Atsalea, Rhododendron simsii

(huonekasvit)

Olen kovasti onnessani kun olen viimmeinkin onnistunut kukittamaan valkoista atsaleaani uudelleen. Se vietti viime kesän ulkona ja ilmojen viilennettyä toin sen yläkuistin viileään ja pohjoisikkunan valoon. Se pääsi minulta pari kertaa kuivahtamaankin mutta siitä on muistona vain pari ruskeaa lehteä.

Nyt se kukkii uudelleen, vaikka toivoin että se jaksaisi odottaa vähän kesemmälle, että olisin saanut sen ulos näkyville. Siellä se reppana nyt kukkii yksikseen ja minä vain sitä katselen siellä yläkuistilla.

Pyydän anteeksi kuvan laatua, pitää kuvata isännän kameralla kun jätin omani vahingossa töihin.

Onnittelen, tuo on saavutus! Olen myös yrittänyt kukittaa atsaleaa uudelleen, mutta en ole saanut edes pysymään hengissä.

Yhden kerran itse vain onnistuin uuteen kukittamiseen. Tällä hetkellä omani on tyhjä ranka.

Olisi kai varmin lannoittaa sitä alppiruusulannoitteella? Ja on varmaan eri lajit jotka talvehtivat ulkona?

Eilen sitten sain näin hentoisen punaisen Atsalean. Nyt on sitten etsittävä hoito-ohjeita, että saan säilymään pitkään. No pitkään säilyvistä kukista sivuhuomautuksena sanottakoon, että vielä on aikas hyvässä kunnossa joulutähtikin jonka sain jouluksi.

Hei voisiko joku kertoa atsalean hoito-ohjeita? Ostin äidilleni sellaisen lahjaksi mutta en kaupassa kysynyt hoidosta mitään :S

Pari kertaa viikossa pitää upottaa muutamaksi tunniksi veteen. Näin minulle kerrottiin.

Vein tuon omani syntymäpäivälähjaksi miehen serkulle, mutta ostin takaisin k-kaupasta samanlaisen itselleni.

Eikös atsaleaa voi kasvattaa ulkonakin?

Vai onko se eri atsalea kokonaan?

On eri laatuja ne ulkona kasvavat atsaleat. Talvenkestäviä ulkoatsaleoja saa puutarhaliikkeistä.

Onko kellään kokemusta/tietoa niiden kasvatuksesta. Happamaan rodojen seuraks?

Keväällä istutin kaksi kevätatsaleaa rodon viereeen. Muuten samat kasvuvaatimukset kuin rodoilla, mutta sietävät enemmän aurinkoa, koska tiputtavat lehtensä talveksi.

Luulin niitä ikivihreiks! Jotenkin sen oloisia ovat.

Alla parikuvaa Azaleoista jotka kukkivat ulkona keväällä

ulkoazaleoja.

luteum? Kelta-azalea.

Rodoketjuissa on ollut juttua ulkoazaleoista, ja vanhoissaketjuissa.

Kokeilin kerran kukkakaupoissa myytäviä Azaleoja ulkona.

Muistaaksein lehdet tippu talvella pois, keväällä oli vielä elossa, teki jonkinlaiset lehset vielä.

MAhtavan kokoinen tuo keltainen! Ajattelin niitä jotenkin pieninä ja siroina kuten ne sisällä kasvatettavat…

Atsaleani sitten otti ja kuoli.

Se kukki ihan hyvin pari viikkoa ostamisen jälkeen, mutta sitten yllättäen alkoi tiputtamaan lehtiään ja sen myötä sitä ei saanut enää piristymään.

Onko kukka nyt sitten täysin mennyttä?

Atsaleana myydään näitä huonekasveina pidettäviä joulun sesonkikasveja. Ulkona kasvatettavat atsaleat ovat eri asia. Kumpaa tarkoitat?

( Öh, atsaleojahan ne on molemmat, mutta…)

huonekasvina olevaa atsaleaa

Jaaha. Voin kertoa vain omista huonoista kokemuksista eli samoin on käynyt. Tuon hoito-ohjeethan ovat: upotetaan kerran viikossa kunnolla veteen, suihkutellaan ja pidetään ( muistaakseni) puolivarjossa. Kasvia ei saa päästää kuivumaan. Niinpä.

Omat ainakin ovat kuukahtaneet kaikista tempuista huolimatta.

Näitä sesonkirehuja tuodaan Suomeen ihan liikaa :frowning: