Apua , neuvoja ym. asiaa tietokoneista

Kiitos mumimyy! Olihan täällä taas käyty. Yleensä minä itse vain käytän tätä konetta, enkä muistanut tuota tarkistaa.

Ole hyvä eipä tuossa kiittämistä tuli vaan heti mieleen että onko sama vaiva kun mulla.

Enpä tiiä mikä olisi oikea ketju tälle asialle: mökiltä surffaan tällä hetkellä. Nopeus 52 kiloa ja ihan hyvin pelittää pentin sivut.

Ärsyttää kun tietsikka sippasi! Onneksi ehdin polttaa kaikki kuvat cd:ille ja osoitteet ja suosikit ja melkein kaiken muunkin tärkeän… paitsi tekstitiedostot. Sitten se ei enää edes auennut. Oli tietsikkanörtti yrittämässä sitä korjata, mutta eipä tullu kalua. Windows on jotenkin sekaisin. Hän vielä yrittää jotenkin saada tiedot ulos, älkää kysykö miten. :stuck_out_tongue:

Noh, piti tänään sitten käydä ostamassa uusi, ja kivaa kun pelittää hyvin nyt.

MUTTA mä en kestä kun kaikki ohjelmat pitää etsiä taas ympäri nettiä ja ladata koneelle ja kone on nyt ihan uppo-outo, ei oo mittään omaa tässä sisällä vielä. Yhyy. Paitsi mozillan latasin ihan ekaksi kun sai ensin koneen perusasetukset tehtyä.

Puutarhanettikin näkyy kummallisen kapeana, kun ennen se oli ruudun reunasta reunaan.

Joo, kaikki muut foorumit levittäytyvät haluttaessa koko näytölle, mutta P-netti ei leviä mihinkään, vaan oikeaan reunaan jää tuota tyhjää tilaa. Sivusto on sillä tavoin rakennettu turhan vanhanaikaiseksi, koska nyt lähes kaikissa uusissa koneissa on leveät näytöt.

Itse ehdin uuden koneen hankkimaan, ennen kuin vanha sippasi ja sain kaikki tiedot talteen. Ja vanhassakin koneessa ne vielä ovat tallessa ja sitä pystyy paikalliskoneena käyttämään, mutta nettiin sillä ei enää pääse.

Minä otin 24 tuumaisen näytön tähän ja nyt saan sitten pidettyä vaikka kahta foorumia yhtä aikaa näkyvillä. Perhoskuvien lajittelussa ja nimeämisessä se kanssa on tosi mukavaa, kun saa kaksi ohjelmaa auki samaan ikkunaan vierekkäin. On paljon helpompaa vertailla niitä, kun kuvat ovat ihan vierekkäin.

Ei kun sama näyttö kuin ennen, eikä ole semmoinen leveä, mutta iso kyllä. Tajusin jo missä oli vika, mulla on ollut aiemmin isommalla asetuksella sivu. Heh, ei se ollutkaan aiemmin reunasta reunaan, tuntui vaan siltä, kun äsken tää oli ihan kovin kapea…

Jaa… olen ihmetellyt että mitä hyötyä semmoisesta leveästä näytöstä (laajakuvako se on) olisi, mutta siinä olis tosiaan kätsyä katsella kahta ikkunaa vierekkäin… Mutta tää näyttö on vaan muutaman kuukauden vanha, kun vanha sippasi kesällä ja meni vielä takuun piikkiin!

Nyt rupes taas ärsyttämään. Mä en löydä tästä koneesta sähköpostiohjelmaa!

Uusissa koneissa ei enää ole valmiina sähköpostiohjelmaa, vaan se pitää ladata netistä:

http://download.live.com/wlmail

Jasssoo. Sitä näköjään EI OLE ollenkaan windows seiskassa. Voihan tuhannen turkasen h******n kuustoista! Minkähän ohjelman sitä sitten osaa tähän ladata ja mistä, joka varmana pelittää tässä!

Mulla on Gmail, mutta myös muutama muu sähköpostiosoite, jotka tuli aiemmin Outlook Expressiin, ja olin jakanut ne siinä erillisiin sähköpostilootiin (käyuttämällä niitä sähköpostisääntöjä). Voisin tietty ohjata ne Gmailiin, mutta kun olen yrittänyt Gmailista löytää sellaisen toiminnon, että sen voisi jakaa, mutta mä en löydä tai sit olen tyhmä.

Nyt pitää mennä nukkumaan ettei pää ala savuta.

MUOKS: Jaa Raakki ehti jo väliin. Joo tuota Windows Liveä ne tyrkyttää, mutta jostain ehdin jo lukea lyttyarvostelut sille. Plääh.

Latanpa muuten kaappauskuvan näytöltäni:

Vau. Kätevää.

Ei sitä ollut Vistassakaan, joka minulla nyt on koneessa. Päivitän kyllä omankin koneeni lähiaikoina ja siihen tulee myös tuo Window 7.

Tuo Windows Mail on ihan saman tyylinen postiohjelma, kuin vanha Outlook Express. Asetuksetkin laitetaan sinne ihan samalla tavoin ja se toimii näissä uusimmissakin käyttiksissä.

