Apua , neuvoja ym. asiaa tietokoneista

Erilaisia vaihtoehtoja tuossa siirrossa tosiaankin on riippuen siitä, että miten ne on vanhalta koneelta tuotu levylle.

Minulla kyllä viestien siirrossa avautuivat sähköpostiohjelmaan myös entiset Paikalliset kansiot ja kaikki viestit olivat oikeissa kansioissa.

Voi hyvän tähen! Miten kauan Windows voi päivittää itseään? Kolme tuntia jo? Eihän tästä pääse nukkumaan, vai pitääkö tää jättää yöksi auki?

Tilanne lienee jo lauennut, suuntaan tai toiseen. Jos päivitykset ovat valmiit niin kaikki on sitten (ilmeisesti) ok, mutta jos se edelleen nököttää paikoillaan, niin jotain taitaa olla vialla. Mutta mikä, sitä on jo vaikeampi sanoa. Monien kymmenien megatavujen kokoiset päivitystiedostot voivat latautua tosi kauan, jos verkkoyhteyksissä on vikaa. Kovalevy voi oireilla, kuten kaverillani jokin aika sitten kun minut hälytettiin sinne katsomaan ihan samaa ongelmaa. Jotkin yksittäiset päivitykset kestävät luonnostaan aika kauan, esim. haittaohjelmien poistotyökalu.

Kone kannatata putsata ylimääräisestä roskasta silloin tällöin. Ainakin IE:n asetuksista löytyy nappulat, joilla turhat tiedostot saa poistettua. Erillisiä työkaluja löytyy verkosta, itse käytän normaalitilanteessa Piriformin CCleaneria (http://www.piriform.com/ccleaner), mutta onhan niitä muitakin. Lopuksi sitten kovalevyn eheytys joko Windowsin omalla työkalulla tai sitten vaikka Defragglerilla (http://www.piriform.com/defraggler).

No kun tässä uudenuutukaisessa lauantaina ostetussa koneessa ei pitäisi olla mitään vikaa… Mutta tilanne todella laukesi yön aikana! Jätin siis koneen yöksi päälle, ja aamulla oli päivitys valmis ja ilmoitti että kone oli käynnistänyt uudelleen itsensä ja päivitykset on voimassa.

Oli kyllä ihan käsittämättömän hidasta touhua!

Onko muuten tärkeää tehdä tuo koneen putsaus tuossa järjestyksessä, ensin turhat roskat pois, sitten eheytys, onko siitä koneelle haittaa jos siinä on hirveesti roskaa ja sitten pelkästään eheyttää? Nimittäin edellinen kone sippasi ilmeisesti eheytyksen seurauksena. Ja sitä roskaa oli järkyttävä määrä! (Kone näytti tosi vähän tyhjää tilaa, vaikka tiedostoja ja ohjelmia ei ollut ollenkaan niin suurta määrää mikä olisi levytilan vienyt.)

Eheytys kannattaa tehdä vasta roskien poiston jälkeen. Se kerää sinne tänne sirotellut tiedostojen palaset niin yhtenäisiksi pötköiksi kuin mahdollista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Eheytys

http://www.microsoft.com/finland/athome/moredone/speed.mspx

Poppius - eikös teillä ollut aika hidas tuo nettiyhteys?

Kyllä ne päivitykset kestivät minullakin kaksi mekaisella yhteydellä useampia tunteja, kun ne tosiaankin olivat kymmenien megojen suuruisia.

Joo, yksimegainen on meidän yhteys, kyllä se sillä näköjään ottaa aikansa! En älynnyt katsoa päivitystä aloittaessa että miten iso se oli. Olisin vähän osannut varautua kestoon…

Raakki, yritin uhkarohkeasti, luottaen F-secure 2010:en, mennä tuonne partacolliesivulle katsomaan mitä virustorjuntani kertoo sivuston turvallisuudesta, mutta tulos oli tämä:Haettua sivua ei löydy! Ilmoitus on erilainen kuin normaali ilmoitus.

Pienen tarkastelun jälkeen oma kotisivusi luokiteltiin turvalliseksi :slight_smile:

Juuri hetki sitten pääsin verkkojutteluun Symantecin analyytikon kanssa ja nyt tuo asia alkaa olla hoidossa, eli tuo kyseinen ongelmia aiheuttanut sivusto on ilmeisesti juuri tänään suljettu viruksen takia, mutta kestää aikansa ennen kuin kolumbus.fi sivustot taas näkyvät ilman tuota ruksia.

