Minkälaisia tukisysteemejä olette laittaneet jättiauringonkukalle? Mulla olisi puurimoja, mutta riittääköhän jos tuet ovat noin metrin mittaisia? Maakairalla aattelin kunnon kuopat tehdä tukipuille.
Kuin iso on jättiauringonkukka ? Onks se vielä eri juttu kun ne 2 - 3 metriset ? nuo ei kyllä tartte mittään tukia, siis 2 - 3 m.
En tiedä kun siemenkirjeestä muutaman siemenöisen sain, enkä muista tarkempia tietoja kuin että jonkinlaista jättiä on, siis semmoista tavallista kuitenkin. Muttä nämä tulee pyöreän penkin keskelle ja reunoille sitten matalampaa niin varuiksi aattelin tukia laittaa. Aika tuulisella paikalla tulee olemaan.
Tuulessa ja myrskyssä ne miullaki on ollu ja sitt jos kunnon myräkkä sattuu niinku ussein sattuu, meillä tuulee nääs AINA, niin ovat kaatuneet mutta juurineen, eli runko kyllä kestää tuulet mutt myrskyllä sitt kaatuu niinku mettässä puut.
Eipä taida tukipuista sitten mitään hyötyä olla :)
Mulla on joku ihmeen auringonkukkakausi menossa. Parisen vuotta sitten en niistä tykännyt kovin paljon, ehkä kyllästyin tai jotain. Niin ne mieltymykset vaihtelevat...
Meillä viime vuonna oli yli 4 metriset aurongonkukat ja niille laitettiin viereen saman mittaiset tuki kepit ja metrin välein kiinni. Hyvin kesti tuulet ja tuiskut eikä päässyt katkeamaan.
Millaiset tukikepit? Mistä löytyy nelimetrisiä tukikeppejä?
Kyllähän tietysti sillon kun ne on vielä matalampia ja jos vielä honteloitakin niin muistaakseni miullakin joku teräsverkko-hässäkkä ollu ympärillä jonkun aikaa ennenku vahvistuvat ja rotevoituvat.
Nii ja talon takana pellolla tuulen armoilla niitä on myös ollu, hyvin ne pärjää, nojailevat sitt toisiinsa.
Jaa , no joo, ei miulla nelimetrisiä vissiin oo ollu, ihan tavallisia vaan.
Miulla oli niin tukevavartisia, että vesurin kanssa piti syksyllä katkoa, pienemmät vehkeet ei tehonneet. Ja vaikka hiekkamaa, ei kaatuneet juurineenkaan.
On mulla varastossa tosi pitkä rautatanko. Jos sen lykkäis penkin keskelle... Se on sitten kivan näköinen jos ne arskat ei jaksa kasvaa :D
Voishan siihen jonkun viirin kehitellä :)
Tuki keppeinä oli ihan sellaiset kapeat puunrungot. Ne vielä laitettiin katon reunan ränniin kiinni niin ei lähtenyt mihinkään. Siellä ne oottaa nyttenkin tulevan kesän jättejä. =). Oli nuokin syksyllä miehen ranteen paksuisia,jotta olis varmaan kestäneet,mutta varmuus…=)
Tukipuista vielä. Mulla on ollut käytössä erilaisia muovi-, metalli- ja puukeppejä, mitä puutarhaliikkeistä olen vuosien saatossa ostellut. Pääosin ne ovat noin parimetrisiä ja auringonkukat korkeampia. Se ei ole haitannut, koska alussa varsi hontelo ja tuen tarve suurempi ja lopussa kukka on tukevampi kuin keppi. Ilmeisesti ovat riittävästi tukeneet, koska aurongonkukat eivät ole koskaan kaatuneet.
Ne pitkiksi kasvavat auringonkukat jotka kasvattavat suuren kukinnon tarvitsevat sitä tukea ihan jo senkin takia että se kukinto painaa aika lailla. Alkaessaan kypsyttää siemeniä se painuu nuokkumaan alaspäin ja jos vartta ei ole tuettu niin se saattaa kallistua ja kaatua.
Mulla oli viime vuonna sellaisia jättiauringonkukkia jotka kasvoi ehkä vähän yli parimetrisiksi ja joiden kukinto oli suuri ja painava. Olin ihan tyytyväinen että olin niille viritellyt tukikepit. Kepit oli ehkä metri - puolitoista metriä korkeat mutta ajoi asiansa. Sain nauttia kukinnasta ja päälle vielä kerättyä kypsiä auringonkukan siemeniä.
Ne tosi korkeiksi, yli 4 metrisiksi kasvavat jättiläisauringonkukat tarvitsee minusta varrelleen tuen mikäli niillä on isohko se kukinto. Noitakin on niin monenlaisia ettei ole mitään yhtä ja oikeaa tapaa.
Ja ne edellis vuoden varret kun säilyttää kuivana pystyasennossa talaven, niistä saa hyviä tukikeppejä taas joillekin tukea tarvitseville keväällä.
Olen istuttanut 2 raitaa ja yhden koristeomenan siementaimen kukkamaahan, toiveena että raidat olis hedekasveja. Siitä ei ole tullut tietoa, mutta niitä on hyvä käyttää tukikeppeinä auringonkukille ja mm.ruusupavulle.Raitojen oksankärkiä näkyykin 43-sivulle laittamissani kuvissa.
Onko kukaan kasvatellut auringonkukkaa lajikkeeltaan Maximiani?
Pussissa sanotaan sen olevan monikukkainen ja monivuotinen, tekstin mukaan ehtii kukkia esikasvatettuna jo eka kesänä, muuten vasta seuraavana. Kuvassa aika hauskan näköinen, kukat kiinni varressa useassa kerroksessa. Laitoin nämä nyt multaan toiveissa kukinta tänä kesänä. Tarkoittaako toi monivuotinen teidän mielestä että kukkii kuitenkin vain yhtenä kesänä, tänä tai seuraavana. Vai useana kesänä peräkkäin? Jos vain yhden kesän kukinta niin eikö se olisi silloin kaksivuotinen?
Kyllä se on perenna. Mulla on maximilian auringonkukkia, sekä preeria-auringonkukkaa joka on myös monivuotinen. Ennen ne eivät ehtineet kukkimaan, mutta kun siirsin ne parempaan paikkaan ovat ehtineet kukkaan molemmat. Monena vuonna jo.
Nyt ostin nauha-auringonkukan taimen messuilta. Sekin pitäisi olla monivuotinen.
Kiva, kannattaa siis esikasvatella ja sijoittaa paikkaan jossa saavat olla rauhassa kesästä toiseen. Vielä tuo pussin teksti “houkuttelee lintuja ja perhosia” - ihana!
Innostuin tässä samalla, ehkä liian aikaisin, laittamaan myös muita auringonkukkia, mutta yritin pysytellä korkeammissa lajikkeissa. On sitä oltu ennenkin toukokuussa varret solmussa mutta kumma kyllä vuosi vuodelta sitä ajaa itsensä samoihin ongelmiin…