Mukulabegonioita ovat,eivät nyt tähän ketjuun kuulu mutta kukkivat ja kasvoivat tänäkesänä tosi isoiksi.
Hurijan kauniita niinku arskatki.
Uusimmassa Kotipuutarhassa oli mainio vinkki, että salkopapujen tueksi voi kylvää auringonkukkaa. Tämän yhdistelmän haluan toteuttaa tänä kesänä. Mutta mikä olisi korkea, kuitenkin tarpeeksi tukeva lajike jota pitkin pavut voisivat kiivetä? Ettei sitten tarvitse tukea arskoja, jotta ne voivat tukea papuja
Ei kannata laittaa linnunsiementen auringonkukkaa syötävien kasvien lähelle. Niissä on monesti salmonellaa.
Oliskohan nyt hyvä hetki kylvää auringonkukkia ulkoruukkuihin? Että ehtisi kukkiakin mutta ei paleltuisi.
Kiitos vastauksesta Nasty. Mulla on isoja auringonkukkia paria laatua, onkohan niiden kanssa sitten jo myöhäistä? Haluaisin että ne oikeasti ehtisi kukkia.
No hyvä. Sitten tulikin heti seuraava mietittävä, kun hoksasin että tuossa paikassa mihin meinaan laittaa auingonkukat, on katos ehkä 220 cm kokeudella… voisin laittaa sittenkin siemenet maahan enkä ruukkuun, niin siitä saisi parikymmentä senttiä lisää kasvutilaa, mutta riittääköhän tuo 220 cm kuitenkaan… Mulla on siis keltaista “Sonjaa”, ja jotain nimetöntä punaista, eikä mitään käsitystä kuinka korkeita niistä tulee. Tosi harmi jos ne kasvaiskin oikein korkeiksi ja törmäisivät katokseen. Hitsi kun ei oo mitään muuta paikkaa, paitsi etupihalla joka on taas sitten itään päin.
Auringonkukka vasta aloittelee nuppujentekoa. Pitääkö se suojata jotenkin hallalta, että ehtisi vielä kukkia?
Onko kellään mitään kokemusta siitä kuinka kauan auringonkukan siementen itävyys säilyy? Yritin kyllä googlailla ja etsiä tästä keskustelusta, mutta en löytänyt mitään vastausta.
Ootteko kasvattanut koskaan arskoja lämpöpenkissä? Oon nyt testannut lämpöpenkkiä kukista myskimalvalle, orvokille ja gladiolukselle, ja ne ainakin rakastaa kasvaa lämmössä ja aika tuhtissa maassa. Ajattelin, että tekis ihan oman auringonkukkalaatikon (tai paremminkin ison alueen tuommosista pitkistä tukeista). Ja nyt keväällä sinne pohjalle haravois jätteet ja sonnat. Toki risujen päälle. Kun sehän on aika syöppö kasvi, ja tykkää kasvaa kuumassa. Luulis ainakin onnistuvan. Vai mitä tuumaatte?
Miulla kasvaa auringonkukat aina lämpö penkissä. Hyvin kasvaa ja isoja tule
Jes, no se on selvä sitten arskat pääsee lämpöön.
Olen aina luullut, että auringonkukasiemenet ovat kutakuinkin samanlaisia kuin linnunsiementen sekoituksissa on.
Kun ostin pussin auringonkukan siemeniä, ajattelin ettei pussissa voi kovin monta siementä olla, kun puristelin sormilla pussia päältä päin. En ole tiennyt että erilaisilla auringonkukilla voi olla erikokoisia siemeniä. Hämmästyin, kun avasin pussin kotona. Siemeniä olikin enemmän kuin uskoin, mutta ne olivat pieniä kooltaan. Tässä ne on kahvilautasella. Laji on Italian White. Väri hyvin vaaleankeltainen ja korkeus 100-150cm lukee pussin tekstissä. Nuo nyt olen laittanut multaan. Katsotaan mitä mullasta aikanaan nousee.
Eri lajikkeilla on tosiaan hyvinkin erinäköisiä siemeniä. Koko, malli ja väri vaihtelee.
Joo komppaan Nuuta. Miullakin on vaikka minkä kokoista auringonkukan siementä . =)
Auringonkukat on matalia, sen sijaan syysleimut taustalla leimuaa aika korkeina, ja ovat tänä kesänä kukkineet kauniisti.
Kaivelin jo wapun jälkeen 5 cm syvyyteen vanhoja siemeniä. Iso osa idettyään kuivahti hengiltä, jälleen. Silti muutama monihaarainen jättiauringonkukka alkoi yllättäen kukkia syyskuussa. Eli en idätä, ja avomaalla kasvavat kovasti vaatisivat kastelua ja lannoitusta. Tiaisten kylvämistä kasvaa myös komeita. ellen hoksaa kiskoa pois. Kasvimaapalsta-alueella kosteassa ja hyvässä maassa 2018 kasvoi todellisia jättejä, sain luvan kuvata ja postata, jossain ketjun uumenissa kuvat lienevät.
Luulin kanssa, että daalialaatikossa röyhähtää, mutta nyt syksystä kitkin alle 20cm korkean räpiskön vähin äänin pois. Pari muuta alkua kuolettuivat itekseen jo aiemmin.