Apua , neuvoja ym. asiaa tietokoneista

Nyt just yritetään selvittää miten eri nettisivut saa laitettua läppärille suosikkeihin siihen sivun vas. reunan listaan. Saatiin kyllä lisättyä mm. Pentti suosikiksi mut se näkyy kuvakkeena ruudun keskellä. Saako tällä edgellä ollenkaan sitö allekkain olevaa suosikkilistausta, sitä jonka voi sijoittaa sivupalkkiin aina näkyvillä olevaksi? 

Onko teistä kukaan kokeillut win 11 käyttöjärjestelmää? Onko kuinka erilainen kuin tämä win 10?

Mulla oli Win7, nyt kun ostin läppärin niin siinä tuli Win11. En oo pahemmin vielä tutustunut mutta näin ensikäytön perusteella ei eroa seiskasta niin paljon etten osais käyttää kuhan nyt totun siihen että ruudun näyttö on hiukan erilainen.  

Pitihän se tehdä win11, koska tulee uutta tekniikkaa, ja vanhat tietokoneet ei enää pärjää kehityksessä.
Sitten kun win. 10 kehitys lopetetaan tietoturvapäivityksineen, niin vanha rauta muutetaan Linux koneiksi.

Varsinainen aihe on se että ei pitäisi hyväksyä mitään eri laitteiden synkronointeja. Siinä käy niin että kaikki talletettu on kohta kymmeneen kertaan kun joka laitteeseen menee samat jutut. Samoin kadun noita ilmaisia pilvipalveluja. Sinnekin menee kaikki jutut ja tukkii kaikki paikat. “Ilmaisuuden” Idea onkin juuri tämä, täyttää tuo ilmainen tallennuskapasiteetti ja myydä uutta. Sitten vielä sekin että kun poistaa jotain pilvipalvelusta niin ohjelma poistaa sen myös koko laitteesta ja ties mistä. Sitten kun näitä juttuja alkaa selvittelemään niin siinähän menee aikaa, kun ei tätä työkseen värkkää.

Oli hankittava siipalle uusi kannettava, ja siinä tuo Win11 asennettuna. Käytössä on ollut aina Microsoft Officen toimisto-ohjelmat, ja kokeiltiin asentaa nyt tuo Microsoftin ilmaisversio. Se on kuitenkin niin erilainen verrattuna aikaisempaan, että isännällä meinasi mennä hermot.
Netissä kaupataan Windows Office Professionalia kertamaksulla ja hinta on alle 30e. Kannattaisikohan kokeilla sitä? Onko kellään kokemuksia vastaavasta?

Käytin sitä töissä, uusia ohjelmistoja ilmestyi aina päivitysten yhteydessä. En muista olisiko ollut hankalampi siirtyminen kuin muutkaan. Löytyykö netissä siitä esittelyä avuksi?

Mun mielestä Officea ei saa enää ilmaiseksi mistään eikä se nykyisissä Microsoftia käyttöjärjestelmänä käyttävissä läppäreissä enää ole vakiona, kuten ennen oli. Tutkin asiaa kun juuri hiljattain ostin uuden työläppärin.
Eli se lisenssi pitää tosiaan ostaa erikseen ja ladata koneelle itse. Se on nykyään nimellä Office365.
Halpis ilmaisohjelma on OpenOffice, se on hyvin samanlainen kuin Word. Sillä pärjää jos vaan kirjoittelee jotain. Sitten taas jos tarvitsee Exceliä tai muuta laskemisohjelmaa niin se Office365 pitää melkein välttämättä hankkia.

Halvemmaksi tulee, kun tilaa sarjanumeron ja sitten lataa office sovellukset.
Niin minä olen tehnyt.

Edit: minä kun olin opiskelemassa, niin ostin aktivointikoodin ja latasin Office Home & Student sovellukset.

Mistä sen sarjanumeron saa?

Kun hakee aktivointikoodi office, niin tulee niistä kuvia ketkä myy.
Eka on norjalainen, mutta suomeksi sivu.

Tuo tuli automaattisesti.

1 tykkäys

Kiitos tiedosta, hyvä tietää jos sattuisi jossain vaiheessa tarvitsemaan.

1 tykkäys

Kiitos tiedosta Pepino

1 tykkäys

Nyt sitten ostin tuon ohjelmiston, ja olikin yllättävän helppo juttu. Maksu tilille, ja latauslinkki tuli välittömästi koneelle. Latasin sen, ja homma toimii ilman mitään ongelmia. Hintakin oli vain 25 euroa.
On se hienoa, kun täältä saa näitä hyviä neuvoja muissakin, kuin kasviongelmissa. Kiitokset vielä kerran Pepinolle

1 tykkäys

Ole hyvä!

Onneksi onnistui.

Minulla on ollut n. 4 vuotta win 11 ja heti alussa tuli ongelmia.
Turvasovelluksessa oli vikaa, joten latasin win10 ja takaisin win 11

Win10 korjasi sen turvasovellukset.

Win11 sisältää lisäksi ärsyttävä turvaominsisuus. Testasin sitä mitä se tekee ja poistin sen käytöstä. Ei tarvinnut asentaa järjestelmää uudestaan, vaan rekisteriä muokkasin.

Minulla ongelmana sähköpostiosoite minkä haluaisin pois mutta en sitä osaa. Onkohan se mahdotonta…

Sohvakukka, Kerrotko vähän tarkemmin. Halutko siis luopua kokonaan jostain meilistä?

Kaksi sähköpostiosoitetta, niitä en tarvi enää kun niiden käyttäjä on poistunut elämästä. Niitä siis yritin pois mutta en osannut hommaa. Pari viisaampaa tuttavaa yritti samaa mutta ei onnistunut heiltäkään. Asia ei oikeastaan häiritse muuten mutta harmittaa kun en osaa…

En osaa neuvoa, mutta olis kyllä hyvä tietää miten toimia. Toihan tulee monelle eteen :thinking:

1 tykkäys

Tytär sano että ne poistuu itsestään jos ei käytä kahteen vuoteen. Muuten pitää olla yhteydessä Googlen tai microsoftin tukeen.