‘Kirahvit’ itivät nopeasti mutta näistä monivuotisista ei pilkota vielä mitään. Itävätkö hitaammin vai onkohan peli menetetty?
Nimim. Malttamatonko
Mä olen saanut omat auringonkukat taimivaihdossa, joten en osaa neuvoa. Luulisi silti perennan siementen itämisen kestävän kauemman.
Keräsin viimevuotisista auringonkukistani (Aztec Gold Hybrid) syksyllä siemeniä ja tänään kylvin osan niistä maahan kasvimaan vierelle. Viime vuonna tein suorakylvön 19.5. eli nyt olin aikalailla aikaisemmassa. Jos siemenet päättää mädäntyä maahan niin hyvin ehtii vielä tekemään uusintakylvön myöhemmin.
Näiden siemenet ovat syötäviä, mutten ole kyllä maistanut. Syödäänkö niitä yleensä ihan sellaisenaan kuivattuna eli kuoret vaan pois ja sisus suuhun ?
Just noin, kuoriminen on aika greepyä puuhaa kynsille. Siemensyöntiä harrastavissa maissa siemeniä myös paahdetaan, kai ne avautuvat jotenkin helpommin. Olen allerginen mykerökukkaisille, ja jonkin kerran olen kerrassaan pyörtynyt niitä ruokakaupan kuorittuja siemeniä syötyäni.
Tässä mietin, oon kasvattanu muutaman auringonkukan taimen ja olis tarjolla kaks istutuspaikkaa, joko aamuaurinkoa tai ilta-aurinkoa. Kummastakohan ne tykkäis enemmän?
Kokeile, laita molempiin. Kerro sitten meillekin kuinka kävi.
Kuinka korkeita teijän arskat on?
Jotain 1,5…2,5 m olettaisin noiden olevan.
Vuokrapalstalle kun ei saa pahemmin rakennella aitoja, tai jos saakin niin tarvii syksyllä kerätä pois ennen kyntöä, mietin josko auringonkukasta saisi aidanteen tuulensuojaksi tomaatille? Alunperin oli tarkoitus lyödä seipäät maahan ja niitata niihin kasvihuonemuovi tai joku pressuviritys, mutta tulipa mieleen että sehän pitää itse asiassa tuulta huonommin kuin ilmaa läpäisevä aitamateriaali. Ilmavirta kun tuppaa kuulemma keräytymään sinne muovin taakse ja kiertää sen sitten entistä vahvempana. Näin kertoi muistaakseni äitini vanha kotitalouskoulun puutarhanhoidon oppikirja.
Olisiko auringonkukassa ideaa, onko lajiketta joka kasvaisi suht tiheässä, rehevästi ja mielellään vielä nopeastikin?
Punaista ‘Evening Sun’ Isoauringonkukkaa kylvin esikasvatukseen kokeilumielessä eilen, mutta sen ominaisuuksista ei ole mitään tietoa, muuten kuin että pussi toivoo puolen metrin taimiväliä. Se ei tunnu tuulensuojana kovin tarkoituksenmukaiselta. Jos laittaisi väleihin jotain rehevähköä köynnöstä, joka saisi kiipeillä auringonkukkia pitkin?
Itsestään kylväytynyt aloittelee.
Meillei arskassa näy ku toooosi pieni nuppu
Pitänee ootella…
Tällä on aika hauska kasvutapa. Matala ja lehdet tiheässä.
Miehen silmäterä:Whistling:
Kunta on taas kylvänyt meille auringonkukkapellon
Minä yritin ja saada "auringonkukkapeltoa"pienen pottumaan paikalle,mutta eivät ehdi kukkia,en muista mikä lajikekaan oli, Prisman puutarhamyymälästä ostettu,ehkä siihen paistaa aurinko liian vähän aikaa päivästä.Pitäisiköhän ne varret nyt mu
okata sinne multaan! Nämä matalat auringonkukat sentään taitaa ehtiä kukkia.
Hei mikä tuo ihana keltanen pörhelö tuossa arskojen alla ??