Kahlasin ketjun läpi tökkivällä tabletilla + googlasin, mutta en löydä tietoa asterin esikasvatuksesta. Jotta onko liian aikaista kylvää vai saisiko näin aikaisemman kukinnan. Vai saattaako näin toimien itsensä liemeen?
Terv. Nimim. Liemessä jo valmiiksi :)
Huhtikuussa ne ehtii kylyvää ![]()
Hä? No ei ainakaan mun kasvatuksella (alias kidutuksella) kerkeis huhtikuussa. Nyt on hyvä aika. Helmikuussaki oon jauheliharasioihin kylväny. (Ja samassa mullassa kesäkuuhun asti…
) Siitä hyvä, ku asterit tekee varresta juuria, niin voi huoletta haudata syvempään.
Helmikuussa minäkin asterit kylvän, kukkivat heinä-elokuussa.
Se on siellä Rovaniemellä lupsakampi tahti? ![]()
Laitanpa aamulla kasvamaan ![]()
Niin näköjään
Kuukkeli se väitti että huhtikuu
Tääläki asterit taimella,tosin piti tehä paikkaus ku osa taimista pyörtyilee ja keltasesta oli itäny peräti YKSI siemen.
Loppuvat omista kuivatut siemenet,net iti melekeen 100 prosenttisesti.
Kyllä nuo kaupan siemenet ovat suuri kysymysmerkki.
Pitäisi varmaan kaivella siemenlaatikoita ja -pussukoita ja laittaa pari siementä kokeiluun...
Mä ostin äsken lidlistä (eipähän menny vappuajelu hukkaan) "astereita" ja nyt epäilen onko nuo ees astereita kun latinankielinen nimi on callistephus chinensis? Yksivuotisiksi väittävät. Nyt emmin onko myöhäistä kylvää esikasvatukseen vai liekö paras ootel ens kevääseen? Suorakylvö lienee poissuljettua?
callistephus chinensis = kiinanasteri
Yksivuotiseksi väittää wikipetiaki
Haa, kiinanasteri. Mä en oo tienny astereita olevan kuin syysastereita ja luulin tähän asti et jokin yleisnimi “asteri” on heti automaattisesti syysasteri. Hyvä ku selvisi tämäkin.
Asteri-joku kai tääkin on mutta mikä?? lehdet on ihan samanlaiset kuin esm. kiinanasterilla , toista metriä korkee ja leviää reippaasti.

Reunusastereita
Haroasteri
Haroasteri leviää maltillisesti, ei ole ollut ongelmaa. Tykkään siitä kovin.
Emolta aikoinaan saatu asteri (joku ?) erittäin ihana kirkas sinivioletti väri , ei ollenkaan kuvassa oleva väri, kukkii tosi paljon ja kauan, ei liian korkee, tykkään
Näin jossain punaisen syysasterin kuvan, ja päätin haluta sellaista.
Ainut paikka, josta sitä löysin oli Kodin Kukat. Sain paketin tänään. ja yllätyin, kun siellä ei ollutkaan taimia,
vaan muovipussissa juurakoita, joissa oli pari pientä verson alkua.
Laitoin ne maahan, mutta saa nähdä nouseeko sieltä keväällä mitään.
Suosikkini on viime syksynä ostamani, ihanan värinen, kerrottu lajike "Patricia Ballard"
Keräsin siitä nyt siemeniä. Onnistuuko syysasterin kasvatus siemenistä?
Pitäisikö siemenet laittaa maahan nyt syksyllä?
Olen aina jakamalla lisännyt.
Kokeile ja kerro sitten kuinka kävi.
Royl Ruby kärsi kovosti kuivuudesta kuusen alla.