Apua puutarhurille pistäviä ja purevia ötököitä vastaan

Tea-tree-öljyä löytyy luontaistuotekaupoista, citronella-ölyä löytyy samasta kaupasta ja ei pakkauvu sääsket lähelle kun sitä tiputtelee paijan kaulukselle ja huivin/hatun liepeisiin ( olen testannut lakkasuolla )

Araminta siis, joo luontaistuotekaupoista löytyy. Itse olen käyttänyt teatree-öljyä jo melkein 20 vuotta erilaisiin “vaivoihin” tai niiden ennaltaehkäisyyn ym, joten kuvittelen pienessä päässäni, että se on kaikille tuttu tuote. Se on niin tehokas jokaiseen juttuun. Oliko 17 kertainen vaikutus antiseptisenakin aineena apteekin desinfiointi aineeseen verrattuna.

Tuota saa myös ottaa ulkoisesti (todella pahan makuista) suun haavoihin, aftoihin ym.

Onko tää mitään ketjua, joissa voisi antaa neuvoa näistä luontaisista jutuista??

Minulla auttaa hyttysenpuremiin dermosilin kylmävoide. Tuota nyt pari purtiloa kesää varten hankittuna - nyt jo ahkerassa käytössä. Muutoin olisin yhtä paukamaa vain, kun tulee ihan järkyttävän kokoiset paukamat puremista. Mitään karkotinta en ole vielä kokeillut, kun osa haisee niin järkyttävän pahalle - minulla kun voimakkaat tuoksut laukaisee migreeniä…

Jos itikka otti ja puraisi niin aloe vera-geeli on hyvä kutinan karkottaja, auttaa myös ampiaisen pistoihin, auringon/nokkosen polttamiin ja kasvukipuihin ! Kaikkia em. kokeiltu ja hyväksi havaittu : )

Aloeveera on kyllä hyvää sitten “jälkiehkäisynä”. Meillä on myös kaapissa aina aloe vera-rasvaa.

Muuten tuo lääkevarasto onkin aika pieni, kun en käytä mitään buranaa tms muutenkaan ku muutaman kerran vuodessa. Eilen sitten päätin ottaa yskänlääkettä ja koko ilta oli kuin kovissa mömmöissä olisin ollut:/ Muksut kyllä lääkitsen ihan niiden kuumekouristuksen takiakin hyvin, mutta itse yritän olla ottamatta. Luontaistuotteilla olen pärjännyt vallan mainiosti tähänkin asti, niin miksi ei sitten tästä eteenkin päin.

Teatree öljyä myydään apteekeissakin,(ainakin siinä apteekissa missä käyn,) jos sattuu ettei ole luontaistuotekauppaa lähellä tai ei ole enää auki, kannatan kyllä mieluummin luontaistuotekauppoja, jotka ovat ensin tuoneet markkinoille tämänkin öljyn.

Jotkut taas haluavat kaiken ostaa apteekista, heille on jokin “todiste” jos tuotetta myydään siellä.

No täältä pesee hyvä konsti :

Kasvatan tontillani aina vähän kaikkien vihaamaa pujoa, mielummin marunaa, sitä kun hinkkaa hyttysen puremaan se ei kutise ja saa rauhassa jatkaa puutarhan tonkimista.

Kunnes seuraava iskee niin hinkkaan pujoa päälle.

Kiljun jos joku yrittää nyppästä pujokasvustoani poijes, se on kesän ykköshittituote.

yps joku tekee siitä kohta myyntituotteen …

… ja provikat minulle kiittooss.

Tää oli taas uutta käykö siihen kukkamaan pujo vai täyykö olla tuota lunnon villi pujoa mulla on useita pujoja myös kiinanmarunaa näyttä pujolta mutta on kirjava versio eikä kerkee kukkiin ainakaan täällä

Apteekista täällä täällä viimevuonna mainostettua Hyttys Ässää, eipä ollut vaan otin Etono Hyttysprayta. Hyttysiä oli niin että henkeen kävi, vaan tepsi tuokin, T-paidassa kuljin 6 tuntia ilman puremia. Puremiin laitoin viikonloppuna kamferitippoja, kutina häiyi ja se litku taas oli hirvikärpäsiin karkotteena käytössä syksyn.

Lehtopähkämön pitäisi estää hyttysiä, haisee vaan niin kamalasti. Jos joku tarttee taimia niin laitan postiin, Ovat tietty yhä hengissä kunhan järvesssä vesi joskus laskee.

mumimyy

tiistai, 12. kesäkuuta 2012 - klo 19. 36

----------------------------------------------------------------

Tää oli taas uutta käykö siihen kukkamaan pujo vai täyykö olla tuota lunnon villi pujoa mulla on useita pujoja myös kiinanmarunaa näyttä pujolta mutta on kirjava versio eikä kerkee kukkiin ainakaan täällä

----------------------------------------------------------------

Minä kokeilin kerran villipujoa nilkkaan hinkkasin bussipysäkillä, eikä se kutissu yhtään enää sen jälkeen.

