Avokado, Persea americana

Laitoi tässä n. kuukausi sitten avodadon kiven ihan mielenkiinnolla multaan ja nyt viimein siemen on haljennut ja halkeamasta on nyt ulkona melkein 5cm pituinen taimi ja lehden alkujakin näkyy jo! Odotan innolla mitä siitä tulee! Jos joku kasva´tusta kokeillut voisi laittaa minulle hoito-ohjeita niin olisin tyytyväinen.hymy

mullakin on avokado laitettu n.pari viikkoa sitten multaan naurua muistaakseni löysin avokado juttuja vanhasta penasta... kukkanen

Meillä myös yli kuukausi sitten multaan tökätty avocado on jo osittain haljennut ja eilen oli pakko kurkata josko sieltä alapäästä jotain jo näkyisi. Ja näkyihän siellä, hassu pieni parin senttinen juurenalku. Oli muuten todella kovaa tavaraa tuo juuri, joten en ihmettele kun se puskee tuon kuoren halki ;) Odottelen nyt innolla miten "kaunis" kasvi tänne oikein mahtaa sitten tulla.  Olisi ehkä pitänyt laittaa muutama siemen jotta olisi voinut letittää ne yhteen, niinkuin jostain ohjeustuksesta täällä luin.

Laitoin 2 avokadoa kasvamaan viime kesäkuun alussa ja syksyllä jopeampi oli jo 65cm, komeat isot lehdetkin. Sitten syksyllä kun valo väheni niin kasvu loppui kokonaan ja helmikuuhun mennessä oli kaikki lehdet pudonneet ärtynyt Niissä on pikkiriikkisen jotain vihreää pudonneiden lehtien tyvissä, olen vähän latvomista suunnitellut kokeeksi. Yritin alkuvuodesta kylvää uusiakin mutta siemenet homehtuivat.

Hei. Avokado tarvitsee paljon vettä ja valoa, sekä ison ruukun, koska sillä on mahdottoman suuret juuret. Mutta tosiaan vanhasta pentistä löytyy kaikki tarvittava tieto, sen avulla minä olen kasvattanut.

Tässä vielä kuva minun vuodenikäisestä avokadostani..

Heippa taas!

Minun avocadonitaimi on jo n. 10-12 cm korkea.....näyttää kasvavan hyvin... Pitänee kai jossain vaiheessa laittaa isompaan ruukkuun. Laitoin siemenen ruukkuun kasvamaan n. parisen kuukautta sitten(sen verran pian taitaa olla). Kuinka nopeasti avocado kasvaa..ja voisiko sen pitää kesällä parvekkeella? Parveke on kyllä aika kuuma.... mutta olem muitakin huonekasvejani pitänyt parvekkeen lattialla johon ei aurinko paahda....ja anopinhampaani ainakin viihtyi siellä koko kesän...joten viihtyisikö tämä avocadokin?

Hei.

Alkukasvuhan avokadolla on tosi vauhdikasta, pituutta saattaa tulla jopa 10cm viikossa. Kun kasvi on n.30cm kannattaa kumminkin aloittaa latvominen, jottei kasvista tule vain pitkää honteloa keppiä. Avokado nauttii varmasti ulkoilusta, kannattaa kumminkin totutella pikkuhiljaa. Esim. ensiksi vain 15min päivä, sitten 30min per päivä ja seuravaaksi tunti jne. Totutelemisenhan voi aloittaa jo nyt, jos on lämpimiä päiviä.

Kiitos vinkistä! Kuinka paljon latvomisessa on järkevää katkaista pois kerralla ettei tule liikaa? Aloitan totuttamisen ulkoilmaan heti kun ilmat lämpenevät!

Hei taas.

Hmm. Sanoisin, että jos kasvi on n. 30 cm, siitä voi ottaa pois 5cm. Mut joo, tuskin nää niin tarkkoja lukuja on, perustuu vaan siihen miten itse olen toiminut. Tuolta vanhasta pentistä olen lukenut, että jotkut ovat katkaisseet puoletkin pois, eli siis avokado ei ole turhan kranttu tuon latvomisen suhteen.. Kunhan nyt ei syksyllä tai talvella latvo.

Nyt vihdoinkin lähti sitten tulemaan tuo nuppunen tuolta kivestä ylöskinpäin, kasvatettuaan ensin mojovan juuren (hassu juuri muuten ja kova kuin mikä). Nyt kysyisin, että onko tuo nuppunen aluksi karvainen päältä, siis se ei ole vielä tullut kiven päälle, mutta näkyy jo halkeamasta. Mietin vain, ettei ole homeessa, tosin kasvaa kyllä pituutta, joten eikai pitäisi olla...

Lähetän kuvan nyt omasta avocadon taimestani...hyvin kasvaa. Se on nyt n. 20cm korkea...pian alkaa olla kai sitten latvomisen aika:) Kuva on ihan tuore...eilen otettu! Aika pitkä ja hontelo taimi vielä on...ja muutama lehti vaan toistaiseksi ilmestynyt!

Miltäs näyttää?:)

Äskettäin sai ostamani avokado-hedelmä kyytiä, silvoin sen palaisiksi ja etsin sisältä siemenen. Mitä minun on nyt sille tehtävä, että saisin sen itämään ? Kuorinko päälimmäisen tumman osan pois? Vai tuollaisenaan vain multaan, kumminko päin ja pitikö osa jättää mullan ulkopuolelle?

