ookoo - jos vieläkin takkuaa, niin todella ehdottaisin sekä sinulle että muille kevätsiivousta (linkin yhdenlaisiin ohjeisiin laitoin aamusella. muitakin ohjelmia on kuin niissä mainitut) ja sitten jatkossa viikkosiivous, ettei mössöt pääse kertymään koneelle:-)
edit - ehdinpä vielä.
nuu, ie7:aan tulivat todella välilehdet, jotka operan ja ff:n käyttäjillä oli ollut käytettävissä jo kauan. niitä voi sielläkin varmasti kotisivulle avata useampiakin. itselläni on sekä operassa että ff:ssä kotisivuna kuusi välilehteä kummassakin. (ne minulle tärkeät sivut) ne avautuvat aamulla, kun avaan selaimet ja ovat nopeasti yhden/kahden klikkauksen päässä heti käytössä.
vielä en ole päässyt siihen kohtaan, jossa välilehtiä on liikaa auki, vaikka niitä päivän mittaan ehtiikin avautua joskus oikein montakin:-)
Minulle on tullut ihan rutiiniksi siivota kone viikoittain.
Ensin putsaan tarpeettoman roskan, myös rekisteristä Ccleanerilla ja sitten eheytän kovalevyn Defragglerilla. En laita tarkempia ohjeita tähän, sillä ne löytyvät muutama viesti taaksepäin mail-leen antmasta linkistä. Molemmat ohjelmat ovat maksuttomia.
EasyCleanerissa on lisäominaisuus, tarpeettomien tiedostojen poisto. Se löytää joskus aika tavalla sellaisia loki-, varmuus- ja muita tiedostoja, jotka voi ilman ongelmia poistaa. Myös tämä ohjelma on maksuton.
On myös syytä tarkastaa kone toisinaan myös kaikenlaisten turhakkeiden varalta. Virustorjunta pitää tietenkin olla kunnossa varsinaisten tuholaisten varalta, mutta AD-Awarella saa selätettyä kaikenlaiset mainos- ja vastaavat häiriköt.
Selaimen asetuksetkin kannattaa käydä läpi ja laittaa sinne mahdollisiman lyhyet tietojen säilytysajat.
"Virustorjunta pitää tietenkin olla kunnossa…" ja ehdottomasti palomuuri (tietokonesivustoilla sanotaan, että se on jopa tärkeämpi).
eikä auta, jos ne on joskus koneelle asennettu, ne pitää pitää jatkuvasti päivitettyinä uusimpaan versioon.
Tännehän on tullut ohjeita oikein roppakaupalla, heti huomen aamuna aloitan noitten ohjeitten mukaan. Virustorjunnat ja jotain levyn ehetystä tapahtuu automaattisesti, mutta kuitenkin kaikki mahdollinen täytyy käydä läpi. Kiitosta vain kaikille!!
Asensin tuon Easy Cleanerin, pitääkö se jotenkin käynnistää tuohon puhdistukseen, vai tekeekö se sen jo asennusvaiheessa? Nimim. Mitään Tietämätön Täti Tumpelo
kitikat - mukavaa siivouspäivää sinulle…
jännää - luin sitten loputkin siitä jutusta, josta nuulle kopioin ie7:lle annetut ohjeet. seiskahan julkaistiin syksyllä 2006. siellä sanottiin mm "IE7 on jopa parempi vaihtoehto: uuden tabin saa luotua tälle varatusta erillisestä painikkeesta". en enää edes muista, milloin tuli mutta kauan on ollut sama ominaisuus sekä operassa että ff:ssä. missään tapauksessa sitä ei tarvinnut odottaa vuosikausia niin kuin ie:n välilehtiä.
"IE:n erillinen zoom-nappula" on kehujen arvoinen myös. operassa on mokoma myös.
humulus - eikö tarpeettomien tiedostojen poisto ole myös ccleanerissä?
asc:ssä (= advanced system care) on ainakin ja vielä levyn eheytyskin muiden - kaikkiaan kahdeksan - toiminnon joukossa.
illis - ohjeita easycleanerin käyttöön - auttavatko? itse en käytä tuota.
ja jotta en olisi kuin entinen pappi älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan tehkää niin kuin minä sanon piti käydä välillä päivittämässä asc:n uusin versio 3.7.3:-)
mai-lee, kiitos ohjeesta, 1970 turhaa tiedostoa löytyi, nyt näyttää, että tekee sitä poistoa.
Mai-lee, EasyCleaner löytää vielä tiedostoja, vaikka olen ajanut Ccleanerin ja poistanut vielä turhat selaimen omilla työkaluilla.
EasyCleaner osaa myös hakea tiedostojen dupliklaatit, erinomainen ominaisuus.
Tuolla ohjauspaneelissa on vielä noita asennettuja ohjelmia ja sovelluksia, millä kriteerillä niitä voisi poistaa. Mistä tiedän, mitkä on tarpeellisia, no ainakin muutamat tiedän. Osa näyttää siirtyneen tälle koneelle vanhalta koneelta tiedostoja siirtäessä.
kiitos humulus - jään harkitsemaan, otanko easynkin käyttöön. toistaiseksi olen pärjäillyt noilla kahdella (asc + ccleaner, johon muuten kans piti ottaa uusi versio 3.02.1343:-))
kone vipeltää niin, ettei tahdo vanharouva pysyä vauhdissa mukana…
illis-> "millä kriteerillä niitä voisi poistaa" minun kriteerini on, että jos ihan varmasti tiedän, että tuo on turha, poistan. jos en tiedä - eikä kukaan tietäväinen ole kertomassa, mikä kumma tuokin on, jätän paikalleen. se on kuitenkin pienempi paha.
vrt esim tämä juttu
Jos yleensäkään tajusin yhtään mitään koko tästä piparipoisto-keskustelusta, niin mun virustorjunta (ilmeisesti) näyttäis poistavan lyhyin väliajoin ne kaikki. Ainakin tää mun (tähänkin lainakoneeseen asennettu)Norttoni ilmoittaa aikaajoin et: evästeet poistettu. Tästäkö oli kyse? Vai olenko taas ymmärtänyt väärin? Nim. merk. täysidiootti tietokoneen(kin) suhteen.
