Pisimmän mittasin olevan nyt 180cm
Aamuauringossa. Pisin huitelee kahdessa metrissä. Ja ihan vahingossa heräsin näin aikasin, ei tosiaan ollu tarkotus...
Ensimmäinen avautunut ruukkuun istutetun matalan auringonkukan kukka houkettelee pörriäisiä.
Mun ensimmäinen,matala lajike.Taustalla korkeat joissa nuput vielä hyvin tiukasti kiinni.Saa nähä ehtivätkö aueta.
Italian White
Black Magic (luonnossa tummempi, ei ollenkaan punainen)
Itsestään kylväytyneet ovat kukkineet jo kauan ja pysyneet pystyssä tuulista huolimatta. Epäilen että johtuu siitä kun levitin keväällä 5-10 cm. multaa tuohon päälle. Kun tiheässä kasvaneita kitkin keväällä niin juuret oli sormen mitan syvyydessä.
Kannattais varmaan myöhään syksyllä kylvää ja syvään tai sitten just multaa kylvösten päälle heti keväällä ennen vappua. On tullut varmaan aina kylvettyä liian pintaan.
Jööti, onko tuo Italian white aika pienikukkainen? Itse kasvattelin muistaakseni pari vuotta sitten juuri tuota ja petyin kun kukka olikin surkean pieni. Nättihän se on kun mikäkin, saatto tosin kärsiä mulla veden ym puutteesta
Perhostakin kiinnostaa auringonkukka. Seurana kimalainen.
On Italian White pienikukkainen. Halkaisija on n. 16cm. Mutta suht samankoiset kukat on tuossa tummemmassakin. Ja näin pienellä pihalla nuo pienikukkaiset ovat sopivamman kokoisia.
Meillä on kuin onkin yksi erillainen arska muiden joukossa. Muissa vain yksi nuppu mutta tässä erillaisessa nuppuja on myös lehtien ja varren liitos kohdissa. 15nuppua jos oikein laskin on yhteensä.
Tätä Waooh! auringonkukkaa aion kasvattaa ensivuonnakin. Ihanan matala ruukkuun sopiva ja yhdessä taimessa on monta kukkaa. Viimevuonna mulla oli samassa suorakulmaisessa ruukussa toista matalaa, joka teki vaan yhen kukan per kasvi ja niiden kukinta oli aika pian ohi.
ompas nättejä! Mistä hommasit näiden siemenet?
Ihan marketin siemenhyllystä löysin siemenet. Se oli semmonen Scheteligin markkinoima pussi, mutta samoja näyttäisi olevan Nelsoninkin valikoimissa. En tiedä onko ne jotain hybridejä eli voiko noita saada kasvamaan samanlaisiksi itsekerätyistä siemenistä.
Kiva tämä,16 kukkaa tulossa.Tämä tottero hukkas pussin niin eipä muista mikä nimi.
Tänään vielä näin hyviä, eivät ole moinaankaan satunnaisista kylmistä ja tuulista. Ruissalon jättilajiketta.
Etsiskelin erilaisten auringonkukkien siemeniä ja Nelson Gardenin sivuilta löytyi semmoistakin tietoa että auringonkukkien nuput ovat syötäviä. Ei ole ikinä tullut mieleen niitä nuppuja ruveta syömään, versoja ja siemeniä kylläkin. Onko kukaan maistanut?
Tässä meidän viimekesäinen portinpielen kukka-asetelma.