Aikamoinen homma kieltämättä uuden koneen käyttöönotto on, mutta kyllä siitä selviää.

Ja perhoskuvien kanssa tämä on myös tosi kätevä systeemi:

Vasemmalla on nimetyt perhoset, joista voi ensin pikkukuvista etsiä samantyylisen ja suurentaa sen sitten samankokoiseksi, kuin tuo oikealla oleva ja näin pystyy tarkkaan niitä vertailemaan. :)

Viime yönä muuten huomasin sellaisen asian, että Nortonin virustorjunta väittää, että minun kotisivuni eivät olisi turvalliset. Kun sitten katsoo ilmoituksen sisältöä, niin se ilmoittaa, että eräillä koirasivuilla on jokin virus:

Small-whitebg-red

<strong class="detailHeading">
                    Virukset
                  </strong>

(lisätietoja)</p>

Uhkia löydetty: 1

Tässä on täydellinen luettelo:

Uhan nimi:

<a href="http://www.symantec.com/avcenter/cgi-bin/virauto.cgi?vid=10735">IFrame.Exploit</a>

Sijainti:

http://www.kolumbus.fi/suomen.partacolliet/

<br/><p><br/></p>

<br/>

Kummallista on, että tuo näyttääkin olevan jo aika vanha virus, netistä löytyy siitä ensimmäisiä kirjoituksia jo kuuden vuoden takaa.

Jostain syystä Norton on nyt alkanut varoittelemaan
käyttäjiä:

http://www.netmission.fi/fi/etusivu/index.php?show=messages&tid=12780&selPage=last

Eli näyttää siltä, että tuo on enemmänkin Nortonin virhe, koska nyt mikään kolumbus -palvelimella oleva sivusto ei olisi luotettava, ei edes Elisan omat kolumbus.fi -päätteiset sivut!

F-securen virustorjunta ei mitään varoituksia kuulemma anna, mutta Norton ilmoittaa tuon koirasivuston olevan jonkinlainen hyökkäyssivusto, josta voi saada koneelleen jonkin haittaohjelman tai viruksen. En ole itse arvannut mennä katsomaan sivua, enkä ole saanut selville tämän enempää asiasta.

Tosiasia kuitenkin on se, ettei sen enempää minun, kuin monen muunkaan Elisalla kotisivujaan pitävällä mitään viruksia sivuillaan ole, vaan nyt on ilmeisesti jostain samantyylisestä ilmiöstä kyse, kuin mikä sattui Googlelle noin vuosi sitten, eli se merkkasi kaikki sivustot vaarallisiksi muutaman tunnin ajaksi ohjelmointivirheen vuoksi.

Eikö joka koneessa ole PrintScreen, jolla näyttö siirtyy leikepöydälle.

On kai niissä, mutta itse en ole sitä opetellut käyttämään. Otan kaappauskuvan näytöstä kuvankäsittelyohjelmalla, koska kuvan joutuu kuitenkin nettiä varten pienentämään.

Mä yleensä otan PrintScreenin kuvaksi PSPhon. Rajaan sielä haluamanilaiseksi ja jatkokäsittelen Photoshop Elementsissä, jos tarvis.

Taas tarttis apua tietokoneen kanssa… Latasin sen Windows Liven sähköpostin, ja tilit loin ok, samoin viestisäännöt ja muut on ihan kuin ennen, mutta nyt minä en osaa siirtää cd:ltä Outlook Expressin osoitteistoa! Ei toi ohjelma ymmärrä niitä, tai siis itse asiassa siinä ei ole edes semmoista vaihtoehtoa, että voisi tuoda osoitteet levyltä. Mitä mää teen? Mulla on älyttömän iso osoitteisto, en viitsisi alkaa käsin niitä kirjoittelemaan… huhhuh! Osaatko Raakki neuvoa tai joku muu?

Windows Mail - Tiedosto -> Tuo -> Windowsin yhteystiedot -> Windowsin osoitteiston tiedosto(Outlook Express -yhteystiedostot) -> Tuo - valitse levyasema, jossa osoitteisto sijaitsee ja paina Avaa.

Osoitteiden pitäisi tuon jälkeen purkautua uuteen osoitteistoon, jos ne oli tuotu edelliseltä koneelta oikein kansioon. Postiohjelman Ohje -kohdassa on aika hyvin neuvottu tuotakin asiaa.

Jess, nyt se onnistui! Ei tosin ihan just noin kuin Raakki neuvoit (kiitos silti), mutta älysin tarkistaa millaisena tiedostona osoitteet olivat levyllä, ne oli csv-tiedostona. Piti sitten valita se vaihtoehto, kun ei se tunnistanut tietenkään muita!

Sähköpostien tuominen vielä tökkii, Windows Live-muotona ei tuominen onnistu, Outlook Expressinä ne toin, muitta eipä ole hajuakaan mihin se ne huitaisi… Noh, katsellaan. Alkaa kumminkin näyttää jo paremmalta, sähköposti toimii ja osoitteetkin on tallessa. :slight_smile: