Apua , neuvoja ym. asiaa tietokoneista

Olen tässä taas tehnyt uusia kansioita kuville täksi vuodeksi. En ole koskaan noita salkkuja käyttänyt, kun en tiedä niiden käyttötarkoitusta. Olen siis aina laittanut vaan kansioita kansioiden perään.

Selostaisiko joku asiasta tietävä, että miten tuota salkkua käytetään ja mitä etua siitä saisi?

Olen ymmärtänyt että salkut olisi käyttökelpoisia silloin, kun esim samaa tiedostoa käytetään eri tietokoneissa, eli tarkistaa aina onko tiedostossa tapahtunut muutoksia. Siis jos teen työkoneella taulukon, vien sen muistitikulla kotiin ja jatkan ja tuon taas seuraavana päivänä töihin, niin työkoneella salkun kautta siirto tapahtuisi jotenkin helpommin?

Mutta kuten arvata saattaa vastauksen perusteella, minäkään en niitä käytä , joten osaako joku oikeasti tietävä kertoa salkkutoiminnosta ja sen eduista/haitoista?

Tilanne on nyt se, että minulla on tässä ympärilläni neljä vanhaa tietokonetta ja vain yksi niistä enää toimii ja tämäkin on jo tosi vanha ja vetelee viimeisiään. Käyttiskin on kakstonninen, mutta se onkin kaikista mieleisin minulle.

Uusi kone tarttis saada ja tällä kertaa tehokas kannettava. Gigantit ja Expertit lykkäävät postiluukusta joka päivä uusia mainoksia, joissa markkinoidaan alennuksella vanhaksi jääviä malleja. Useimmissa on oleellisia puutteita, joko liian vähän muistia, puuttuvia liitäntöjä, wlania tai mikä tärkeintä, ei dvd-asemaa. Kun kolmellasadalla saa koneen, niin sitä joutuisi heti päivittämään parilla kolmella lisäsatasella ja hintaluokka onkin sitten jotain ihan muuta. Ja sittenkin on kysymys vanhentuvasta mallista. Miniläppäriä en tähän hätään aio ostaa, joskus myöhemmin ehkä.

Ja sitten on vielä tämä koneen vikaherkkyys. Pöytäkoneita olen itse rakennellut ja päivitellyt mutta kannettavaa en ole toistaiseksi uskaltanut avata. Jos jotain sattuu, niin huoltoon se pitää viedä. Alla olevasta linkistä löytyy artikkeli, joka laittaa koneita järjestykseen luotettavuuden perusteella. MItä kokemuksisa teillä on koneistanne?

http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/article348934.ece

Humulus hei. Laitatin kannettavani näytön (täysin pimeänä) kuntoon. Olen huomannut, että kyseisen merkin (HP) kannettavissa on usein näitä näyttöongelmia. Kysyin kaverilta, minkä merkkinen kannattaisi ostaa seuraavaksi. Suositteli IBM tai Asus -merkkisiä. Niissä on kuulemma vähiten vikoja.

Mulla on acer, kolme vuotta tulee täyteen keväällä. Hyvin on toiminut, paitsi nyt on tullut yhtä pientä juttua siihen. Tiettyjä raskaampia sovelluksia käytettäessä se lämpenee sen verran, että puhallin pyörii koko ajan. Ja kun se lämpänee, niin sitten se alkaa takkuamaan. Minä olen nyt kiertänyt sitä ongelmaa silleen, että paan sen jonkun korokkeen päälle, että pöydän ja läppärin väliin jää vähän ilmaa.

Jos saisin valita, niin seuraavaan läppäriin ottaisin mattapintaisen näytön. Tuo kirkas on ihan mahdoton esim. pihalla auringonpaisteessa.

Ajattelin tehdä ja tulostaa exel-taulukon, johon käyn liikkeissä keräämässä muutamien kiinnostavien koneiden tiedot ja hinnat. Vertailen sitten kotona ja valitsen lupaavimmat lähempää tarkastelua varten. Missään tapauksessa hinta ei näytä alle kuudensadan jäävän.

Tietenkin merkille kuin merkille voi sattua vikatapauksia ja tärkeää on silloin se, miten huolto toimii. Jos kone seisoo kuukausikaupalla osia odottamassa, niin silloin jotain muuatkin on vialla kuin se rikkinäinen osa.

Delliä en enää huoli, niitä mulla on mennyt piallle ihan liian monta. Ja HP:täkin näköjään kannattaa varoa jos mahdollista. Molempia mulla on ollut monta, mutta ne ovat kyllä oleet vanhoja toimistokäytöstä poistettuja pöytäkoneita, joita olen saanut työpaikalta silloin, kun hoitelin niitä asioita. Delleistä on pimahtanut heikkolaatuiset elektrolyyttikondensaattorit. Ne ovat niitä pienten hattivattien näköisiä pyöreitä purkkeja emolevyllä, ne alkavat vuotaa ja näyttävät lopulta ihan samalta kuin taskulamppuun unohdetut vuotamaan jääneet paristot.

nanikka, minulla on sama kone ja sama ongelma ja ratkaisukin on sama. Pitäisi hakea sellainen "viilennysmatto" koneen alle. Maksaa muutaman kympin.

Kakapo, paljonko tuli maksamaan pimeän näytön korjaus? Meillä on juuri parhaillaan sellainen liikkeessä korjattavana, siksi mietin. Voi kun tietäisikin millainen kone kannattaisi seuraavaksi ostaa, hajonneita on jo liikaa. Nytkin käytän pojan konetta, ainut mikä on ollut hyvä ja kovassa käytössä kestänyt pitkään.

Vai viilennysmatto? En ole ennen kuullutkaan. Painunpa surffaamaan.

Kurpitsa10. Korjaus maksoi 100 euroa. Tarkisti, onko invertteri?? hajalla. Vaihtoi sitten toisesta käytetystä HP:sta vanhan tilalle toimivan näytön. Olen muuten tykännyt tästä, ja kun muistiakin on lisätty, en heittänyt vielä menemään.

Siipalla on IBM, eikä siinä ole ollut koko aikana mitään ongelmia. Nyt vain haluaa uuden isolla näytöllä ja muistilla, koska hänellä on paljon "liikkuvaa" materiaalia (kouluttaa urheilijoita ja valmentajia).

Minulla lakkasi rullahiiren rulla toimimasta, meniköhän se rikki, vai onko siinä jotain asetuksia, joita voisi tsekata, minen tästä mitään ymmärrä. Tuota rullaa painamalla tulee pieni pyörylä näytolle ja siinä ylös ja alas viittaava merkki, keskellä musta piste. Ostanko uuden?ärtynyt

Sivupalkista liikuttelu tuntuu hankalalta, kun on tuohon rullan pyöritykseen tottunut.

En ymmärrä, nyt tuo palsta liikkuu tuon ympyrän avulla. Ehkä se on hyväkin kunhan tottuu. Miten tuo ominaisuus on tuohon ilmestynyt. Minä olen ainoa, joka tätä konetta käyttää, enkä ole mitään temppuja tehnyt. Onkohan tämä jotain Vistan uusia hienouksia.

Olet varmaankin vahingossa painanut sitä rullaa vähän liian lujaa, silloin tulee esiin tuollainen automaattikelaus.

Paina toisen kerran kunnolla sitä hiiren rullaa, niin silloin systeemi palaa ennalleen.

Kiitos Raakki neuvosta, mutta ei auta.

mulla tuli se ympyrä kun painon rullaa ja lähti kun painoin uudestaan

niin mullakin

Jahas… Tänään onkin sitten edessä erä nro.2 läppärin kans. Kyseessä on jo vähän vanhempi kaveri jossa on pikku hiljaa tullut kaikkea pientä hämärää. uus kone on jo vieressä valmiina, mutta piti kokeilla josko vanhastakin vielä jotain sais aikaseks, menkööt vaikka naapurin kakaroille jos saa toimimaan. Suuri osa vaivoista todennäköisesti paranis käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksella, mutta se onkin sitten kuinka se järjestyy. Ensimmäinen yritys päättyi mahalaskuun. Biosista bootti cd/dvd-asemalle ja siihen se sitten väsähtikin. Aina kun starttas niin viis sekunttia pimeetä ruutua naks ja sammuksiin. Muutaman tunnin huilittuaan oli sen verran yhteistyökykyinen että pääsi biossiin vaihtaan kiintolevyn enssijaiseksi ja sitte käynnisty normaalisti. Oiskos vinkkejä millä sen sais huijattua starttaamaan cd/dvd-asemalta?

98:ssa ja Xp:ssä tein uudelleenasennuksen joitakin kertoja, mutta siitä on jo aikaa. Toisessa piti käynnistyksen aikana painaa yhtä aikaa F ja 8, jonka jälkeen sain vikasietotilassa käynnistystavan valittua.

Jos täysversio käyttiksestä on levykkeellä, niin minusta sen pitäisi automaattisesta antaa valita käynnistystavan silloin kun levyke on käynnistettäessä levyasemassa.

Jos mitään ei tarvitse säästää, niin kiintolevy kannattaa formatoida ja asentaa käyttis puhtaalle kiintolevylle. Erilaisilta tietokonepalstoilta kannattaa katsella ohjeita, kuten vaikka täältä:

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/272144

Ostettiin siipalle Asus -merkkinen kannettava uusimmalla Windows 7 professional käyttiksellä. Samalla siihen asennettiin MS Office 2007 paketti ilman Outlookia. Nyt on kyllä vähän liikaa opeteltavaa.
Osaako kukaan neuvoa, miten asiakirjan voisi lähettää gmailin kautta? Outlook ei ole käytössä, mutta sinne se aina tyrkkää kaiken lähetettäväksi sähköpostina...

Toinen ongelma on saada uusi asiakirja tallennettua johonkin tiettyyn kansioon. Vanhassa toimisto-ohjelmassa "tallenna nimellä" antoi näkyviin vaihtoehdot, minne tallennetaan. Nyt sellaista ei ole, vaan ohjelma tallentuu automaattisesti "johonkin", josta sitä ei osaa enää etsiä.

Outlookissa kun sulla on se maili auki, niin klikkaa paperiliitintä.