Avokado, Persea americana

Avokado viikko sitten. 4.3.11

Avokado 11.3.11 Eli kasvua on tapahtunut kun pääsi vauhtiin.

nuori avokadon taimi on arka auringon paahteelle… vanhenpana puu kuitenkin tuntuu kasvavan erinomaisesti espanjan taivaan alla auringossa!

Kiitos tiedosta Bluedreams! =) Tilli85: Minun avokadoni oli samanlainen tikku kun iti. Katkaisin noin sentin palan sen päästä kun oli 15cm pitkä ja ei ollut lehtiä. Siinä se sitten 1-2vk oli kuin ennenki, mutta sitten alkoi puskea lehteä ja taas kasvaa. Tällä hetkellä on 8 lehteä, joista yksi on julmettoman iso “runkoon” nähden. Nyt myös olen huomannut valon lisääntyessä, että alkanut ripeämää tahtia kasvattaa uutta lehteä aina vanhojen päälle. Elikkäs kevät tekee tuloaan ja plus-asteilla kieputaan. :slight_smile:

Olisiko kenelläkään tietoa miten saada avokado kasvattamaan oksia. Ensin sen pitäisi kyllä kasvaa vaikka 20cm lisää korkeutta, jotta näyttäisi edes joltain puulta. Siirsin sen olohuoneen ikkunan alle joka on melkein pohjoiseen (en nyt muista ilmansuuntaa niin melkein pohjoiseen :D), koska huoneessani se oli saannut aurinkoa joka olisi voinut viedä siltä hengen, koska nuori avokado ei kestä auringon valoa ja kärventää lehdet. Voisi varmaan lannoittaa sitä että kasvaisi paremmin kun tuota valoakin tullut mukavasti lisää.

Mitäs mä voisin tehdä avocadolleni?

Siemen iti muutaman kuukauden vesilasissa, kunnes siihen tuli juuret ja muutama sentti vartta ylös. Laitoin sen yli kuukausi sitten multaan ja se lopetti kasvamisen. Nyt halkeamasta puskee kaksi uutta elämää. Vaihdoin sen isompaan ruukkuun ja juurta oli kyllä kasvanut paljon. Mutta miksi varsi ei kasva?

parvekepalsta, oletko jo lukenut tämän viestiketjun ohjeet alusta alkaen? Kurkkasin äsken, ja mm. sivulla 2 maaonni antaa hyviä ohjeita kasvatukseen. En koko ketjua lukenut, mutta kannattaa katsoa onko täällä jo valmiina jotain tuohon kysymykseesi liittyvää

Neuvon tässä samalla myös pikkuisen : Käyttämällä tuota oikean yläkulman haku-toimintoa (laita hakusanaksi avokado) saat listauksen vanhoista puutarha.netin keskusteluketjuista jotka liittyvät avokadoon. Siellä varmasti on myös paljon pitemmältä ajalta kertynyttä mielenkiintoista tietoa jos haluat lueskella

Kiitos neuvoista, mutta osaan kyllä lukea eikä Maaonni kasvatusohjeissaan eikä muutkaan tässä ketjussa vastanneet kysymyksiini. Kaikki avocadon kasvattajat kun hehkuttavat sen kasvavan niin vauhdilla ja tämän taimeni kasvu on tyrehtynyt ja kaksi uutta puskee ylös.

Hakukonettakin osaan käyttää, mutta tarpeeksi lueskeltuani päätin kysyä suoraan ja ehkä säästää hieman aikaa. 

parvekepalsta, jospa asia on näin kuin minulle kävi toisen laisen puun kanssa viime keväänä.
kätilönäkin yritin olla kun kibu… ehdotti mutta möllötti aina vaan. eipä muuta voinut kuin todeta, että tutkimattomat ovat kasvien tiet…

Osaako kukaan vastata yllä mainittuun kysymyksiin? “Olisiko kenelläkään tietoa miten saada avokado kasvattamaan oksia?” Näyttää hölmöltä, kun varresta tulee lehdet.Ensin pitäisi saada haaroittumaan?

Tuumu, latvomisesta ja haarautumisesta on juttua tässä ketjussa aiemmin. Kai olet lukenut ne jo?
(muoks, kirjoitusvirhe)

Tuli näin muuten vaan mieleen, onko kukaan saanut avokadostaan pari metristä lehtevää komistusta, joka näyttää puulta? Sain toisen avokadoni itämään noin viikko sitten ja toi vanhempi mikä möllöttää tuola kaapin päällä ei ota kasvaakseen kun menin sitä leikkaamaan, mutta ei se kuollutkaan ole.

