Pistin viime vuonna hieman jo seissyttä puuhaketta viljelylaatikon katteeksi ja niistä levisi jokin sieni viljelylaatikkoon ja nyt noita sieniä puskee aika lailla kasvien seasta.
Tunnistaisikohan joku mitä sieniä kyseessä ja ovatkohan myrkyllisiä?
Vähän vaikea nähdä kuvasta mutta oiskohan ne jonkin sortin mustesieniä (Coprinus)? Yleisiä ovat ja itiöemät tuhoutuvat nopeasti. Vaarallisia ne eivät varsinaisesti ole muuten kuin alkoholin kanssa nautittuna tai kerättynä paikoista joissa ne ovat päässeet imemään itseensä ympäristömyrkkyjä.
Sienirihmastot lahottavat puuainesta ja kasvavat aina siellä missä niille on hyvät olosuhteet. En nyt menisi noita syömään, mutta mitään haittaa niistä ei ole!
Kolmemetrinen lumipalloheisi on niin pahasti vuosien saatossa syöty tuholaisten toimesta, että olen valmis luopumaan siitä ensi kevään kukinnan jälkeen. Alkuvuosina jaksoin ruiskutella, mutta pensaan kasvettua isoksi ja myös näyttäväksi en ole jaksanut euroja siihen tärvätä. Kasvupaikka on on suojaisia loiva rinne, kuiva ja aurinkoinen. Mikä showstopper sopisi ko. pensaan tilalle? Lähistöllä on marjaomenapensas, ei kuki vielä, iso Poppius, kolme muuta pensasruusua, joku jasmike, mongolianvaahteroita, pylväskatajia. Rusokuusama ei tule kyseeseen, mutta ehdotelkaapas jotain kivaa ja kukkivaa?
Lumipallopensas menee meilläkin poistoon, valtavasti isoja kukkia ja kaatuu aina tuulen ja sateen voimassa komeimman kukinnan aikaan. Oksasakset kateissa a silppuriin mahdollisuus jo keskiviikkona. Siitä se lähtee ylöskaivuu ja istutus. Heisinälvikkäät kaluavat pian lehdet. Showstopper ideaa tännekin....
Heisinälvikäs on nimensä veroinen tuhokas. Mietin, että josko uskaltaisi kokeilla kultasadetta, parin kilometrin päässä meiltä yhdellä pihalla kasvaa liki kolmekymmentä vuotta vanha pensas ja on komea kuin mikä. Muuten en kyllä keltaisesta väristä tykkää isoina pintoina, mutta sateessa on jotain arvokasta. Kotakuusamiakin pohdin, mutta taitaa olla sillekin liian kuiva paikka ja pensas jäänee pieneksi.
Luontoaiheinen, vaikkakaan ei kasviaineinen ongelma. Täällä on tosi fiksuja ihmisiä, osaako joku sanoa tähän lauseeseen jotain, itse suhtaudun aika epäilevästi, varsinkin kun kävin tarkistamassa Kuningaskuluttajan sivuilta sen mikromuovien listan:
Kuorivat rakeet ovat polyetyleenirakeita (polyethylene), joka on polymeeri. Ne ovat biohajoavia vaikkakin synteettisiä: Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) classifies polyethylene as an inherently biodegradable material.
Yritän karsia mikromuovit kosmetiikastani kun en tahdo aiheuttaa mitään moskakerääntymiä valtameriin. Eläinraukat:-( ja sitä myötä myös ihmisraukat!
Mä käännän tämän sun ongelman kyllä kätevästi kasviaiheiseksi :) En mä tuohon hajoavuuteen osaa mitään sanoa, mutta synteettinenhän se on. Tee oma kuorintavoide sokerista, oliiviöljystä ja yrteistä, säilyy hyvin pari kuukautta, niin ei tarvitse olla jatkuvasti uutta tekemässä. Sokeri sopii kasvoillekin, suolaa voi käyttää koko vartalolle. Kuorintaan käy myös mantelijauhe, sen voi sekoittaa tilkkaan vettä tai öljyä tai vaikka jogurttiin. Myös kosmetiikkahyllystä pitäisi löytyä tuotteita, joissa on käytetty luonnonaineksia.
Juu Kreeta-Eulaalia, kiitti vinkistä, en olisi älynnyt että suolaa ei kantsi käyttää kasvoille. Käytän sitä jo vartalolle:-)
Mut, ongelma on vähän laajempi kuin tuo. Nimittäin myyn itse kosmetiikkaa kotimyyntinä ja mietiskelin tuota vastauksen oikeellisuutta. Olen miettinyt lopettamista, mut katson nyt ens josko saan omatuntoani korjattua sillä että muutan omaa käytöstäni. Ja ehkä jos pikkuhiljaa osaisin opastaa niitä tavis-ajattelemattomia-tietämättömiä parempaan kosmetiikkaan jota toivottavasti edustamassani valikoimassa on myös…?!
Tavallaan kasviaiheinen kysymys, mikä on signeerauksessa oleva nimi? Olin jo viskaamassa roskiin (oli kamalissa kehyksissä)m kunnes tajusin että kuvahan on aito eikä painettu ja kauniskin vielä.
En oikein tiennyt, minne kysymykseni laittaisin kun olen hankkimassa hieman suojia lavakauluksille, tai siis siinä kasvatettaville kasveille... :)
Kumpikohan olisi parempi vaihtoehto: Harso vai kasvihuonemuovi? Kasvihuonemuovi houkuttelisi enemmän, kun on nätimpi, mutta suojaako se vähemmän kuin harso? Hankkijalla kun on tänävuonna tälläsiä..
Mistä johtuu ettei kylmää kaivovettä saisi suihkuttaa …
Kun lumipalloheisiä söi pienet mustat örrit niin otin suihkun ja pesin puskan oikein penteleesti ja paineella…niin lähti örrit Ja sain kauniin kukoistuksen. Leikkaan joka vuosi pari oksaa sieltä täältä…ja juurille lisää multaa pari lapiollista. Juhannusruusun kanssa on isompi ongelma kun kasvaa niin tolkutonta vauhtia ja kukinnan aikaan kun tuloo kunnon rankkasade…niin on raiskatun näköinen puska. Leikkaan syksyisin sen noin itseni mittaiseksi.
Tannja, mulle tuli heti mieleen kasteluasiat. Jos siinä on harso niin se läpäisee sadeveden, jos muovi niin joudut sinne alle kastelemaan vaikka sataisikin.
Ai mistähän johtuu Ainankin mulla, kun kerran kastelin kasveja suoraan kaivoveellä, niin ihmettelin illalla kun Valeangervojen lehdet oli lurpsahtaneet/tummanvihreät… ihan kuin ne olisivat paleltuneet jotenkin. Oli Heinäkuu +25c .
Suihkutan aina varmuuden vuoksi lumipalloheiden jo eka kerran silloin kun se on nupuilla ja vielä toisenkin kerran kun se kukkii, niin pääsee eroon niistä mustista pienistä öttiäisistä. Ei ole kaivovettä, vaan ihan vesijohtovedellä suihkuttelen ja voimakkalla suihkulla. Kaivoveden sopivuudesta siis en osaa sanoa mitään.