Täällä kaupungin keskustassa on lintujen ruokinta parvekkeilla kieletty. Pari talitinttiä on jo käynyt köynnösritilöillä ja amppeleissa istumassa ja minun puolesta saavat nokkia mitä suuhunsa löytävät ;). Voisin kokeilla yhdestä teddybearista siemeniä kerätä, oli niin hauskan näköinen tuttavuus.
Olisi käytössä talon takana noin 30 X 30 metriä lämmin ja multainen maa. Olen sitä useita vuosia äestänyt , koska en en ole halunnut päästää aluetta "roskaantumaan"
Olen muistaakseni nähnyt jossain lyhytvartista aurngonkukkaa kasvavan pelloilla, joten olen mietiskellyt olisiko nopeakasvuisempaa ja siemenet kerkiävät kehittyä lintuille syötäväksi ?
Mitä lajiketta se on ja vaatiiko se esikasvatuksen ja mistä sitä saa ? Lintuharrastajana ajattelin, jotta linnut voisivat syksyllä / talvella syödä siemeniä suoraan "kypsyneistä" auringonkukista. ?
Kiitän tiedoista !
Matalaa auringonkukka ehtii hyvin kukkia suoraan kylvettynä. Mataliakin lajikkeita on useita. Olen ostanut siemeniä Halpa-Hallista ja puutarhamyymälöistä. Kannattaa kysyä myös maatalouskaupoista. Ja nettikaupoistakin saa.
Merppi,kysymyksesi auringonkukan viljelystä linnuille sekä silmäniloksi löytyy nyt täältä. Laitoin sinulle myös privaattiviestin tulemaan, vilkaisepa postiasi
Pienen maalaiskylän kauppaan oli ilmaantunut siemeniä käydessäni ruokaostoksilla.
Katseeni nauliintui yhteen lajikkeeseen, jonka löysin eli auringonkukka solros 4346 Helianthus annuus.
Ostin kokeeksi yhden pussin. Kotona aukaisin ja laskin siemenet, joita oli "peräti" 20 kpl:tta
Ei tuolla taida pitkälle pötkiä, kun pitäsi saada 30 m x 30m:n ala kasvamaan auringonkukkaa. Suljin pussin ja laitoin jääkaappiin, odottamaan kylvöä..
Kyseinen lajike täytyisi keretä jokseenkin luotettavasti kehittymään, suorakylvönä, jotta linnut saisivat syödä suoraan kukinnoista syksyllä/talvella.
Ei ole tietoa eikä kokemusta kyseisestä lajikkeesta, eikä yleensäkään auringnkukan kasvatuksesta.
Täytynee katella, jos löytäisin jostakin sopiva nettimyyntipaikka, josta saisi tilattua riittävästi sopivaksi arveltua lajiketta. ?
Otan tumpelona asiaan liittyen kaikenlaisia vinkkejä vastaan !
Kiitän !
Naturcom oy Ruukissa myy kaikkia viherlannoituskasveja 5-20 kg pakkauksissa.
Kunhan siinä pussissa lukee että “matala auringonkukka”, niin ehtii suorakylvönä hyvin. Odotahan, kunhan siement saapuvat kunnolla esim. maatalouskauppoihin.
Onko jossain kauppaketjussa näkynyt kivoja matalia auringonkukkia, siis siemeninä? Ajattelin yllättää yhden ihmisen ja kylvää sille johonkin kivaan astiaan (tai parvekelaatikkoon jos ei kivaa astiaa löydy, hoh hoh) matalaa auringonkukkaa.
Löytyykö niistä lajiketta, joka olisi varhainen ja kukkisi mahd. pitkään? Tietysti tarvisi kukkia oikein loistokkaasti jne jne…
Jos saan isännän piipahtamaan Prismaan, niin tuota Teddy Bearia käyn ainakin vilkaisemassa löytyykö, vaikkei se olekaan ihan perinteisen auringonkukan näköinen. Mutta kukkaloisto vakuutti!
Tuota Teddy bearia on ollut ainakin Hortuksella (mm.Anttila) ja Hammenhögsilla (mm. Prisma).
Agrimarketin Multasormessa oli jotain muutakin matalaa kuin tuota Teddy Bearia.