En muista kuinka monta viikkoa (kuukautta?!) sitten laitoin avokadonsiemenen vesilasiin, mutta vieläkään ei ole tapahtunut minkäänlaista juurenkasvua. Se kyllä halkesi kun oli ollut muutaman viikon vedessä (tuin sen talouspaperilla pystyyn niin, että kapea pää oli pinnan yläpuolella) ja sitten keskelle ilmestyi joku pikkunen vaalea tappi (juuri?). Nyt se on ollut siinä samassa tilassaan jo monta monta viikkoa.

Pitäisikö se nyt vaan tyrkätä multaan? Luin keskustelun läpi eikä kellään muulla ollut kai näin kauaa kestänyt odottaa, että “jotain” tapahtuu. Onko avokadon siemenen koolla jotain väliä? Minulla oli tuon isomman kanssa pienempikin samaan aikaan ja sen pienemmän tyrkkäsin suoraan multaan. Se homehtui. Nyt isomman kanssa on vesilasissa myös tuoreempi pieni kaveri, kannattaisikö sen halkeamista odottaa vesilasissa ja sitten tyrkätä multaan vai nyt heti jo?

Minun tuon vanhemman avokadoni kanssa meni sen 2-3kk samoin tämän mikä juuri on itänyt. Molemmat itivät mullassa ja kaikki vesi-idätykseni ovat karahtaneet kiville. Ja kun ja jos se kivi halkeaa vedessä ja siirtää veteen on vaara, että kivi halkeaa kahteen osaan kokonaan, kun sen siirtää multaan. Mullassa sen saa siis melkein 100% idätetyksi. Ja eli siinä siis kyllä menee aikaa ja se “juuri” minkä näet on se “ydin” tai varren pieni alku, mutta se kyllä kasvattaa sen juuren ensin ruukun pohjasta läpi ennenkuin pukkaa ylhäältä mitään. Mielestäni avokadon siemenen koolla ei ole mitään väliä. Yksilöitähän nekin ovat, niinkuin kaikki siemenet ja kasvit. Anna olla vain loppuun asti vesilasissa ja sitten vasta kun juuri putkahtaa maailmaan niin sitten vasta multiin. Toivotan onnea sen kanssa :slight_smile:

Höh, minulla oli pari kuukautta avokadon siemen vedessä, se halkesi alhaalta mutta ei sitten muuta… kyllästyin ja heitin pois. Minulla on ollut joskus 25 vuotta sitten itse kasvatetttu avokado, en enää yhtään muista miten sen idätin! Siitä kasvoi semmoinen parimetrinen hujoppi, ihan hauska kasvi mutta ei mikään maailman komein huonekasvi kuitenkaan. Tuolla kirjastolla oli aiemmin tosi valtava avokado, en muista sitä enää nähneeni, lienee heitetty jo mäkeen. Se oli tosi iso, oli isossa tilassakin.

Tuumu: Työpaikallani on yli 5 metrinen avokado. Se on aikoinaan siemenestä kasvatettu ja kyllä se ihan puulta näyttää.
Sitä on leikattu moneen kertaan ja joskus sellaisia ranteenpaksuisia oksiakin on näköjään leikattu pois.
Eli tuskin se leikkelystä kupsahtaa.

Varmasti komea ilmestys, sera1! :open_mouth: Voi johtua tosin jostain muustakin esimerkiksi siitä että se kaipaaa ruukun vaihtoa. Tuo edellinen näyttää, niin pieneltä tuohon kasviin verrattuna ja kun niitä juuria sillä tuppaa aina olemaan paljon.

Se puu on mahdoton juoppo, lehdet lerpottaa heti, jos sille ei kerralla kippaa vähintään kymmentä litraa vettä. Yksi kastelukerta viikossa ei tunnu riittävän mitenkään.
Puu on istutettu sellaiseen palttiarallaa 120cm pitkään altakasteluruukkuun, joka on pienen kylpyammeen kokoinen.
Se on siltikin kasvin kokoon verraten ihan pikkuruinen kippo.

Huih! :slight_smile: Olisi mahtavaa itse omistaa yhtä komea ja hieno puu. Kyllä minullakin varmaan hamaassa tulevaisuudessa on 2 hienoa avokadopuuta ja kaikenlaista muuta kunhan ensin varttuvat oman aikansa. Ja kohta alkaa olla säät alkaa ulkoiluttaa avokadoakin 24/7 pihalla :slight_smile:

Laitoin avokadon siemenen veteen n.kuukausi sitten ja nyt siitä ilmestyi juuri!

Noniin siitä se lähtee! :slight_smile: Minä voisin tässä joku päivä ihan suorilta käsin laittaa tänne kuvaa omista avokadoistani. Ne ovat venyneet jonkun verran 2-3kk aikana :). Mutta “lyhyitä” ovat silti.