Voi Kurppa , …Mun käly on Ruby nimeltään ja tuo on hänen lempivärejään , jos tuo ehtii siementää , saiskos anella ?
Ei taida ehtiä siementää, muistuttele keväällä niin postitan alun.
Valkea reunusasteri ilahduttaa kun juuri muuta ei ole enää kukassa.
Seiska sivulla kuvassa oleva lila asteri oli tehnyt muutaman siemenen.
Jes. Nyt on minun eteläseinustan kukkapenkkiin luvassa matalaa syyskukkijaa, ostin kolme Patricia Ballardia siihen reunaan. Toivottavasti on niin kiva kasvi kuin uskon, kiara tuolla aiemmin ainakin sitä kehui. Ehkä siirrän siihen penkkiin taaemmas vielä toisesta penkistä korkeampaa Elsaa, siitäkin tykkään kovasti. Mulla oli aiemmin jotain maatiaislajiketta, joka levisi ihan kamalasti, Elsa ei leviä, ja ei varmaan tuo Patriciakaan. Syyskukkijoista on aina pulaa.
Ei oo tosi.... rupesin Patricioitani istuttamaan ja katsoin tarkemmin lapusta että mikäs se istutusetäisyys onkaan... 30 cm... hetkinen, korkeus... 70 cm!!!! Voihan kökkö, ei se ollutkaan matala! Luin ostaessani sen lapun jotenkin väärin, luulin korkeudeksi 30 cm. Olenpa pöhkö! No, nyt ei tarvitse Elsaa kaivella ja jakaa toisesta penkista Patriciat joutuvatkin penkin takaosaan. *huoh*
Mä taas pohdin tätä mun kuivan eteläpenkin reunusongelmaa. Ostin eilen verikurjenpolvia, isoniittyhumalaa ja alppiasteria. Nyt arvon mitä siihen laittaisin. Penkin keskipaikkeilla on kuolanpionit, sekä tulppaanit. Niiden eteen pitäisi laittaa jotain. Tuo alppiasteri ei vain taida olla tarpeeksi rehevä, korkea ja aikainen peittämään lakastuneet tulppaanit.
minusta mätäsharso on kaunis reunuskukka!kevyt ja valoisa!ja kukkii koko kesän!
Haroasteria on taas pakko kehua, kun siitä niin tykkään.
Olenko oikeassa paikassa kysymässä kuvaamani kukkaa?
Eli jonkinlainen Asteri, mutta mikä? Tekee nuput vasta syys/lokakuussa ja alkaa kukkimaan vasta kun kylmenee tai pakkasta. Nyt upeana pehkona penkissä edelleen.
Tätä samaa on kolmessa eri värissä, lila, valkoinen ja tämä
Kiitos vastauksesta![]()
Asterilta vaikuttaa. Korkeudesta ei ollut mitään puhetta. Miulla on noin 50cm korkeita reunusastereita jotka kukkivat tosi myöhään.
Kiitos vastauksesta.
Astereita on monenmoisia niin olisiko tämä syysasteri tai joku muu asteri.
Kun lukemani mukaan toiset asterit ei kuki enää pakkasilla? kylmillä ja vielä marraskuun aikaan kuten muinakin vuosina.
Sietää lumen ja kovan pakkasenkin.
Täytyy käydä mittaamassa korkeus.
Syysasterilta näyttää. Kukkii myöhään, ja kestää helpostikkin -10 pakkasta, ellei kylmempääkin. Nätisti kukkii lumenkin seasta. ![]()
Mikähän olisi suositeltava naapuri sille korkealle lilalle erittäin hyvin leviävälle asterille? En tahtoisi käyttää mitään muoviesteitä ja tykkää tuosta muuten, mutta sille pitää löytää yhtä vahvaa seuraa. Nyt näyttää siltä, että ukonkello pärjäisi sen kanssa, sillä sekin kasvaa äkkiä korkeksi. Riittääkö se, että naapuri kasvaa korkeaksi ja peittäväksi suht nopeasti keväällä, ettei asteri rönsyile sen allle pimeään?
Mulla kasvaa syysasterin viekussa lehtosinilatvaa, ja edessä koreakärsämöä. Hyvin ne on sovussa pysynyt.
Syysasteri...
Mikä ihmeen liljaki siulla vielä noin upeesti kukkii ? Miulla kukkii kirkkaan sininen asteri.
Puulilja ‘Purple Lady’
Nää on näitä aleostoja, myöhään istutettu.
Kyllä tuoksuu julmasti ja kauas ![]()
Ihanan lämmin syysasteri"hyönteisbaari"kuva!![]()
Upea puulilja!![]()
![]()
Syysasteri ei ehtinyt avaamaan kukkiaan ulkona, joten viikko sitten poimin lumen seasta muutamia isonuppuisia latvoja. Nyt ne on alkaneet sisällä avautumaan. Nämä tais olla viimeiset tänä vuonna omasta pihasta kerätyt maljakkokukat. Kimppu ei ole nätti, mutta silti piristää harmaata päivää.