Plantagenista ostin Lord Nelsonin Pacino 30-40cm "loistava auringonkeltainen kukka , tekee varhain useita 10cm läpimittaisia kukkia,haaroittuu hienosti" jne....ja Zebulon 70cm suurikukkainen, siitä on pussi kadoksissa ja sitä myöten myös kaikki superlatiivit noita laiton eilen multiin
Teddy nyt on aina yhtä töpäkän ihana ja kukkii pakkasiin asti.
Kiitos vinkeistä!
Tänään en päässyt kaupoille, mutta huomenna ehkä?
Ajattelin laittaa itämäänkin pihalle pikku muovikasvihyllyyni, niin tulee topakat taimet. Sitten vien yllärinä tuliaisiksi johonkin kivaan astiaan koulittuina. Hee.
Auringonkukka projektini eteni hieman, kun tiedustelin ns, matalavartista auringonkukka lajikkeen siemeniä.
Kyselin lähimmästä agrimarketista kyseistä auringonkukansiemmentä.
Ei ole mutta tilaavat tarvittaessa. 150 g:n painoisen pussin.
Pussin hinta on 10.90 €. Lajike on Sunspot ja sen korkeus 50 - 60
Luin, että 150 g:n pussi riittää vain 150 neliömetrille ( itselläni alue on 30m x 30m )
Siis suunnittelen kylvettäväksi noin 30 x 30 metrin alueelle ja käyttötarkoitukseni olisi linnuille syötäväksi suoraan kukinnoista ja täten myös silmäniloksi.
Miten on, jos kyseisiä siemeniä ottaa kukinnoista tulevana syksynä talteen ja kylvää niintä seuraavana keväänä eli onnistuuko moinen ?
Lisäski kysyisin, kun minulla on jäljellä muutama kilo tavallista linnuille ostettua aurinhonkukan siementä, joten arveluja kannattaisiko kylvää myös niitäkin kokeeksi ?
Kiitän vinkeistä, kommenteista, arveluista ja mielipiteistä !
- onnistuu
- kannattaa
Minun komeimmat auringonkukat on joka kerta tullu “linnunsiemenistä”.
Kerrankin ostin oikein "jätti"auringonkukkia siemenenä, ajattelin että on lapsille hauskaa seurata miten ne kasvavat valtaviksi
No ne jäivät ihan tavallisiksi, sen sijaan jossain ihan oudossa paikassa kasvoi auringonkukka jonka varmaan linnut olivat tiputtaneet ja se oli valtava sanan varsinaisessa merkityksessä.
Sen jälkeen olen heitellyt mitä siemeniä on käteen sattunut osumaan ja yleensä komeimmat kukat kasvaa niistä, joita kukaan ei hoida.
Amatöörimäistä pohdintaani, eli ilmeisesti auringonkukat ovat hyönteispölytteisiä.
Jos kylvän 30 m X 30 m alueelle eri lajiketta tuleeko kerättävistä siemenistä "sekarotuisia" ?
Jos tulee ns "sekarotuisia" simeniä niin heittäkäähän jotakin suurinpiirteistä arviota, mikä etäisyys lajikkeilla olisi hyvä olla, jotta kerättävät siemenet pysyisivät kohtuullisen "puhdarotuisina" ?
Täytyynee sitten ajoissa miettiä toista paikkaa eri lajikkeelle !
Kiitos !
kuinkas pitkälle ne öttiäiset pitävät tapanaan lennellä? - siementaimissa on aina mahdollisuus saada jotain muuta kuin odottaa. - jos ei itsellä olekaan kuin yhtä “rotua”, naapurilla on kuitenkin.
Tarhamehiläisiä ei ole lentoalueella, sillä olen tarhannut monta vuotta mehiläisiä, joten tiedän sen osalta tilanteen.
Muista hyönteisistä ei ole tietoa, mutta varmaan niitäkin on sekoittamassa tilannetta.
Täytynee ehkä pysyä yhdessä lajikkeessa, sillä ympäristössäni kukaan ei kasvata auringonkukkaa, joten uskon että saan kasvatettua ja kerättyä melko "puhdasta" lajikettta eli sitä samaa lajiketta mitä olen ostanut ?
Lähteekö auringonkukka jos nurmikkoon lyö vain siemenen mentävän kolon ja lykkii siemenen siihen?
Kai se lähtee? Minulla on ihan kiitettävästi lähteneet edellisenä syksynäkin maahan varisseet siemenet