Winyad, tämän ketjun mukaan voi laittaa suoraan multaan. Gardenwebin ohjeessa neuvotaan pistämään kolme cocktailtikkua puhtaaksi pestyn ja kuivatun kiven paksuimpaan osaan, ja tikkujen avulla kivi ripustetaan suippo pää ylöspäin vesilasin reunojen varaan siten, että tylppä pää on vedessä. Lasi pannaan valoisalle ikkunalaudalle, ja kolmen-kuuden viikon päästä kiven kuori halkeaa ja ylöspäin ilmaantuvat vihreät sirkkalehdet ja alaspäin juuret. Kun sirkkataimi on 12-15 cm korkea, se latvotaan
napsaisemalla ylimmät lehdet pois. Parin kolmen viikon kuluttua kasvaa
uusia lehtiä ja lisää juuria, jolloin taimi istutetaan
ravinteikkaaseen multaan isoon ruukkuun, halkaisija 25 cm. Taimi
istutetaan niin pintaan, että osa kivestä näkyy mullan pinnalla.

En ollut lukenut ohjeita kun laitoin avokadon kiven kokonaan veteen ennen sen upottamista multaan. Kuori halkesi ja osoittautui ihan ohueksi nahkamaiseksi kalvoksi. Sen sisällä on kai itävälle siemelle tai sirkkataimelle tarkoitettua ravintoa? Siemen on kai tuo pieni mikä näkyy pallon sisällä?

Mullassa oleva haljennut hedelmä ei ole vielä itänyt, ja pitänee koettaa uudestaan Gardenwebin ohjeiden mukaan.

Minun ilmeisesti pitää latvoa oma taimeni....joka on n. 25 cm korkea. Jostain luin että kun taimi on 30cm niin pitää latvoa!

Nyt kun taimeni on ehtinyt noin korkeaksi niin miten paljon siitä uskaltaa napsaista pois...ja alkaako varmati kasvattaa uusia lehtiä ja haaroittumaan?!

Heips!

Olen jo pitemmän aikaan seuraillut näitä keskusteluita ja päätin vihdoin ja viimein liittyä joukkoon (joten antakaa anteeksi, jos viestit eivät ole ulkoasuiltaan täydellisiä ym., en ole teknologiahirmu ja harjoittelen vasta kieli ulkoa)

Mutta asiaan: itse olen nuorempana kasvatellut avokadoja useampaankin otteeseen, mutta nyt vasta tänä keväänä kasvatettu yksilö tuntuu mestyvän. pituutta on jo noin 50cm.

Ja mitä tuohon  latvomiskysymykseen tulee, niin itse latvoin avokadoni jo 30 senttisenä enkä jättänyt yhtään lehteä varteen. Siinä se varren tynkä tökötteli noin kuukauden, jonka jälkeen se alkoi kasvattaa uutta latvaa; minkäänlaisia oksia tästä toimeenpiteestä ei siis syntynyt, mutta varsi on nyt ehdottomasti paksumpi. Olen myös vaihtanut ruukun asentoa suhteessa aurinkoon joka päivä, niin ettei varsi alkaisi taipumaan aurinkoa kohti vaan kasvaisi mahdollisimman suorassa.

Hei Celi ja tervetuloa mukaan! Minkä kokoisessa ruukussa avokadosi on? Minua edelleen pohdituttaa se ruukun kokohymy

Avokadolle kannattaa hankkia aika syvä ruukku, koska se kasvattaa pitkän pääjuuren tai ainakin kasvatti leikkaamattomana. Voi olla, että jos sen malttaa leikata juurikaan ei kasva niin pitkäksi - sen virkahan on pitää korkeaksi kasvava kasvi maassa kiinni tukevasti kovemmallakin tuulella.

tötterö: Avokadoni on melko syvässä ruukussa, jonka halkaisija on vain 12cm, mutta mielestäni juuri tällainen kapea ja syvä ruukku tukee erittäin hyvin pitkää ja kapeaa vartta. Tosin tämäkin ruukku alkaa jo olla mielestäni liian pieni, joten taitaa olla ruukunvaihdos edessä.

Nyt kun sain meidänkin kaverista kuvan niin on pakko se tänne laittaa ja samalla kysyä, että jos tuossa alussa on noin monta lehteä jo niin tuleeko kasvista sitten "monilehtinen"...? Missä vaiheessa tuota kannattaa sitten latvoa, ei millään raaskisi kun noin kivasti senttejä päivässä kasvaa. Uusi avocado on syömättä jääkaapissa ja kovasti taistelen uuden siemenen kasvattamista vastaan, tulisi lisää kokemusta ;)

Tässä vaiheessa avocadon kasvatus tuntuu oikein kivalta. Pituutta tulee lisää oikein vauhdilla, tällä hetkellä se on noin 30 senttinen. Nytkö sitten vain pitäisi uskaltaa leikata siitä pätkä pois? Pitäisi ehtiä joku päivä ostamaan lisää ruukkuja, avocadoni on vielä tällä hetkelläkin viilipurkissa! Näinköhän kohta kuolee tilan puutteeseen no-jaa