Mielenkiintoinen kirjava kiinanmaruna, hmmm löytyykö kuva? Kokeilen seuraavksi.

En viitsisi hinkata mitään kaunista pujoa jos sellainenkin on jalostettu, mutta ihan niitä villipujoa. Voi olla että hetken karkoittaakin kun hinkkaa iholle, mutta itse ainakin kokeilin niin pitää kokoajan hinkata, eipä paljon nopeuta hommia jos kokoajan pitää lisätä. Ja minulla ainakin loppuu pujot ennenkuin hyttyset :slight_smile:

Sota on julistettu.  Kuuluu vain ininä ja läiske.Välillä lasketaan kaatuneet, yli kymmenen alle puolessa tunnissa. Nyt taitaa olla välirauha, ei kuulu mitään.

sota 

Miten eroon kasteluvesisäiliöiden hyttysen toukista?? Voisiko veteen laittaa jotain mikä tappaisi, muttei haittaisi syötävien kasvien kastelua? Ne taisi hapenkin ottaa ihan ilmasta... Ei noihin kalojakaan voi oikein laittaa...

Ennaltaehkäisevästi kansi tai hyttysverkko? Muistaakseni sadevesitynnyrien suojaverkkoja on myynnissäkin.
Jumbosukkahousut pingotettuna tynnyrin päälle?

Mitähän pieni määrä mäntysuopaa tai tolua vaikuttaisi? Kasveja se ei ainakaan tapa.

Tyhjennän vesisäiliöt kokonaan kun huomaan toukkia. En tietty kaikkia heti ja jää ilman vettä, mutta kuitenkin epäsäännöllisen säännöllisesti.
Tosin mulla on niin pieniä säiliöitä, 2 kpl. kuution kontteja on isoimmat.
Ajatusasteelle on vielä jäänyt kankaan kiristäminen vesisaavin suulle ennenkun se laitetaan rännin alle, niin sinne ei hyttyset pääse muniin , ja roskatkin jäis siihen kankaan päälle.

Muoks. Marjaluteen kokoisia mustia sukeltajia ilmaantuu usein meille vesiastioihin, kai nekin on niiden toukkien perässä, syövät niitä ja muita öttiäisiä joita sinne veteen joutuu.

Oon joskus leikkinyt ajatuksella, että kesämaalla, jossa hyttyset usein saavat rauhassa pesiä kasteluvesitynnyrissä lisääntymiseen tarvittavan ajan, lorauttaisin tynnyriin vähän  ruokaöljyä. Luulisin sen estävän toukkien ilmanoton, enkä ole keksinyt mitä vaaraa siitä olisi ympäristölle. Mitä ajatuksia herättää tietävämmissä.

Nyt ovat hyttyset saapuneet, eli kesämaalle ei sitten ole paljoa asiaa pariin kuukauteen. Niinkuin aiemminkin sanoin, maksaisin mielelläni etelänmatkan hinnan, jos voisin oleskella maalla kesällä, 

Niin tuntuu hyttyset olevan ärhäkkäällä päällä, meinasivat syödä mut kokonaan aamupalaksi.

Araminta, olen viime kesänä kokeillut tuota öljyjyttua. Toimi ihan hyvin, mutta sitten, kun otin kastelukannulla vettä tynnyristä, kannun kyljet samalla rasvaantuivat.

Parhaita systeemejä vesiastian suojaamiseen on vetää vanha valoverho puntun yli ja sitten kuminauhaa sopiva pätkä, joka sitaistaan pitämään kangas paikoillaan. Silloin vesi säästyy hyttysen poikasten lisäksi myös roskilta.

Joo, tuo oli ainoa varjopuoli, joka oli tullut mieleeni. Toisaalta ajattelin, että ehkä on parempi, jos öljy jää kannun kylkiin eikä veteen, mieluummin pidän öljyisen kannun kuin hyttyset. Oliks sulla muita havaintoja konstin toimivuudesta tai haitoista?

En mielelläni laita mitään kahden käden virityksiä tynnyrin päälle, kun kannu on aina tynnyrin vieressä ja tynnyri kasvimaan laidassa, siitä nappaan yhdellä kädellä vettä, kun huomaan jonkun tarttevan kastelua.

ThermaCell on ihan paras vehje! Ilman sitä ei tulisi monesti työnteosta yhtään mitään. Meille hyttyset ilmestyivät eilen… argh!