no mä luulen kanssa että toi 8-asteinen ois sopiva, tosin mä vasta esikasvattelen niitä ruukussa, siirrän ne sitten maahan kun on vähän lämpimämpi
Joskus kylvin auringonkukkia pääsiäisenä lumen päälle kukkalaatikkoon ja hyvin onnistuivat. Mutta kerranhan kylvin niitä pää tyhjänä sisällä maaliskuussa purkkiin ja voi kauhistus, mitä roikuloita niistä tuli, kaikki piti heittää kompostiin.
Sand puhuu asiaa: auringonkukan tarpeet ovat yksinkertaiset ja liika paapominen on hyödytöntä.
Meidän komeimmat auringonkukat on syntyneet vahingossa lintulaudan alle. Lomalta tullessa vaan huomattiin että hups, jopas on komeita. Edellistalven jämät kylvin keväällä aidanpieleen, mutta siitä satsista tuli vain matalaa lajikketta.
juu kyl mäkin ens keväänä kylvän suoraan maahan siemenet, enkä mihinkään purkkiin, tosin noi on jo niin isot että ne saa laittaa kukkapenkkiin:-)
Esikasvatuksessa on 7 40cm pitkää omasta mielestä rotevaa auringonkukanalkua ja penkki valmiina odottamassa. Täytyy kokeilla ja kattoa, miten kävi. laitan sitten kesällä kuvan aikaansaannoksestani
oiskohan minulla kanssa yhtä pitkiä jo omani, mul on vaan 6 esikasvatuksessa
Tyhmä kysymys. Pitääkö noi auringonkukat kylvää mullan pinnalle vai peittoon mullan alle? Sisälle olen kylvänyt aina mullan alle, mutta ulkona ei tahdo mitään alkaa näkymään. No jaa… Taidan vaan olla taas hätäinen.
Jos kylvää päälle, niin linnut syövät, ainakin meillä. Kyllä ne jonkin aikaa kestävät, ennenkuin itävät.
mä laitoin mullan alle ja ei mennyt kuin muutama päivä niin alkoi näkyä ekoja taimia:-)
nyt on sitten istutettu auringonkukan taimet ulos kukka-penkkiin ja kattelin, että lintulaudan alla kasvaa muutama auringonkukan alku:-)
Minulla oli hyvällä taimella kaksi auringonkukkaa aivan hyvässä kohdassakin uudessa sipulimaassani! Jätin ne paikoilleen kasvamaan.
Hölmö kysymys, mutta pitääkö noita auringonkukan taimien sirkkalehtiä nyppiä, vain antaa pudota pois omia aikojaan?
Olisi pitänyt tämäkin ketju käydä lukemassa ennen siementen kylvämistä. Olisin jättänyt tuon esikasvatuksen pois ja laittanut suoraan isoon ruukkuun parvekkeelle. Noi mun taimet nimittäin nimenomaan näyttää sellaisilta curling-vanhempien kasvateilta…ei mitään ryhtiä mokomilla venkuloilla
Minä en ainakaan nypi lehtiä pois.
Viime keväänä kylvin osan siemenistä suoraan maahan ja heti kun nousivat niin joku kävi ne napsimassa (niin, että vaan varsi jäi pystyyn). Mutta lavassa esikasvatetut eivät onneksi kelvanneet. Siksi esikasvatan nytkin kasvihuoneessa.
en miekään nypi, mutta näyttivät itse tippuvan pois:-(
Taisin haukkua ennen aikaisesti! Nyt ovat taimeni ulkoilleet päivittäin, aamusta iltaan ja hyvin tuulisellakin säällä ja johan näyttää ryhti löytyneen :). Pituuskasvu on hidastunut, mutta sen sijaan ovat varret tanakoituneet ja lehdet komistuneet -hyvä niin.
Missähän vaiheessa uskaltaisi ruveta jättämään auringonkukat öiksikin ulos? Pitäisi päästä laittamaan isompaan kasvualustaan jo taimet, mutta ei huvittaisi mitään järkyttäviä saaveja ruveta edes takaisin raijaamaan.
Jos sulla on noin hyviä taimia, niin kannattais ottaa osaa suureen auringonkukkasotaan.
Kiitos sotakutsusta, mutta taidan jättää väliin :). Näillä kun ei ainakaan korkeudesta lähdetä kilpailemaan, valitsin parvekkeelle ruukkuistutuksiin sopivaa matalakasvuista lajiketta. Tosin mitä nyt äkkiä sitä ketjua selailin, niin taisi siellä olla muitakin kategorioita; kukintojen määrä ja suurin kukka…mitä niitä nyt olikaan. No mutta, eiköhän ainakin tää ensimmäinen kesä vaan kasvatella noita pikkuaurinkoisia rauhanomaisin elkein ihan omaksi ja perheen iloksi ja “kesähuoneen” somistukseksi :). Raivoisaa sotaa teille muille kuitenkin, seurailen sivusta sen etenemistä.
Testasin muuten nyt itse sen esikasvatettujen auringonkukan taimien selviytymiskyvyn jättämällä yhden purkillisen viime yöksi partsille. Hengissä olivat aamullakin vielä ja oikein terhakoina, eli eivät vissiin olleet moksiskaan. Täksi yöksi taitaa jäädä muutkin…
Minulla on myöskin ihan vahingossa jäänyt muutamana yönä auringonkukat piiloon tuonne puskan sisään ulos. Ihan kuin olisivat tykänneet. Ovat tanakoita ja reippaan oloisia. Osan meisnasin jo huomenna siksi ihan oikeasti ulos istuttaa.