Tytön äitienpäiväauringonkukka on ollut jo aika monta yötä ja päivää ulkona, ja ihan ilman karaisua sinne jätin kunnes heti eka päivänä huomasin sen poloisen nuupottavan auringosta… Voi kauhia, enhän minä tajunnut että sitä ei oltu ulkoilutettu lainkaan! Minä tein isosta limppapullosta sille kasvihuoneen ja laitoin vielä sanomalehtitötterön siihen päälle varjostukseksi… se saikin olla sitten yötkin hallasuojana. Nyt on toista yötä ilman suojaa tuolla, ja on jo tanakoitunut ja saanut tummemman vihreän värin.
Laitoin muuten istuttaessa allensa aimo annoksen hevonpeetä Ei haisuakaan onko se korkea lajike vai mikä, mutta saatetaanpa vaikka kisatakin jos siltä näyttää.
Joo mulla oli nyt jo yhden yön kaikki ak:n taimet yön yli ulkona. Ja jäävät vastakin. Eivät olleet millänsäkään.
Minullakin suoraan kylvetyt kurkkivat ja ai että ovatkin tanakoita verrattuna viime vuotisiin sisällä kasvatettuihin
Taas luin väärin, nimittäin että Kilpulla jo suoraan kylvetyt kukkivat ja hieraisin silmiäni . Onneksi olikin lukihäiriö .
No ihan yhtä väärin minäkin luin ja pakko oli tulla varmistamaan… Olishan ihmeaurinkoja, jos jo kukkisivat
Tarvitseeko auringonkukka “teddy bear”, suuren ruukun/astian parvekkeella viihtyäkseen? Vielä olisi niiden pikku taimet istuttamatta ja ruukkupula on kova.
Minä kylvin vasta viime viikolla ja ainakin elättelen toiveita kukkimisesta. Sirkkataimet nousivat päivässä-kahdessa.
Itäähän ne sieltä omia aikojaan lintujen ruokintapaikan lähelläkin, maahan vaan siemenet.
Ehtii vielä. Minä aion laittaa vielä tänään muutamia siemeniä maahan.
olen samaa mieltä että ehtii, eikun maahan vaan:-)
Nyt länttäsin ne teddy bearit, 5 kpl, tavalliseen parvekelaatikkoon. Oli pakko saada ne pienestä taimipotista isompaan. Kasvakoot siinä mitä kasvavat.
Äsken kävelin kasvimaan ohi ja katsoin kahta auringonkukan tainta, jotka ovat siihen itsellään nousseet. Totesin, että eikä! Nehän ovatkin kuuruohon taimia. Harmi.
Kylvän vielä auringonkukkaa jonnekin. Kerkiää jos kerkiää.
Minä kylvin eilen auringonkukat ja kehäkukat. Voikohan kuuruohot siemenet kylvää tähän aikaan suoraan penkkiin?
Ei tästä kauaa ole kun minun auringonkukat alkoivat kuRkkimaan () ja laitoin ne maahan suht aikasin, mutta kylmäähän nyt on ollutkin vähän aikaa ja eiköhän nuo ehdi kukkimaan, joten ei myöhäistä ole laittaa.
Mitenkäs kauan auringonkukalla kestää toipua ruukusta maahan siirrosta? Ja vielä kun paljasjuuriseksi se piti erotella kun kasvoi samassa parin muun taimen kanssa. Ei ole virunut ei vanunut, hiukan topakoitunut kyllä. Viikko sitten istutin.
mun toipui melko heti, päivän tais olla lurpallaan ja sit nosti päänsä taas ylös:-)
Vesimyyrä oli yrittänyt yhden mun auringonkukan kimppuun, onneksi huomasin, että se siellä roikkuu lehdet lotoksissa, kiireesti kaivoin ylös ja istutin väliparkkiin purkkiin ja nyt, päivän päästä, on jo lehdet ihan tanakasti taas. Pitää ressulle etsiä uusi paikka.
Mikähän mahtaa olla vikana kun tänä vuonna auringonkukat ovat itäneet todella huonosti? Lajikkeina Zebulon ja Golden Hedge (Musicbox on itänyt hyvin näistä edellä mainituista poiketen). Aluksi yritin esikasvattaa sisällä, lopulta kokeilin ulkonakin sekä purkeissa että kasvupaikalla. Olen laittanut siemeniä kasvamaan kolmeen otteeseen parin kuukauden sisällä. Molemmista lajikkeista laitoin kasvamaan n.20 siementä ja sain molemmista 2 tainta joista Zebulos on todella kitukasvuinen. Koskaan aiemmin ei ole vastaavaa tapahtunut, olen ymmälläni.
Tiedätkö, meillä on ihan sama juttu. Laitoin kymmeniä siemeniä, useita eri lajikkeita, purkkeihin. Vain pari on itänyt.
Jos on itsekerättyjä siemeniä, voi syynä olla viime kesän märkyys ja kylmyys. Mulla jäi ainakin muutamat siemenet kypsymättä. Iih, auringonkukka vielä kylvämättä!