Tällaisen juttelun siellä kävin:

Kristina(Tue Dec 15 2009 08:22:01 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Hei, Olavi , Tervetuloa Norton Chat Tukeen. Minun nimeni on Kristina.

Kristina(Tue Dec 15 2009 08:22:34 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Hetki vain niin katson ongelmakuvaustasi.

Olavi (Tue Dec 15 2009 18:22:36 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Hei vaan!

Olavi (Tue Dec 15 2009 18:23:38 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Laita Google -hakuun kotisivuni osoite raakkila.fi

Kristina(Tue Dec 15 2009 08:27:30 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Se on Norton Safe Web joka raportoi tästä, koska kolumbuksen kotisivulla on paljon käyjiä ja jos jollakin on virus, niin se Safe Web varoittaa siitä. Saattaa kestää useampia viikkoja ennen kuin Symantec on saanut kerättyä tarpeeksi tietoa tästä että se todetaan turvalliseksi sivuksi.

Olavi (Tue Dec 15 2009 18:29:07 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Nyt näyttää vaan siltä, että kaikki kolumbus sivustot on leimattu vaarallisiksi!

Olavi (Tue Dec 15 2009 18:33:56 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Viruksen sijainniksi ilmoitetaan tällainen sivusto: http://www.kolumbus.fi/suomen.partacolliet/

Kristina(Tue Dec 15 2009 08:34:52 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

se sivusto on suljettu elisan tahosta

Olavi (Tue Dec 15 2009 18:35:18 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

No hyvä!

Olavi (Tue Dec 15 2009 18:35:58 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Eikö tuota varoitusta mitenkään sitten saisi poistettua?

Kristina(Tue Dec 15 2009 08:42:50 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Nortonin työ on varoittaa riskeistä, eli niin kuin kerroin alussa, niin se ottaa aikaa ennen kuin se sivusto on todettu puhtaaksi. Enempää en voi tehdä sille, valitettavasti. Eli eikö sinulla ole mahdollisuutta mennä suoraan kyseisille sivuille suoralla URL-osoitteella, ilman että etsit Googlen kautta?

Olavi (Tue Dec 15 2009 18:44:47 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Juu, kyllä minä itse nyt uskallan niille sivuille mennä ihan suoraan, mutta uudet vierailijat pelkäävät tuota varoitusta.

Kristina(Tue Dec 15 2009 08:45:35 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Ok, selvä. Eli jäämme odottamaan nyt että se Safe Web hyväksyy sivuston taas kohta.

Olavi (Tue Dec 15 2009 18:45:59 GMT+0200 (Suomen normaaliaika))>

Pääasia kuitenkin minulle selvisi, että tilanne on hoidossa ja korjaantuu aikanaan. Kiitoksia paljon tiedoista!

Minulla on vähän hassusti nuo kotisivut kahdessa eri osoitteessa ja siksi tulee kahdenlaista tulostakin Googlesta.

Jos laittaa hakusanaksi pelkästään raakkila, niin silloin tulee vastaan tuo Nortonin punainen ruksi, joka siis on ihan aiheeton.

Jos taas laittaa hakusanaksi raakkila.fi, niin silloin sivusto näkyy oikealla domainosoitteellaan ja sitä taas Norton ei ole testannut, eli siellä on kysymysmerkki.

Tarkoitukseni onkin tämän talven aikana siirtää sivustoni pois Elisalta, kun sen kotisivuliat ovat liian pienet minulle ja monesta sivutilasta ei kannata erikseen maksaa, varsinkin, kun ne eivät toimi oikein linkittämällä yhteen.

Apuva! En mä osannut niitä osoitteita sitten tuodakaan! Yhteystietokansiossa on kyllä kaikki NIMET mutta ei mitään osoitteita! Voi hiivatti! Onkohan tuolla levyllä ollenkaan muuta? Pitääkö mun ladata koneeseen jostain Outlook Express vai miten ihmeessä mä saan ne sieltä ongittua?

Outlook Express ei taida enää toimia sen enempää Vistan kuin Windows 7 kanssa.

