Vakava virhe koneen käynnistyksen aikaisissa rutiineissa. Mulla duunikoneella joskus sattumanvaraisesti. Vetää yleensä IT-tuen naaman vakavaksi.
cert.fi:n tiedote viime perjantailta (sama, josta tuossa raakin linkissä tietokone-lehdessä eilen 18.1. julkaistussa jutussa puhutaan) ja siihen tänään tullut "jatkojuttu"
Tuntuu olevan koko Wintura pelkkää reikää ja höttöä. Veijarit ja rosmot löytävät aukkoja nopeammin kuin niitä ehditään paikata.
Ja sitten on vielä sekin ongelma, että tiedän käytössä olevan paljon laittomia “kräkättyjä” windows-versioita, joiden päivittäminen on estetty. Niiden kanssa pelataan koko ajan täyttä hazardia.
p.s. minun kaikki käyttikseni ovat luvallisia
p.s.2. taidan sittenkin alkaa tarkemmin tutkia Ubuntua
sinä kun olet tuon ruusuinsinööriytesi lisäksi ihan oikeastikin insinööri, muistelisin, saatkin varmasti tutkailusta tolkkua. humanisti eläkeläiseukko ei taida onnistua, vaikka kuinka tätä sivustoa pähkäilisi. - onneksi windowsini on laillinen ja maksettu ja kaikki päivitykset otettu ajallaan.
ps - windows sentään edes lupaa *nopeutetusti* paikata tämän kertaiset holet. ie:lle tulee toivottavasti käyttöä ennen ti 9.2.
Nyt on vaan niin kurja tilanne, että mulla on täällä kämpillä neljä tietokonetta mutat vain yksi toimii ja sekin on koko kokoelman kaikkein vanhin. Käyttiskin on win2000. Parhassa koneessa ovat kondensaattorit vuotanee ja odotan, että asiantuntija katsoo voiko sen korjata. Toisessa näytönohjainpiiri simahti, kone toimii mutta ei näytä kuvaa. Ja kolmannesta sitten olen unohtanut salasanat enkä saa sitä avattua alkuruutua pidemmälle. Kurja juttu, sillä se kone on aika tuore ja siinä on XP Pro ja siksi en siihen sitä Ubuntua alkaisi sovitella.
Eilen katselin Asusin kannettavaa, jossa tuntuisi olevan tehoa, levytilaa ja varustelua, mm DVD-asema, kaikki tämä lanttia vaille viisi sataa. Ja kahden vuoden takuu. Paljonhan tuo viisisatanen on mulle mutta täytyy kai rikkoa taas pari säästöpossua.
Tietoviikossa oli linkki koneiden vikaherkkyystilastoihin ja siinä Asus sijoittui lutettavuudessaan kärkipäähän, pänvastoin kuin marketeissa paljon myyty Acer.
päivitykset olivat saatavilla. koneella ovat.
muuten - tämmösen asian totesin nyt, kun osasin asiaa tutkailla. muutama päivä sitten kirjoitin tämän jutun. nyt kun uudet päivitykset ovat paikoillaan tuon ie:n version numero on 8.0.6001.18882 ts niistä versioista, joissa tuo loppuosa on pienempi, puuttunee joitakin päivityksiä. - ie:n käyttäjät osannevat sanoa varmemmin ja tarkemmin.
nopeutettu päivitys sitten nopeutti ie:n käyttämistäkin:-)
Tietokoneeni on temppuilut ja sohlaillut, hidastelee, sammuilee jne. Ihmettelen mm. sitä, että välimuistin ja historiatietojen tyhjentäminen ei onnistu.
Pari viikkoa sitten kone simahti vieden mukanaan mm. sähköpostit, osoitteistot, tiedostoja jne. Onneksi ei kuitenkaan mitään kovin tärkeää. Sain erään pojan asentamaan sen uudelleen, mutta kaikki ei ole nytkään kohdallaan. Voi, kun ymmärtäisi ja osaisi enemmän...
Virus kuulostaa sopivalta, jos se on kannettava saattaa kuumeta liikaa, ja taaskin työmuisti voi osiltaan olla sökö. Kiintolevy vahingoittunut jne.
Moonriver, tämä on kannettava Fujitsu ja ikääkin jo nelisen vuotta, Firefox selaimena. Tällä hetkellä tuo välimuistin tyhjennys askarruttaa eniten.
Tietokoneen korjaus on helppoa, yleensä riittää kun vaihdetaan rikkinäinen osa. Vikadiagnoosin teko onkin sitten todella hankalaa ellei nyt satu suoraan näkemään mikä osa savuaa. Ensin riisutaan kaikki mahdolliset osat irti ja kokeillaan toimiiko, sitten laitetaan poistetut osat takaisin yksi kerrallaan ja katsotaan mitä se vaikuttaa. Joskus vika löytyy näillä konsteilla, joskus ei. Sitten kokeillaan vaihto-osalla, mitä yleensä ei haeta vielä siinä vaiheessa vaan napsastaan toisesta tietokoneesta. Ja sille tielle se yleensä jää.
Tämä koskee tavallista pöytä- tai tornikonetta, kannettavan avaukseen minunkaan rohkeuteni ei vielä riitä.
Näinhän se on Humulus. Ja kannettavasta ajattelen samoin, jos omassa kannettavassani olisi ilmeinen laitevika, lähettäisin sen merkkihuoltoon. Ohjelmisto-ongelmia voi kyllä ratkoa itse.
Jos eevastiina poistaa koko FireFoxin ja asentaa sen uudelleen. Se saattaisi auttaa ensi kädessä tuohon välimuistin tyhjennys ongelmaan.
Kannettavan jökkimistä meidän pojat korjaavat puhaltamalla tuulettimen puhtaaksi. Sammuiluun auttoi jostain syystä akun poistaminen, kun koneet on koko ajan johdon päässä kumminkin.
Nyt kun Microsoft on julkaissut turvapäivityksen IE:hen, niin asentakaapa se koneelle viivytyksettä! Minä ne jo asensin vaikka normaalisti käytän Firefoxia.
Humulus hei. Tuliko ongelmia tämän turvapäivityksen myötä? Luin netistä, että sen jälkeen saattaa tulla ongelmia nettiin pääsyssä myös Mozilla Forefoxin käyttäjille.
eilisillasta klo 20.30 lähtien olleet koneella, eivätkä firefox ja opera kiukuttele kumpikaan
En ole ongelmia havainnut.
Onkohan käyttiksellä merkitystä tässä asiassa? Luin, että xp:tä ainakin koittelee!
Lukekaa myös tämä juttu:
MikroPC: IE-aukon laastarointi sai rikolliset loppurynnistykseen
Ja pitäkää myös virustorjunta päivitettynä! Jos ei ole varaa hankkia maksullista, niin asentakaa vaikka Aviran maksuton versio, sekin on parempi kuin ei mitään. Minulla toimii oivallisesti, tosin olen myös varovainen sen suhteen millä sivuilla seikkailen.
Ja tulihan tähän samaan päivitysrumbaan uusi, parempi, varmempi ja nopeampi Firefoxin versiokin.
MikroPC: Tuore Firefox tuo parannuksia nopeuteen ja tietoturvaan