Siinä ne mun avokadot nyt ovat. Tuo mikä on kasvanut suoraan on nuorempi ja se on itänyt joskus keväällä. Tuo mikä on kasvanut vinoon on vanhempi ja se on itänyt joskus viime vuoden loppupuolella? Ja se on vino koska olen mennyt leikkelemään, koska täällä on jossain sanottu että kannattaa leikata tai muuten tulee katto vastaan eikä muutenkaan olisi kaunis näky. Minun mielestäni tuo mitä en ole leikellyt on komeampi kuin tuo käyrään kasvanut joka saattaa tarvita myöhemmin tukea tuon mutkan takia…ärr!
Pistin tuon matalaksi koska oli ruma ja käyrä. Tuosta tikusta ei taida tulla enään mitään. On mulla toinenkin avokado joka on sentään suora ja komea
Kyllä tuosta tikusta sittenkin tulee jotain. Siinä on 4 pientä verson alkua pitkin tikkua. Hohoo minkähän näköinen siitä mahtaa kasvaa?
Minun avokadoni juurelle ovat pesiytyneet meillä asustavat pienet mustat muurahaiset. Olen ruukkua nyt liottanut muutamaan otteeseen mäntysuopavedessä, mutta musta tuntuu ettei noi muurahaiset ole siitä kovasti säikähtäneet.
No taimi voi kuitenkin hienosti. Täytyy varmaan toi vanha multa ravistella pois ja laittaa avokado uuteen multaan. Muutenkin tarttis jo varmaan isomman purkin, kun on vieläkin kylvöpurkissa, vaikka syksyllä jo laitoin kasvamaan.
Tässä vielä muurahaiskeon kuva
Voi meillä oli muurahaisia sisällä viime keväänä… mutta eivät löytäneet avocadoa (keittiön kuiva-aineskaapin sen sijaan…). Avocado porskuttaa hitaasti mutta varmasti 3. kevättä.
Q. Tuolla avocadolla taitaa olla (muutakin?) hätää, lehdet kellertää, kärjet käpristyneet. Mullanvaihto voisi tosiaan piristää sitä.
Korkeutta on noin 50cm, ikää 2v. Taimivaiheessa kasvoi ihan itsekseen kaksihaaraiseksi… tänä keväänä olen latvonut kummatkin haarat… (ei ole vielä ehtinyt kasvattaa uusia versoja hankasilmuista)
Mulla noi 2avokadoa edelleen. Leikkasin molempia, mutta vanhempi taisi ottaa viimeisen kerran nokkiinsa ku leikkasin ihan pätkäksi, koska oli niin ruma talven jälkeen että vissiin kuoli siihen leikkuuseen. Tuosta toisesta lähtee 3 eri kohtaa lehtihangoista(?)uudet alut, mutta ei vissiin haaraudu. Mulla nuo avokadot ei ikinä lähde haaroittumaan
Tuumu, hitaasti se latvomisen jälkeen niitä uusia versoja kasvattaa, hitaasti jopa kasvivalon alla, mutta kannattaa odotella. Minulla oli toivottaman ruma ja harsu 40cm granaattiomena (samaa vuosimallia kuin avocado :)) ja kyllästyin katselemaan rumaa raaskua ja pätkäsin 10cm. Alkoipas vaan tehdä tiheästi vihreää versoa… vaikka aattelin ettei siitä enää kalua tuu
Kiitos tuosta tiedosta En vaan tykkää katsella tuollaisia suoraa kasvavia… Hienon näköinen muuten tuo sinun avokadosi!
Se on kastelijassa vika, kun kaikki kukat on talven jäljiltä raaskuja.
Toisinsanoen kastelen kukkia aina joskus kun muistan, viimeistään silloin kun lehdet lotkottaa. Joten niistä tulee sitten helposti tuollaisia vähän laiskan värisiäkin
Onko kukaan saanut avocadoa kukkimaan tai tekemään hedelmää?
Ei tietoa, avocadoni kasvaa porskuttaa vasta 3.kevättään… Mutta olen miettinyt samaa! Mutta se on kaunis ilmankin.
miks noita alkuja on niinku kolme?
Onnea aluille Sienestäjä! Näin päälle 2,5 m korkean ruipelon avocadon omistajana voin suositella aikaisessa vaiheessa avocadon leikkaamiseen tutustumista. Ei nyt tietenkään ihan vielä tuossa vaiheessa
Elossa toistaiseksi
Sehän näyttää hienolta, voi kunpa minullakin olisi joskus 2 vartta pukannut yhtä aikaa, aina vain yksi. Eilen laitoin ison ruipelon ja sen varren ympärille kasvavien kahden pikku ruipelon kaveriksi taas uuden siemenen. Josko tällä konstilla saisin tuuhean avocadon kun punon useamman kasvin yhteen ja latvon eri korkeuksilta.
Kasvaa kasvaa, uudessa purkissa
Tralalala
Sienestäjä, oletko jo latvonut jompaa kumpaa vartta? Minulla avocado kasvoi kuin Jaakon pavunvarsi pitkää vartta josta lähti lehtiä, muttei oksia, kohti kattoa. Ymmärsin latvoa vasta kun kääntyi katosta kasvamaan alaspäin. Ensimmäisen latvomisen jälkeen vasta tuli ensimmäiset kaksi oksaa. Nyt nypin kärsineitä rungosta lähteneitä lehtiä irti. Muutaman päivän kuluttua ilmestyi kolmannen oksan alku entiseen lehtihankaan.
Tässä kuva minun avokadoistani. Niiden kivet tulivat matkamuistona suomeen tammikuussa. Tammikuun lopulla istutin ne ruukkuihin, jossa kesti ainakin 2-3 kuukautta ennen kuin ensimmäinenkään halkesi. Myöhemmin kasvit on istutettu samaan ruukkuun aikomuksena kiertää/letittää varsia. Ensimmäisen latvoin n 30 cm korkuisena, se teki yhden haaran joka on nyt noin puolen metrin korkeudessa, koko kasvi on 96 cm. Pienempi avokado on 62 cm ja sitä ei ole latvottu. Isompaan ruukkuun noita varmaan pitäisi taas siirrellä, ja ehkä kuitenkin jakaa eri ruukkuihin?