Minä olen saanut kyllä jopa seuraavana vuonna uudelleen kukkimaan, mutta se oli koko ajan viileähkön portaikon ikkunalla.Lopulta kasvoi niin suureksi että istutin ulos ja siellähän se ei enää talvesta selvinnyt.
No voihan pylly! Ostin juur oikein kauniin valkokukkaisen atsalean. Se kukkii niin vallattomasti, ettei lehtiä oikein näykään. Mutta sehän onkin tietty huoneatsalea… Onneksi sen voinee laittaa kesäksi ulos. Miten kylmänarkoja nuo ovat, milloin uskaltaa pitää pihalla?
Minä sain lahjaksi ruukkuatsalean, en löytänys sille omaa ketjua. On upea huonekasvi, mutta aika kranttu hoidon suhteen. Nyt olen saanut pysymään hengissä, jopa kukoistamaan jo useamman viikon ajan. Tietääkö joku, kuinka saan sen pysymään hengissä talven yli? Keväällä sitten se kyllä viedään ulos, mutta lämmitetyssä ilmassa, talven yli, pelkään ettei onnistu...
Lisäys äskeiseen, yöksi vien viileään pikkueteiseen ja joka aamu suihkutan sen kunnolla. Kasteluvetenä toimii sulatettu lumi. Tuo ruukun upotus kerran viikossa, ruukun reunaan saakka, vaiko ihan ruukun pintakin veden alle?
Isekkin ostin atsaleapuun,todella kaunis:) sitten kun nuo kukat lakastuu, kukkiiko atsalea uudestaan??
kukkii, mutta vaatii viileämpää kuin huoneenlämpö
Riippuu kai atsaleasta (lajikkeesta), mutta minulla oli taannoin ihan keittiössä ikkunalaudalla (keskuslämpöpatterin päällä) atsalea ja sehän viihtyi ja kukkikin. Atsalea pudottaa lehtiä ja kaljuuntuu alta, joten monta vuotta vanha ei välttämättä ole kovin kaunis, jos uusi kasvu jää niukaksi. Tuttavalla on ollut jo monta vuotta atsalea sisällä talven ja ulkona kesän. Ihan sekin on huoneenlämmössä.
ja sitä saa kastella useasti
Se on totta. Atsalea on juoppo.
Minä kastelin, suihkutin, siirsin viileään eteiseen yöksi, mutta mikään ei auttanut, kukinnan loputtua lurpahti koko kasvi. En hanki ruukkuatsaleaa enää toista kertaa, liian vaikea hoidettava kiireiselle ihmiselle. Kaunis se kyllä kukkiessaan on..
Omani on alkanut puottelemaan lehtiä, varmaan johtuu liian kuivasta huoneilmasta. Nyt pistin sitten ilmankostuttimen päälle ja ajattelin siirtää atsalean pois ikkunalaudalta, koska suoraan sen alla on lämpöpatteri.
alusastialle (laakea) paksukerros lecasoraa ja huolehtikaa eyyei åääse kuivumaan! _Ei saa seistä vedessä koko ajan —>>> juuret hukkuu… tietty ei saa olla kalkkia vedessä—>> keitetty vesi… ja näin on mahdollista jopa pitää normi asunnossa
Atsalea on täällä kohta lehdetön,mutta kukkii kuitenkin.
Mulla on atsalea näin isossa kukkamäärässä. Pitänee laittaa sellainen sieni ruukun alle, että se saa tasaisesti kosteutta, olisiko hyvä idea? Näin kuulin, että voisi tehdä
Joko minä uskaltaisin viedä tämän mun atsalean pihalle? Tuonne varjoisaan paikkaan veisin ja jos luvataan viileämpiä iltoja voisin siirtää sen vieressä olevaan pihasaunaan, ettei paleltuisi.
Miten tämä atsalean hoitorytmi, eli voiko kasvattaa ihan sisäkukkana jos vie ensi kesäksi ja syksyksi ulos, vai pitääkö järjestää viileä talvilepo vai mitä? Ostin juuri tänään yhden, niin tietoa kaipaisin kipeästi.
Ostin marras-joulukuun taitteessa ihanan atsaleapuun. Ja se oli upein "joulukukka" mitä meillä on koskaan ollut! Kukki upeasti yli 2kk putkeen ja nyt kukinnan viimein lakattua näyttää edelleen hauskalta pikkupuulta. Hoitona on ollut viileä huonelämpötila noin 18 astetta päivisin ja kastelua jokapäivä. Minäkin mietin, että voikohan tämän keväällä istuttaa ulos ja jos voi niin koskahan… Jostain luin, että istutettaisiin ruukkuineen varjoisaan paikkaan ja lannoitus joka viikko… Kai se sitten syksyllä taas kannettaisiin sisään - vai pärjäisikö se puutarhassa ihan perennan tavoin?
Onkohan kukaan kasvatellut atsaleaa altakasteluruukussa? Tänään tarttui alennuksesta mukaan aivan hurmaava vaaleanpunakukkainen, ja toki olisi mukavaa, jos se suvaitsisi pysyä hengissä. Tuo kastelun tarkkuus vaan vähän arveluttaa, niin sillä mietin että olisiko altakastelu paras vaihtoehto, vai tykkääköhän juuristo kyttyrää?
Sisko kyseli hoito-ohjeita saamalleen huoneatsalealle. Mietin sitä, miten ruukun sisällön saisi pidettyä suht happamana. Tuossa edelleä oli jo kalkista puhetta. Mä vain ajattelin, että eikö kalkki ole mineraali - lähteekö se vedestä vaan keittämällä? Eikö sitä pitäisi jotenkin suodattaa? Tai sitten kumota kalkin vaikutus laittamalla jotain hapanta veteen? Miten olette toimineet? Ehkä pitäis kastella edes sadevedellä…ettei ihan kraanavettä (?) jos haluaa pitää tuota vähän pidempään kuin ihan kuukauden pari kausikukkana?
Ostin pienen rungolliseksi kasvatetun atsalean viime vuoden toukokuussa kukkivana. Se kukki koko kesän sisällä. Syksyn ja talven se pysyi vihreänä ja tuuheana, keväällä ja kesällä on tehnyt muutaman ison kukan.
Laitoin atsalean ikkunalle, jonka lähellä ei ole patteria, loisteputkilampun alle. Olen kastellut sitä aina, kun se on tuntunut vähän kuivahtaneelta, ihan tavallisella hanavedellä, välillä tosin jäähtyneellä keitetyllä vedellä. Olen kastellut sitä välillä vedellä laimennetulla jäähtyneellä kahvilla, ja siitä se tuntuu tykkäävän tosi paljon. Olen kyllä ajatellut antaa sille rodolannoitettakin veden seassa.
Tämän kesän atsalea on viettänyt ulkona, kasvanut ja vähän kukkinutkin. Alkusyksyllä tuon sen sisälle ja toivon, että se selviää seuraavastakin syksystä.
Multaa en ole sille vielä vaihtanut, mutta sen kai pitäisi olla aika turvepitoista, hapanta.