Ainahan välillä saa savusukellusta harjoittaa. Kylmä hormi tai matalapaine.
Pienillä tulilla aloittelee…
Täällä on viimeiset takkatulet tälle kesälle.
Pieni ulkoroihu on varattu takkaan vuoden 25 aloitukseen keväällä. Lämmittää ja kuivattaa hormin, savut ei tulvi väkisin sisään. Hiustenkuivaajakin kuulemma palvelisi samaa tarkoitusta.
Se tässä ärsyttää kun on kokemusta ja monena päivänä poltin kokeeksi pikkuisen roskia ja savut meni oikeaan suuntaan.Ehdin jo epäileen että joku on tukkinut savupiipun pään, no onneksi ei. Puhutaan joskus ilmalukosta, mielestäni se olisi silloin kun piipun pää lämpiää…
Hormiin voi tulla ns.höyrytulppa ja mökki haisoo savulle, me aikanaan kanssa kylmään hormiin alettiin poltteleen klapeja vaan ei enää. Monia vuosia ollaan nyt esilämmitetty lämpökynttilöillä …10 kpl uuniin ja pelti apposen auki. Meillä pelti on auki takassa kesäisin muutoinkin. Ja eilen aluksi sitten pientä pilkettä jotta nähtiin savuttaako vai joko hormi on valmis töihin takan kanssa.
Keväällä, kun käväsin huslabralla, niin sieltä on tullut kutsut kaikenlaisiin testiin.
Olen peruuttanut aikoja.
Päätin, että käyn yksityisellä, koska huslab on huono.
Syysmasennus iskee päälle, vie toimintakyvyn.
Auttaisiko kausivalot, kevään kylvösuunnitelmat, vesijumppa…
Tää on joka syksyinen vaiva, sen kanssa on ollut pakko oppia elämään. Onneksi tietää että loppuu kun aurinko rupee näkymään tammikuussa.
Ei tälläisillä syyspäivillä ole hätää, aurinko paistoi koko päivän. Pimeys miullekin tuo haasteita.
Seuraavat päivätkin kauniita.
Syksyllä, kun olin vielä opiskelemassa, niin unirytmi meni sekaisin, kun välillä jouduttiin mennä myymään niitä tuotteita.
Onneksi eioo ollu koskaan masennusta,ees pimeyvvestä.
Ku asuakas on valittannu etton pimiää,niin oon aatellu sanoa että laita valot päälle.Onneksi enoo koskaan sanonu,onhanse yksilöllistä.
Ite enoo ”kärsinny” etton pimiää,oon päivät ollu kirkkaissa valoissa töissä.Varmaan on auttannu asiaan,sais nähä ku seki loppuu niin tuleeko ”oireita”
Ei se auta vaikka istuisit lampun alla koko päivän, ainoa joka vähän auttaa on kun lähdet maantielle lampsimaan. Luonto on paras lääke mutta kun tulee kovat pakkaset niin sitäkään ei voi harrastaa.
Itse olen täällä pohjoisessa huomannut, että kesäkauden valoisien öiden jälkeen tuntuu aluksi, että pimeyden tulo rajoittaa tekemisiä. Kesällä voit vaikka aamu kolmelta (jos huvittaa) lähteä katselemaan, kuuntelemaan ja haistelemaan luontoa.
Näin syksyn pimetessä tulee tunne, että mitäs tässä nyt tekis.
Kesällähän on muutenkin monenlaista hommaa ainakin pihalla ja näin lokakuussa sekin loppuu kuin seinään ja taas tulee tunne,että mitäs tässä nyt tekis.
itse olen järkkäillyt harrastuksia ja mainitsemasi liikunta on kaikki kaikessa. Mutta äläppä huoli, 21.12 on talvipäivän seisaus ja siitähän se kevään ja valon odotus alkaa.
Eli ei hätä ole tämän näköinen - talvipäivän seisaus on jo melkein ovella Oli jotenkin lohduttavaa
Tää lokakuuhan on nyt tällä hetkellä aivan loistava, ilma on lämmin, kuiva ja aurinkoinen. Ihana olla ulkona sen ajan mitä valoisaa nyt riittää. Ens viikko on ennusteissa myös samanlainen. Kyllä meidän kelpaa. Imetään nyt kaikki siitä akkuihin !
Minua ei syksyn pimeys ole masentanut vaikka kevään lapsi olenkin. Aika mukavaa kävellä hämärässä pikku sateessa. Olen varmaan vähän omituinen. Talven kovat pakkaset kyllä vähän ärsyttää.
Meillä kanssa isäntä vaipuu synkkyyteen ja on niin tylsää ja mikää ei huvita häntä, olen jopa yllyttänyt hankkimaan toisen harrastusauton kun smart on kunnossa. Mutta kukaan ei tarjoa teknisesti kunnossa olevasta smartista kuin tonnin vaihdossa, siinä on lakkavika ja isäntä kukittanut tarroilla ne kohdat. Joten toivoa pitää et jokin liike ottaa sen sisään isommalla summalla ja isäntä saa talveksi uuden projektin.
RISA täällä toinen syksy ihminen ja uskon että se johtuu syntymäajasta et tykkää syksystä ? Nautin syysväreistä ja kun lehdet putoaa ja kuura tekee kepposia mut kevätkin on kivaa aikaa. Räntä ja kesäkuuma ei ole suosikki aikojani lainkaan.
Syksy kon minulle parasta aikaa, kesän kuumuuden jälkeen nautin viileästä mutta en silti tykkää kovista pakkasista.
Minun paras vuodenaikani on se roudaton aika , silloin kaikki käy.
Kun on pakkasta ja lunta & jäätä, se ei toimi minulla. Tauti on silloin aina pahimmillaan eikä elämä maistu.
Nyt on piha paketissa vain lehtiä voi haravoida kun jotkut puut pitää lehdistään kiinni vielä, mut mitään ei oikein ole talveksi keksitty kun leipominenkin jäi kun sähkö on niin kallista. Heivattiin juuri kellarista 20 kg erillaisia jauhoja mettään, siis ei pakkauksineen tietenkään. Ennen meillä oli talvikautena aina viikonloput kummilapsia ja tukityttö …siin oli puuhaa vaan aikuistuttuaan ne haihtui pois. Tyhjiö jäi …