantein plgin-lisäosat, niistä löytyy mm. kuvan kääntö mitään muuta muuttamatta. Exif-tietojen lisäys kuvaan käy myös helposti, joko yksittäiseen tiedostoon tai usempaan yhdellä kertaa.

kamerat, valokuvaus ja kuvankäsittely