Avokado, Persea americana

Tuntuu olevan erittäinkin nopeakasvuinen puu tuo avokado. Tänä vuonna (en muista ihan tarkkaan kuukautta) kylvetty avokadon siemen, joka oli aluksi vesilasissa juurtumassa saadakseen allensa juurenpätkän, on nyt jo lähes metrin korkuinen.

Taisi olla muuten ensimmäinen kasvi, joka lähti kasvamaan heti ensimmäisestä siemenestä minulla. kieli ulkoa

Kaiken lisäksi vielä (ainakin minulla) erittäin helppohoitoinen, eikä edes vaadi kovinkaan paljon vettä, vaikka jossakin on sanottu puuta oikeaksi sieneksi.

Taitaa tuo pituuskasvu johtua siitä, että jätin avokadon leikkaamatta siinä parinkymmenen sentin pituudessa. Oksia siinä ei kyllä olekaan. Mutta luonnottoman suuret lehdet ainakin. naurua

Meidän avocado tekee niin, että se kuivattaa nuo alimmat lehtiset ja tunkee uutta lehtiparia aina vaan ulos, ei se kovin korkeaksi ole kasvanut vielä, mutta ihmetyttää kun nuo alimmat lehdet kuivattaa. Yleensä sillä on n. 5 - 7 lehteä ja kuitenkin kasvattaa koko ajan uusia. Onkohan tälle mitään selitystä?

minä laitoin avokadon siemenen multiin 13.4.2007 ja nyt on jo 37 cm korkea ja isoin lehti on 17cm pitkä naurua oon jo latvonut sen kerran ja haarautui kivasti silmän isku paljon lehtiä eikä yhtään ole kuivattanut, kauniin vihreät lehdet. Hän asustaa ikkunalaudalla isossa altakasteluruukussa, johon huhtikuussa sen siemenen tökkäsin naurua ei oo tarvinnu istutella uudestaan. Papaijan siemeniä laitoin muutaman kipaletta avokadon juurelle, mutta ei oo mitään tapahtunu, tuskin itävät.

mun avokado on kesällä kamala juoppo ja kasvaa kivaa vauhtia. Sain hillittyä sen kasvamista kun latvoin sitä, koska sillä kestää aika kauan ennenkuin kehittää siihen uudet lehdet ja haarautuu. Kohta on uusi latvominen edessä kieli ulkoa

Miten ovat avokadonne selviytyneet talven pimeimmästä ajasta? Täällä suunnalla sinnitellään, muutamia alimpia lehtiä ainoastaan kuivunut, kasvanut ei kasvi kuitenkaan ole.

Minun avokadoni pudottivat aina kaikki lehtensä talvella. Ne kasvattivat kuitenkin lehdet takaisin keväällä. Eipä ole avokadoa ollut pitkään aikaan, kun en jaksa säilyttää lehdetöntä rankaa ikkunalaudalla. Hyvältä kuullostaa avokadon hoito sinulla, kun on vain muutama alimmista lehdistä pudonnut.

mun viime kesänä istuttamani avokado ei ole juuri kasvanut mutta ei ole paljon muutakaan tapahtunut, jököttää siis samassa mallissa. ei ole kyllä yhtään lehteäkään kuivattanut. mutta eipä niitä olekaan kuin 4 joten ei niissä kovinpaljon kuivattavaa olekaan

Tässä minun avocadoni syyskuussa:

ja nyt:

Talven aikana kasvattanut jonkun verran uusia lehtiä ja kasvanut pituutta, vanhoja lehtiä ei oo pahemmin pudonnut. Alkuperäinen hedelmä syöty ja kivi laitettu vesilasiin itämään muistaakseni joskus kesällä. Kerran olen sen katkaissut, mutta ei siitä haaroittunut.

Jäi vähän epäselväksi… Onko merkitystä kuinka päin siemenen tökkää purkkiin? On mulla ihan tuore tuo siemen, 2 tuntia sitten poistettu hedelmästä. Eikös se istuteta niin, että puolet jää näkyviin? Pitääkö olla kuinka kostea tuo multa?