Kyllä minulla ainakin Vistan kanssa onnistui osoitteiston tuominen ihan noiden ohjeiden mukaisesti. Olisiko siinä vanhalta koneelta niitä siirrettäessä sitten sattunut jotain outoa. Saako sitä konetta enää ollenkaan käyntiin, että voisi uudelleen tehdä sen osoitteiston Vie -toiminnon ja ottaa osoitteet joko levylle tai muistitikulle ja yrittää uudelleen tuota Tuo -toimintoa uudella koneella?

Tässä vielä ohjeesta kopioituna tietoa, että mistä osoitteisto XP:ssä löytyy:

• Windows muuntaa kaikki Windows-osoitteistossa olevat yhteystiedot automaattisesti uuteen Windows-yhteystietojen muotoon, kun päivität tietokoneen Windows XP -version tähän Windows-versioon.

• Windows-osoitteiston yhteystietojen tiedosto on Windows XP -tietokoneessa yleensä kansiossa C:\Documents and Settings\käyttäjänimesi\Application Data\Microsoft\Address Book. Osoitteistotiedostolla on .wab-tunniste, ja se on yleensä nimetty käyttäjänimesi mukaan. Jos tätä tiedostoa tai kansiota ei näy, piilotetut tiedostot on ehkä näytettävä (katso Näytä piilotetut tiedostot). Kun Windows-osoitteistotiedoston tuonti on valmis, kukin yhteystieto näkyy omana .contact-tiedostonaan.

Fiora kysyi:

Onko olemassa ilmaista äänenkäsittelyohjelmaa mistä sellanen löytyis? Pääsis leikkimään... :)

Ja Humulus vastaa:

Fiora, katsopa vaikka näitä, jos joku olisi etsimäsi http://www.ilmaisohjelmat.fi/aanenkasittely tai sitten joku täältä -> http://www.download.fi/

Oma suosikkini on Magixin Music Cleaning Lab, josta maksoin muutama vuosi sitten 15 euroa. Minun versioni on jo himpun verran ehtinyt vanhentua, tai oikeastaan, sanotaan niin, että se ei ole ihan viimeisin ja nimikin näyttää pikkuisen muuttuneen. Saan sillä nauhoitettua mistä tahansa koneeseen kytkettävästä äänilähteestä, korjailtua ja leikattua ääniraitaa ja lopuksi kaiken poltettua siististi cd:lle.

CD-levyjen rippaamiseen kätevä väline on CdEx , sillä saat levyn sisällön suoraan mp3:ksi, myös waveksi tietenkin.

Magixilta minulla on lisäksi Webradio Deluxe, jonka pitäisi tuntea kaikki maailman verkkoradioasemat mutta kun lähetysformaatteja on kymmeniä, niin kaikkia en vain saa toimimaan. Niitä, jotka toimivat, voin ohjelmalla nauhoittaa ajastetusti.

kiitos :slight_smile:

Kerro fiora sitten kokemuksiasi!

Itse asiassa se vanha kone pelittää nyt, ja kaikki on tallessa, huh! Mutta se on tuolla parinsadan kilometrin päässä… ja saadaan se kotiin vasta tammikuun lopulla. Pääseepähänn sitten eroon yhdestä vanhasta hitaasta kökkökoneesta, jota lapset ovat käyttäneet, laitetaan mun entinen kone sen tilalle.

En minä enää muista millä tavalla ne osoitteet tallennettiin, muistaakseni ne eivät tallentuneet sillä vie-komennolla, ja ne piti hakea tiedostoista toista kautta. Tietokonetyyppi oli neuvomassa, joten luulisin että se oli oikein tehty, tiijä häntä…

Minulla on windows vistan sivupalkissa Ylen radio Suomi, mutta nyt ei kuulu mitään, en saa avattua. Onkohan vika ylen päässä vai missä.

Kyllä radio minulla kuuluu, eli ei taida vika olla Ylen päässä.

Live radiolla on maksimäärä yhteyksiä, joihin se voi ohjelmaa välittää. Kun kuuntelijamäärä saavuttaa tämän ylärajan, niin uudet kuuntelijat saavat odottaa. Silloin vika ei ole oikeastaan kummssakaan päässä. Voiskohan olla tätä kysymys?