Lähtee. Joka vuosi ajelen ruohonleikkurilla yli kun linnut on nurtsille pudottaneet.
No hyvä, en kehtaa etupihan puolelle myllätä kukkapenkkiä, mutta jäin kaipaamaan jotain aidan eteen joten poika sai lykkiä auringonkukan siemeniä pikku koloihin mitä talikolla pistelin. Kyllähän niitä 3vuotiaan hyppysissä meni vaikka miten päin, mutta katotaan nyt
Kasvaako tai menestyykö auringonkukka hiekkamassa???
Kysyy yx tyhmä.
Kasvaa ja menestyy. Viihtyy kohtuullisen kuivassakin paikassa, mutta ei ihan pahimmassa paahteessa.
Olen tilannut kaksi 150 gramman pussia Auringonkukka Sunspot, eli kylvän noin 300-400 neliön alalle. Kylvöpaikka on lämmin ja aurinkoinen
Auringonkukka Sunspot kylvettäessä maan lämpötila pitäisi olla vähintään + 10 astetta, eli arveluja milloin olisi sopiva ajankohta kylvää. Asun Etelä-Pohjanmaalla ?
Olen mietiskellyt millä ihmeen konstilla kylväisin, jotta kylvöksestä tulisi mahdollisimman tasainen ?
Painelenko siemeniä käsin yksitellen maahan vai "viskelemällä" ?
Kylvöalueeni on 300-400 neliömetriä eli melko laaja.
Tarkoitus olisi kerätä siemeniä myös itselle talteen syksyllä, mutta enpä nyt mene vielä asioden edelle.
Taidan tosiaankin mennä nyt asioden edelle.
Olen tilannut samasta paikasta kaksi 150 gramman auringonkukan sunspot siemenlajiketta ja tarkoitus olisi syksyllä kerätä siemeniä talteen itselle uutta kylvöä varten seuraavana keväänä.
Mutta luinkin äsken seuravaa: "Auringonkukka on ristipölytteinen… Hybridisiemen on hankittava joka vuosi erikseen"
Apuva ! Siis kysymykseni on:
Arveluja onko syksyllä mahdollisesti keräämäni siemen sitten sisäsiittoista, huonosti itävää tms ?
Kiitti vastauksista ja arveluistakin !
Hybridi-kasvi ei säilytä ominaisuuksiaan tuottamassaan siemenessä.Risteytys purkautuu seuraavassa sukupolvessa ja jälkeläiset edustavat vanhempiensa (ja isovanhempiensa) ominaisuuksia miten sattuu. Itävyyteen sen ei pitäisi vaikuttaa. (no taitaa olla vähän myöhässä tämä vastaus)
Keväällä sain ajatuksen että istutan isoon autonrenkaaseen auringonkukkia, laitoin ringiksi Teddy Bearia, jota kasvatan nyt eka kertaa. Keskelle laitoin yhden taimen ihan linnunruokapussista otetusta siemenestä. Lopputulos on ihan kiva, kuten ajattelinkin. Taustalla Riku teroittaa kynsiään sillan kaiteena toimivaan vanhaan känkkyrään puuhun...
Nallukka
Mulle kävi tänä vuonna niin nolosti, että laitoin auringonkukat todella myöhään ja vielä kanankakkaiseen perennapenkkiin. Tuloksena yli parimetriset hujopit, jotka eivät kuki vieläkään. Olisiko niitä toivoa saada kukkaan leikkona sisällä? Nuput niissä on, mutta pakkasyön jälkeen menetin toivoni, että ne ulkona ehtisivät lainkaan.
Amanitar, täällä!
Farmit-sivusto kertoo näin:
“Sopiva kasvitiheys on 140 000 kasvia/ha, riviväli 30-35 cm, taimiväli 20 cm. Tuhannen siemenen paino on 70-90 g pitkillä puutarhalajikkeilla”. Jos oletetaan, että tuhat siementä painaa 80 g, niin 11 kg:lla saisit n. hehtaarin auringonkukkapeltoa → 25 kg:n säkki riittää yli kahdelle hehtaarille.
VOIKO olla mahdollista, että TUHAT auringonkukan siementä painaa vain 80 g?!
Minun punaiset auringonkukkani ovat itäneet. Laitoinkohan tulemaan niitä hieman liian aikaisin Ovat aikalailla jo peukalon pituisia.
Kylvin arskat lauantaina ja jo nyt on taimia ainakin 15! Mietin samaa kuin PikkuPioni, tulikohan hätäiltyä… Ollaan kohta lirissä, näidenKIN kanssa.
Vappu on ollut mulla sellainen kylvöpäivä. Kun kaverit ryyppää jossain grillibileissä niin minä kotona juon kesäjuomaa ja kylvän kaikkea lyhyen esikasvatuksen tarvitsevaa. Ajattelin silloin laittaa myös auringonkukat multiin. Tietysti vähän riippuu säistäkin, mitä tulee tehtyä, mutta aina on vappusuunnitelma tämä.
Eltsu, eipä siinä liiassa aikaisuudessa vielä mitään…mutta kun mun pitää kyytsätä nämä vielä Pohjanmaalle kasvamaan…taimia on 9! Luultavasti ihan pakko ottaa ne ensi viikon reissussa mukaan kun ovat vielä vaaksanmittaisia. Eihän niitä puskia vie sinne toukokuussa enää vain yhdellä istumapaikkalipulla ( - kyllä…en edes liiku henkilöautolla).
Oho, siinäpä heti haastekerroin kasvoi Voi tosiaan olla helpompaa kuskata ne pikapuoliin… Olis sekin, kun pitäis ostaa paikkalippuja: “juu, yksi aikuinen ja 9 nuorta auringonkukkaa”
Jos tekee niitylle, jolla kaikenmaailman heinää sun muuta uran jyrsimellä vaikkapa ja kylvää siihen linnunsiemenauringonkukkaa ja jättää sikseen, niin ehtisiköhän ne auringonkukat sieltä ponnistaa ennen heiniä? Ja kovasti kasvaa porskuttaisivat luonnonkasveista huolimatta?
Kaikki 16 arskaa koulittu. Oli vaikea homma, kun olivat sikinsokin sekaisin ja suurin osa jo 20 cm pitkiä roikkoja.
Heksu, luulisin, että jaksavat, jos eivät linnut syö sitä ennen… Eipä tuo varsin paljon maksa kokeilla?
Tänään vasta sain auringonkukat esikasvatukseen. Nyt voi kyllä jo vissiin pitää ulkona kasvihuoneessa vallan, ellei yöpakkaset uhkaa. Kasvaa sitten tukeviksi, eikä tarvi hirveesti edestakas roudata. Neljää lajiketta pistin kasvamaan.