Siemen kapeampi pää ylöspäin, mä jätin näkyviin noin kolmasosan, kuten ylläolevista kuvista näkyy. Mä juurrutin vedessä, mutta olettaisin että multa saa olla melko märkää.

Kiitos, Ansu75. Laitanpa huomenna siemenen multiin.

Minne avocado kannattaa istuttaa? Tai siis mille ikkunalle eli onko auringon paahde sille liikaa?

Yksi viime keväisistä on nyt tälläinen ja alkaa olla aika vaihtaa ruukkua isompaan ja syvempään ( on se kumma että nämä meni talven yli mutta mango kuoli )

Johan on erinäköinen kuin minun! Minulla kasvatti pitkän varren, jonka päässä oli lehtitupsu, ja aina kun se alkoi tehdä uusia lehtiä, se kuivatti vanhat pois. Näytti ihan sateenvarjolta, ja kun varren korkeus alkoi olla puolta metriä… Muuton yhteydessä heitinkin molemmat avocadoni pois, ehkä kokeilen keväämmällä uudestaan.

Kuinkahan paljon avocado inhoaa kylmää? Meillä vetää ikkunat tosi paljon, mutta avocado on taas valon takia pidettävä ihan ikkunassa kiinni. Minun avocado on vielä ihan viime aikoina tehnyt muutaman uuden lehden. Nyt huomasin kuitenkin että suurimmassa osassa vanhoja lehtiä on ulkoreuna ihan ruskettunut, eli kuollut. Taitaa olla ihan turha toivo tämän hengissä selviäminen talven yli. Tai täältä luin, että saattaa elvytä keväällä vaikka olisikin tiputtanut kaikki lehdet. Lehdettömänä ei varmaan kamalasti tarvitse kastella.

Minulla on sellainen käsitys, että avocado ei siedä kylmää. Minun ensimmäisistä kokeiluistani tuli vähän hassuja ja pitkulaisia, enkä ole avocadonkasvatukseen oikein päässyt sisälle, mutta eiköhän sinun kasvisi mene talven yli vaikka lehtiä kuivatteleekin. Se on sitkeä.

Joo nyt on jo tiputellutkin lehtiään. Antaa nököttää tossa ikkunalaudalla vaikka pelkkänä rankana talven yli. Ihan hyvin kuitenkin mahtuu. Keväällä sitten nähdään kuinka käy.

Minä olen pitänyt kesät talvet etelä ikkunalla. Talvella kyllä tosiaan hieman kuivattelee lehtiään mutta keväällä lähtee taas ihan hyvin kasvamaan. Kylläkin talvella huoneen lämpötila on noin 17-18 astetta.

heips :slight_smile: alle vuosi sitte söin avocadoa ja sen siemmenen tuikkasin multaan. äiti sano että elä laita että ei siitä kasva mittää. noh, se kuitenki alako kasvamaan ja on alle vuojen ikäsenä nyt 55cm korkea. äiti katko siitä latvan aikoja sitte mutta se ei haarottunu tai mittää. kannattaisko katkasta uuelleen? oon ihan äimän käkenä ku en ymmärrä avocadosta mittää :slight_smile: jos täällä ois viisaampia jotka vois antaa neuvvoja. avossa on PALJON SUURIA lehtiä eikä ole vuojen aikana yhtään pudottanut :open_mouth: neuvvot tarpeen :wink:

avocado vaatii PALJONvaloa pysyäkseen tiivinä ja lehtevänä… ja silloinkin pudottaa runsaasti lehtiä joka talvi! Näin ainakin avomaalla espanjassa…

Minun avokadoni on tiputtanut vain yhden lehden, jonka itseasiassa nyppäsin hellällä hiplailulla irti koska oli luultavasti palanut auringossa? Avokadohan ei siedä suoraa auringonvaloa? Nyt se kasvattaa 4 uutta lehteä ja selvinnyt hyvin talvesta. Tosin minulla on kasvilamppu jokapäivä ollut päällä. Se on noin 30cm pitkä, latvoin sen kun oli 15cm ilman lehtiä. Siinä on nyt 6lehteä ja 4 pientä jotka kasvavat sentin päivävauhtia.