Huoh, ihana että on joku toinenkin…
Tietokoneen näytöltä häviää tasaisin väliajoin (= pari kertaa viikossa nykyään) sekä alapalkki (= Käynnistä-palkki, jossa mm. esillä aktiiviset sivut) että myös vasen sivupalkki (= jossa valintakuvakkeita kuten internet, outlookExpress jne.) .
Niiden poistuminen näytöltä estää siirtymisen muille sivuille kuin juuri sillä hetkellä on. Ainoa vaihtoehto päästä liikkumaan on ns. raukkisresetti eli tietokoneen sulkeminen kokonaan ja uudelleenkäynnistys.
Tämä vie aika tavalla aikaa ja tottakai harmittaa muutenkin. Mistä tällainen "blancottuminen" voi johtua, onko kenelläkään mitään käsitystä? Ja onko sen tapahtuessa mitään muuta keinoa kuin koneen täyssulkeminen ja uudelleenkäynnistys?
Tuon valintapalkkien poistumisen lisäksi myös yhtä usein käy niin että ruudulle jumittuu ruudunsäästäjäkuva. Siitä tilasta pääsee näköjään pois "Esc"-näppäimellä, joten toivon hirmuisesti että jollain olisi tarjota minulle tuohon valintapalkkien poistumiseen vastaava "palautusnäppäin".
kokeile, josko vain tästä on kyse - kun alapalkki on näkyvissä, klikkaa hiiren "väärää" korvaa, tulee näkysälle valikko, jossa mm kohta lukitse tehtäväpalkki. laita väkänen sen eteen, jos siinä ei sitä ole.
edit - ookoo, nuu
jutussasi kerroit näytönsäästäjästä. ihan vaan vinkki->
"30. Älä käytä ruudunsäästäjiä. Nykyiset näytöt ja monitorit eivät enää tarvitse perinteisiä ruudunsäästäjiä, eli screensavereita. Näytönsäästäjässä pyörivät kuvat lisäävät sähkönkulutusta (ja hidastavat konetta. kopioijan huom) siihen verrattuna että näyttö tummenisi hetken kuluttua itsekseen kun sitä ei käytetä vähään aikaan."
niin kuin näkyy, tuo on 30. kohta yhteensä 58 kohtaisesta luettelosta. ihan "terveellistä" luettavaa, kun juuri tuli hgin energialta vuoden tasauslasku:-)
mai-lee, testasin heti, ja kyllä siinä on se väkänen jo valmiina. Iso kiitos kuitenkin neuvosta.
Nuu, käyttöjärjestelmäsi on vissiin Windows, mutta mikä versio?
Humulus, se on Windows XP Home.
Sain oman koneeni takas tänään . Nyt pääsen nettiin (siis taas yhdistää) mut "huollon" jälkeen tää ei oo sama "järjestelmä" ku oli huoltoon mennessä.
Nyt kysynkin, vaikeimman selityksen kautta, apua: Ku haluan esim pentissä ollessani ne työpöydän sivupalkit (kello jne) olevan näkyvillä = olen pienentänyt sivua senverran siittä oikeelta. Okei…toimii. Mut sit pentin sivu on kokonaisuudessaan aika pieni ja siinä varsinaisella auki olevalla sivulla (jossa pentti on) näkyy oikealla 10 senttiä "tyhjää" valkoista. Jos klikkaan Ctrl ja +, ni kirjasinkoko pentissä kyllä suurenee (jättäen osan yläpalkkijutuista mm. päiväkirjat pois) mut se 10 senttiä valkoista on ja pysyy, eli pentin oma sivu on ikäänkuin vakio. Siinä vain kirjasinkoko suurenee. Eikä auta jos klikkaa sivun "normikokoiseksi", sama juttu, sit vaan oikeella on vieläkin enemmän tyhjää valkoista.
Eiks ollutkin selvästi selitetty……
Ja kaiken lisäks (vihdon ikäänkuin vahingossa ku onnistuin ton Huawein tähän taas asentaan) kone on entistä hitaampi, jos vaan voi hitaampi olla…
Eli mistä pääsen vaikuttaan, ettei sivun pelkkä kirjasinkoko muutu vaan että se ikäänkuin myös venyy sen sivun kokoiseksi?
Ja toiseks, nyt ei oo näkyvillä välilehtiä, vaan aina pitää erikseen painaa Ctrl ja t että saa erillisen välilehden. Miksi? Olis niin paljon (muka) helpompaa jos ne olis tossa ylhäällä, niinku ennenkin ja siittä vaan kliks jne.
Okei okei, pitäis olla tyytyväinen, et on edes netti käytössä ja toimiva kone. Mut jos joku edes tajuaa puoliakaan mitä yritän kysyä, olen oikein kiitollinen vastauksista.
jos käytät IE:tä niin help → about IE näet mikä versio on käytössä. Asetuksista pääset muuttamaan niin, että uusi sivu aukeaa aina uudessä välilehdessä. (Vastaus toiseksi viimeiseen kappaleeseen)