katinen, suurin osa on kylvämättä minullakin - edelleenkin…:))
Tänä vuonna ostin siemenet kaupasta, orava vei kukat viime vuonna. Laitoin valmistajalle kyselyä tästä itämättömyydestä, mutta en ole saanut vastausta. En millään keksi mikä voi olla vika, mitä olen mahdollisesti mokannut. Ehdotuksia otetaan vastaan
Kylvin Musicboxia tänään suoraan maahan. Saa nähdä syökö etanat nousevat versot, jos nyt edes itävät.
Auringonkukka saattaa - kuten monet muutkin kasvit, jotka tuottavat “miljoonia” siemeniä - joskus tuottaa itämättömiä sellaisia ylen määrin. Siksi niillä sitten kaiketi ihan vain varmuuden vuoksi (se evoluutio, se evoluutio) määrä korvaa laadun… ja kasvi säilyy, kun isosta määrästä edes aina jokunen itää. Näin minä sen - ja joskus jonkun muunkin runsassiemenisen kasvin kohdalla - olen asiaa itselleni selitellyt.
Mulla oli viimevuotisten ostosiementen pussinpohjia sekä tänä vuonna ostettuja, viime vuonna iti, tänä vuonna ei.
No, jotakin mystistä on tapahtunut tai sitten mystiikka on täysin kaukana kevään sääolosuhteista Katsotaanko alkaako itäminen nyt kun vihdoin saadaan vähän vettä ja ilmankosteuskin toivottavasti nousee.
Minulla on säilynyt auringonkukkien itävyys monta vuotta sellaisissa siemenissä, joissa itävyys on alun perin ollut hyvä.
Tänä vuonna näyttää ison auringonkukan itävyys olevan alle 50 %.
Huonosti on mullakin auringonkukan siemenet itäneet. Etenkin ostosiemenet. Lintujen kylvämätkin pystyy laskemaan sormilla ja varpailla, vaikka siemeniä on mennyt 50 kiloo… En niitäkään vähiä ole raaskinut pois nyppiä, vaikka ihan vika paikassa kasvavatkin.
Kylvin ihan itse “linnunsiemeniä” keväällä, mutta vain 2 tainta löysin tämän päivän katselmuksessa.
Minulla lähti kyllä hyvin kasvamaan auringonkukat juuri näistä linnunsiemenistä. Melkein kaikki siemenet itivät mitä laitoin. Kerrankin ollut hyvä tuuri!
mulla lähti kanssa linnunsiemenistä kasvaa ja näyttää olevan lintulaudan alla pari taimee:-)
Ensimmäinen auringonkukka on jo muutaman päivän kukkinut.
Sama pulma täälläkin. Huonosti on itäneet sekä ruukuissa että toukokuun alussa maassa. Ja seassa on sekä osto- että omia siemeniä. Viimeisin parin viikon takainen sekakylvökseni edellisvuoden pottumaahan sen sijaan on itänyt hyvin. Mutta ehtiikö kukkia…?
Ehtii kukkia vielä, on loppukesän ilona
meillä on jo parissa taimessa nuppu
Alkukesästä kun istuttelin ulos parvekekukkiani,niin jossain vaiheessa iski tilan ja ruukkujen puute. Hätäpäissäni länttäsin Teddy bear auringonkukat tähän pieneen parvekelaatikkoon. Hyvin ovat viihtyneet ja nyt näkyy jo pieniä nupun alkuja.
Kylläpä ovat hyvävointisen ja tukevan näköisiä. Mulla meni matalien auringonkukkien kanssa kasvatus aivan pyllylleen. Nuo jotka esikasvatin sisällä olivat tosi rumia. Istutin ne tuonne vähän piiloon ja nyt jotkut öttiäiset ovat syöneet lehdet täyteen reikiä. Muutamaan onneksi näyttäisi kukka tulevan. Ulos kylvin kaksi satsia siemeniä, eikä yksikään itänyt. Samoja siemeniä joita kylvin sisälle 6, niistä iti 5. Ja helppoja pitäisi olla En osaa edes auringonkukkia kasvattaa, jo nyt on…
Ruikkuja ne minunkin olivat alkuun kun ikkunalla esikasvattelin, mutta kastelulannoitteella hoivaten ovat tukevoituneet. Paikka on lämmin seinusta.
Nimet on hukassa, enkä jaksanut nyt niitä etsiä.
Tuo Jutitan alimmainen oli tosi nätti. Jossain jo kukitaankin Eilen mittailin noita aurinkoisia, korkein oli nyt 1,43. Nuppuja ei vielä näkyvissä..
Onko tuon Jutitan auringonkukka oikeasti valkoinen? Jos on meni hankintalistalle heti =0). Istutin tummanpunaisia kesäkuussa, mutta ystäväni fasaani taisi syödä kaikki siemenet. Oli niin rupsuteltu kohta ja parit freesian sipulitkin oli heitelty sivuun… Kyttää minua aina tuolta joen penkalta ja kun poistun tulee tarkistamaan työn jäljen…
Ei se ole valkoinen vaan vaalean keltainen ja siihen on tulosa monta kukkaa samaan varteen